Nova snart 3 år och hennes potträning

Andra inlägget på två dar, vad händer…? =P Jag har haft det här inlägget i huvudet ganska länge nu, men inte fått tiden att räcka. Nu har jag en stund över innan det blir tidig läggning för min del. 

Nova närmar sig sin treårsdag och det händer så mycket med den där lilla fröken så måste försöka skriva ner lite. 

Hon är en liten dam med stor vilja, men det är ju inget nytt. Enkla småsaker som att ta på sig kläder kan bli till storbråk för att hon vägrar. En annan grej kan hon vägra och göra mig beredd på fajt för att i nästa sekund säga ”okej!” och sedan göra som hon blir tillsagd. Tokiga unge! 

Språk och tal

Pratar gör hon massor. Inte speciellt tydligt. Jag, Johan och hennes fröknar på förskolan är väl de som kan tolka och förstå henne bäst, men ibland står även jag som ett frågetecken. Men visst kan man prata med henne, hon  svarar och berättar och vi kan föra en dialog. Ser bara fram emot ännu fler diskussioner och samtal med denna lilla dam. Här är några lite roliga ord/uttryck hon har:

  • Blubble – bubblor
  • Blåblä – blåbär 
  • Blockli – broccoli
  • Nosig – snorig, snuvig
  • Nosening – Noshörning 
  • Sannåna – Sandlådan
  • Polke – Pojke
  • Håse – Hårstrå 

Medan Oliver använt sig av ordet ”Aldrig!” för att vägra något så kör Nova med ”Inte alls!” när hon inte vill något; 

– Nova, kom och ta på dig byxor. 

– Inte alls!

Lite annat typiskt Nova:

  • Hon blandar ihop att tända och släcka en lampa.
  • Hon tycker inte om att borsta tänderna. Helst ska ”pappa borsta först” men om jag räknar tandtrollen så får även jag borsta nu.
  • Man får inte röra hennes hår! Hon kan få panik bara jag försöker borsta hennes hår med en mjuk babyborste. Hennes lugg har växt sig lång och hänger i ögonen på henne så jag vill så gärna sätta upp håret med ett spänne, men ICKE! Vilda protester om jag bara föreslår hårband eller spänne. 
  • Liten framgång bara idag när hon gick med på ett hårspänne ända till förskolan för att visa sina fröknar. Jag ser en strimma hopp… 
  • Hon är duktig på att alltid ställa undan sin tallrik när vi ätit. Är det nån dryck kvar i glaset häller hon ut det i vasken.  

Bakar chokladbollar 🙂

    Mat & sömn

    Hon sover fortfarande en gång på dagen. På förskolan sitter hon ofta och nästan somnar i maten och sover sedan snällt på madrass. 

    Hemma är en annan historia. I stort sett enda sättet för oss att få henne att sova på dagen är att låta barnen få titta på TV eller Oliver få spela PlayStation, då somnar hon till slut i soffan. I några undantagsfall har hon varit så trött att vi kunnat lägga henne i vår säng. 

    Sedan finns det vissa dagar, som igår, när hon bara vägrar sova och är hur pigg som helst. För att sedan somna i soffan klockan fem! Inte optimalt… 

    Som tur är så är hon väldigt lättnattad. Efter en period som var lite bökig när hon slutade med nappen så har det återgått till ett godnatt när sagan är slut och vi lämnar rummet. 

    Dock ska hennes sänglampa vara tänd och dörren lämnas helt öppen. Mycket viktigt, och just att vi inte ska stänga dörren påpekar hon gärna varje kväll innan vi går ut. 

    Sedan kan hon sitta och sjunga, leka med sina gosedjur, bläddra i lite böcker innan hon somnar. Men så länge hon stannar i sängen och är nöjd låter vi henne vara. Hon somnar efter en stund 🙂 

    Gällande maten är det samma vanliga. Hon äter två tuggor eller två portioner =P

    Från 1 maj när vi var på kosläpp 🙂

    Potträning

    Jag vet inte om jag vågar kalla Nova för torr riktigt än, men sanningen är att Nova haft trosor på sig i en hel vecka nu, även på förskolan! Hon skötte ju sig superbra i november, för att sedan tappa allt och vi fick lägga av helt ett tag när hon vägrade allt vad trosor heter. 

    Någon gång i februari kanske (?) kunde vi köra igång igen men att bara hålla det till kvällar och helger ger ingen vidare kontinuitet. Det gick bra ibland, mindre bra för det mesta. Plötsligt kunde hon briljera och sköta sig prickfritt (droppfritt…) för att sedan missa helt. 

    Förra söndagen, den 7 maj, gick allt väldigt bra, hela dagen. Hon sa till i tid, höll trosorna torra och gjorde till och med nummer två på toaletten. 

    Dagen därpå ville jag inte släppa chansen, utan ge henne den kontinuitet jag trodde hon behövde. Så jag tog henne till förskolan i trosor och sa som det var. De fick testa, och om det inte funkade så fick de ta på henne blöja. Jag hade faktiskt inte så höga förhoppningar så blev glatt överraskad när jag på eftermiddagen fick höra att det gått jättebra! Hon hade sagt till, kissat på pottan och till och med både sovit och varit ute på gården utan blöja! 

    Resten av veckan har också gått bra. Visst har det hänt lite olyckor, och ibland glömmer hon bort sig en sekund, men för det allra mesta så sköter hon sig alldeles utmärkt! 🙂 Det är nummer två som inte riktigt har fungerat, så det var lycka när hon sa till och gjorde nummer två i pottan idag! Heja Nova! 

    Nattetid har hon fortfarande blöja, och kruxet nu är att hon inte är så pigg på att varken ta av sig blöjan eller ta på sig kläder på morgonen så någon rutin med morgonkissen har vi inte fått än. Däremot att kissa innan läggdags börjar sätta sig. Har en känsla att det inte kommer dröja allt för länge innan vi kan ta bort blöjan på natten också…

    Nu är det dags för sängen för min del och jag ber till gudarna att jag får sova bättre inatt än natten till idag… =/

    Roligt att gunga efter Olivers första fotbollsträning

    Lämna en kommentar