Hejdå nappen

I höstas någon gång sa jag och Johan till varandra att om vi är lediga runt jul så skulle vi passa på att vänja av nappen för Nova. I tisdags kom frågan upp och alternativen var nu eller vänta till semestern. Det blev nu.

Då vi inte hann tänka ut någon plan innan hon skulle sova dag fick hon nappen då, men på eftermiddag kom Johan med idén att hon skulle få ge napparna till Babblarna som hon tycker så mycket om. Jag hämtade ett stort kuvert, jag skrev ett brev och Nova fick rita en teckning. Sedan lade hon glatt ner alla nappar i kuvertet, och för att verkligen köra ”all-in” åkte vi bort till närmaste brevlåda och postade brevet.

img_4995  img_5005

img_5006

Hon var så med på allt, verkade så förstående vad vi precis gjort och varför – men precis som jag anade så förstod hon inte hur det verkligen låg till förrän läggningen på kvällen. När jag sa att napparna är borta blev hon förståss helt knäckt. Efter en stunds tjutande så tystnade hon plötsligt och sa ”nappis borta. nappis babbala!”. Sedan pendlade hon mellan lugn och glad som lekte med sina gosedjur, till ledsen, till trotsig som inte ville sova, till klängig som inte lät mamma gå till lugn och tyst men vaken. Cirka två timmar efter vi gick in i hennes sovrum så kunde jag gå och pusta ut i soffan (sista halvtimmen satt jag på en stol i dörröppningen med ryggen mot henne tills hon somnade). Nova sov hela natten utan problem.

Natt nummer två (natten till idag) gick bättre. Då vi fick besök av kompisar (4x Rissanen) just när hon skulle sova på dagen, men inte alls hade lust med så fick hon vara uppe, vilket resulterade i att sovstunden på dagen aldrig blev av. Det är ingen underdrift att hon var trött när Jessica packade in sina barn i bilen och åkte hem vid fem-tiden… Hon somnade på stört i soffan när vi kom ner i källaren, och eftersom jag ville få i henne lite mat innan hon la sig så gav jag henne yoghurt och flingor. Hon kämpade i sig hela portionen, men jag tror nästan hon sov samtidigt 😛

2016-12-28-17-36-55

Tänkte att nattningen skulle bli enkel, men tyvärr tappade hon skeden i golvet och vaknade till av ljudet och blev plötsligt jättepigg. Så tyvärr kunde vi inte dra nytta av hennes supertrötthet hon haft hela eftermiddagen =/ Hon var ledsen och ville inte sova, men frågade inte efter nappen. När hon slappnat av och var lugn i min famn, och kanske på väg att somna kom Johan in och bytte av mig så jag skulle få äta. Han kom ut från hennes sovrum efter ca 45 minuter. Återigen sov hon hela natten utan avbrott.

Nu har jag nyligen kommit ner från den tredje nattningen utan napp. Den tog mig kanske runt en halvtimme efter att jag läst färdigt godnattsagan. Idag sov hon på dagen – somnade i bilen på väg hem från farmor och gick med på att somna om i sin säng. Nu ikväll så frågade hon aldrig efter nappen, utan ville snarare läsa fler sagor. Satt en stund på golvet i hennes rum, och sedan i hallen utanför hennes dörr tills hon somnade. Hon lekte med sina gosedjur innan hon till slut stupade, så nöjd utan tårar eller gnäll överhuvudtaget ikväll. Hoppas hon sover denna natten lika bra som de andra två.

Efter tre nattningar så börjar jag faktiskt tro att det ska gå vägen. Både jag och Johan var högst skeptiska innan vi började. Nova – som vägrade nappen som nyfödd – har varit väldigt besatt av ”nappis”. Sedan åtta månader har hon bara fått ha den när hon sover, men på sista tiden har hon gärna gått och tjuvat till sig en napp och v-ä-g-r-a-t ge den ifrån sig. Om vi lyckats lägga undan alla nappar i sängen så hon inte hittade någon var det aldrig problem. Hoppas det fortsätter gå vägen så inte förskolepersonalen får problem på måndags… :S

Kommentera

