Semestern 2016, del 2 – med Olofsbo

Så ska jag försöka få ihop en sammanfattning av den tredje och fjärde veckan av min semester i år. Det var den tredje veckan (v 29) som verkligen blev SEMESTER. Då hade man varvat ner och släppt jobbet, fattat att man verkligen var ledig, kommit in i semestermode fullt ut med sena kvällar och väldigt mycket senare mornar och ännu inte börjat tänka på slutet av semestern. Det var också då det rätta semestervädret kom, och passande nog var det också just då vi packade bilen full (bokstavligt talat!) och åkte mot kusten för 3,5 dagar i Olofsbo tillsammans med mina bröder och deras familjer. Därifrån har jag så många bilder att jag får dela upp det dagsvis 🙂

Olofsbo dag 1, onsdag 20 juli

Vi åkte hemifrån onsdag kl. 13 (prick :P) och var framme lite innan tre. Det var lite molnigt när vi lämnade Dalsjöfors, men när vi kom fram sken solen från klarblå himmel. Christian & co kom en stund efter oss. Efter en fika och gräsklippning (!) gick jag, Oliver och kusin Jakob ner till havet för ett kvällsdopp. Det var förvånansvärt varmt i vattnet och jag njöt av att äntligen få lite sol, hav och bad! Hemma vid stugan roade sig barnen med att åka skrinda och jaga såpbubblor.

Olofsbo dag 2, torsdag 21 juli

Det jag fasade lite över med att åka iväg så här var om alla andra i sällskapet skulle gå upp tidigt på morgonen – vi hade ju kommit in en dygnsrytm där ingen i familjen var uppe före nio-tio på morgonen. Även barnen sov länge, somnade om i vår säng (Nova) eller skötte sig själva med surfplattan så det var väldigt lugnt och tyst i huset om morgnarna. Till min stora lättnad var det samma rutiner även i stugan, haha.

Så torsdagen började med en sen frukost och sedan en tidig lunch för att kunna gå ner till havet direkt efteråt. Henric med familj (-Olivia) dök upp innan lunch så vi var ett rätt bra gäng som traskade ner och bredde ut oss i sanden på eftermiddagen. Nova fick komma ner och känna på vattnet också, men var inte jätteimponerad. Det var kul att plaska en liten stund, men hon ville inte vara djupare än till knäna. Hon hade kul ändå med att leka i vattenbrynet eller uppe i sanden. Oliver var ingen badkruka utan följde gärna med ut på lite djupare vatten och vi övade på att simma och försökte lära den där lilla sprattelgubben att ta riktiga arm- och bentag.

Efter några timmar på stranden tog vi det lugnt hemma i stugan, Nova sov i vagnen i trädgården. Stefan med familj dök upp. Senare på kvällen traskade (eller cyklade) vi till Glommen, ca 2,5 km bort, där det var Kräftfestival med tivoli, lite marknadsstånd och dansband på scen. Denna kväll var det Matz Bladhs, men vi brydde oss inte om att gå in på dansbandsområdet utan nöjde oss med marknad och tivoli. De fyra yngsta barnen (däribland våra två) fick åka karusell vilket var minst sagt poppis. Det var en liten fröken som var <mycket> missnöjd när hon inte fick åka mer… Det blev mat från hamburgar/korv-vagnen till kvällsmat och Nova var väldigt intresserad av Matz Bladhs turnébuss… Medan jag och Henric gick för att fotografera lite solnedgång fick (de yngre) kusinerna åka karusell igen, och de äldre kusinerna jagade Pokémons…

Olofsbo dag 3, fredag 22 juli

Fredagen gick i samma tecken som dagen innan – strålande sol från molnfri himmel, sen frukost och några timmars strandhäng. När Johan var med och busade med Nova i vattnet tyckte hon det var riktigt roligt att bada, men ville fortfarande inte vara i djupare än till knäna och absolut inte sitta ner i vattnet (förutom i våra knän). Efter en stunds badande och en fika på stranden började Nova bli trött och då vi inte var redo att lämna stranden än, bäddade jag upp skrindan med handduk och kudde och testade att lägga Nova i. Hon somnade nästan direkt utan protester – och utan både napp och vovve!! #förvånadmamma Medan hon sov lekte Oliver med Algot och Valter i sanden och jag kunde göra något jag inte tror jag gjort avslappnat på typ fem år – sola! Ena barnet sov, det andra grävde i sanden och jag kunde lägga mig ner och bara njuta av solen. Det var helt underbart! 🙂 Jag kom hem med lite rödsvedda axlar och nacke men i övrigt med lite fin brunbränd färg på armar, ben (!!) och resten av kroppen. Jag tror inte jag fått färg av solen (förutom lite rodnad) på typ tio år…

På kvällen grillade vi och dukade upp långbord i kvällssolen. Barnen sprang runt och lekte tills de mer eller mindre stupade i säng (runt tio-elva??) och vi vuxna satt kvar och pratade tills solen var long gone och knotten jagade in oss.

Olofsbo dag 4, lördag 23 juli

Denna dag var lite molnigare än tidigare dagar, men efter två dagars intensiv sol så var det faktiskt riktigt skönt. Det blev stranden ändå och då mulnade det på och började blåsa lite så det faktiskt blev lite kallt, men efter en halvtimme eller så, så sprack det upp igen och blev helt okej. Nova körde favorit i repris med att bada först, sedan fika och när hon såg att jag bäddade upp i skrindan klättrade hon själv i den och lade sig för att sova. Denna gång hade jag tagit med napp och vovve till henne. Där låg hon sedan och sov så gott i drygt en timme medan Oliver badade och lekte med kusinerna. Han och Algot hoppade längdhopp i sanden. Kan väl säga att den två år äldre kusinen var något bättre på det än Oliver… 😉

På kvällen gick vi bort till hamnen för att fiska krabbor. Jag överlät själva fiskandet till grabbarna i familjen och gick istället runt med kameran (och Nova hack i häl), experimenterade och försökte få till nån fin bild på den vackra kvällen. En hel del krabbor fick de upp till slut som de samlade i en hink för att sedan ha krabbrace. Jakob välte ut spannen och alla krabbor pinnade iväg över piren och ner i vattnet igen.

Till kvällsmat blev det pizza och sedan lördagsmys med godis och snacks medan barnen sprang och lekte. Vi hade hela dagen varit i valet och kvalet om vi skulle stanna en natt till eller åka hem men det blev det senare. Då var planen att vi kanske skulle komma iväg runt nio på kvällen, men i och med krabbfisket blev det hela väldigt sent innan vi ätit och packat in oss så vi körde inte från Olofsbo förrän halv tolv! Behöver jag säga att det inte tog många minuter förrän båda barnen sov…? 😀

På söndagen var först tanken att vi skulle åka ut till Torpa Stenhus på Medeltidsdagarna, men eftersom vi inte var i säng förrän runt halv två-två så tog vi det lugnt på söndagen. Tills Sara ringde och frågade om vi ville åka och bada! Så jag och barnen packade in oss i bilen och hämtade upp Sara för ett kvällsdopp i Marsjön. Efteråt körde vi ut för att titta till och flytta på Saras hästar och Sara frågade om Oliver skulle våga leda en av hästarna i ett rep. Jodå, det skulle han, sa han. Och ja, det gjorde han! Sara gav Tracys grimskaft till Oliver och han tog det med stolthet och ledde den stora hästen. Tracy ville gärna stanna och beta lite gräs, och testade gärna den lilla grabben i andra änden av repet så jag fick hjälpa till att dra lite för att få Tracy att gå, men sedan lärde han sig hur man skulle göra. Nova var väldigt fascinerad, men höll sig på behörigt avstånd. Hon vågade sig fram och klappade Tracy på halsen medan hon fick äta mat ur en hink
I den nya hagen som vi tog hästarna till fick Oliver testa att sitta på både Yatzy och Tracys ryggar. Sara försökte även lyfta upp Nova på hästryggen, men det var hon inte alls sugen på.
Efter bad och lite hästskötsel blev det grill hemma hos oss. En varm och solig kväll där vi kunde (för andra och sista gången i år) sitta ute och äta på kvällen.

Fjärde veckan, v 30 – 25-31 juli

På måndagen i min sista semestervecka blev det bad igen, i Sandared med Johans kompisgäng, men jag har inte en enda bild från den dagen.
På tisdagen körde vi ved hemma hos farfar och Nova fick åka traktor för första gången. Den senaste tiden har hon varit väldigt fascinerad av traktorer – det var också trots allt det andra ordet hon lärde sig säga; först mamma, sedan takto.

Resten av veckan gick åt till lite trädgårdsarbete. Vädret blev sämre så inget mer sol och bad. Och innan jag visste ordet av så var det söndag kväll och dags att ställa klockan och lägga sig tidigt. Lustigt hur fyra veckor kan kännas så långa men gå så fort samtidigt.

Så, då var det äntligen klart! Dags att gå och lägga sig, jobbet kallar även imorgon!

Kommentera

