Barnmat; kyckling och ris

Igår förmiddag ställde jag mig och slängde ihop lite barnmat till Nova. Kände att hon nog behövde lite variation då hon fått nästan samma väldigt länge nu, har gett antingen fisk- eller en köttpuré och sedan varierat mellan potatispuréer på palsternacka, broccoli, majs eller morot. Nu skulle hon få utvidga sina kulinariska vyer till kyckling och ris! 🙂 Jag tog lite av vad vi hade hemma och så här gjorde jag.

Barnmatspuré av kyckling och ris
1 kycklingfilé
Grönsaker tex morot, palsternacka, kålrot, rotselleri
1 dl ris
Kryddor, tex basilika och timjan
Matfett

image

Kålrot, palsternacka och kycklingfilé

Skär kycklingfilén och grönsakerna i bitar. Koka upp vatten och lägg i kyckling och grönsaker. Koka grönsakerna mjuka och tills kycklingen är helt genomkokt, ca 10 minuter.
Häll av kycklingkoket, men spara lite av kokspadet. Tillsätt matfett, ca 1-2 msk. Mixa till en slät puré.
Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen, men salta ej vattnet! Krydda riset med valfria örtkryddor och mixa med stavmixer. Blanda ihop de båda puréerna och mixa eventuellt lite till. Klart!
För mig räckte det till en rejäl portion samt tre barnmatsburkar.

image

image

Nova fick smaka maten samma dag och det togs väl emot med ljumna recensioner, men så kan det ju vara med lite nya smaker ibland 😉