Jullov

Så var jullovet slut! Imorgon är det back to business med jobb, förskola, storhandling, laga mat, äta, sova repeat. Jag har haft tre hela veckor ledigt och det har varit väldigt skönt, men har knappast legat på latsidan. Eller ja, jag har inte direkt studsat upp ur sängen klockan sex på morgonen. Nova hajade det där med lov och har låtit mig sova till åtta-halv nio vissa morgnar. Tack och bock!
De sista dagarna har dock varit fullspäckade från morgon till kväll med skotta uppfarten, måla dörrkarmar och hålla huset upprätt med tvätt, städ och underhålla barn. Måleriet har att göra med renoveringen av Olivers blivande rum på ovanvåningen som äntligen kommit igång, men mer om det får komma i ett senare inlägg.
Denna helgen har jag dessutom varit helt själv med barnen då Johan har snöjouren och varit ute både fredag och lördag natt, 14 + 11 timmar. Eventuellt får han åka ut inatt med plus ordinarie jobb imorgon…!
För som du förstår så har snön äntligen kommit ordentligt! Jag har glatts med den, men lidit med Johan som fått sitta i en traktor från tvåtiden på natten och framåt 😦 Några som definitivt har jublat är i alla fall barnen. Här är lite blandade bilder från i tisdags, igår och idag.

image

Tisdags 5 jan

image

Tisdags 5 jan

image

Igår 9 jan

image

Igår 9 jan

Även om barnen har haft roligt ute så har Oliver varit väldigt besviken över att det varit ”fel sorts snö” för att göra en snögubbe! Termometern har visat på många minus så det har inte gått att krama em snöboll ens.
Idag när jag klev utanför dörren för att återigen skotta uppfarten så kände jag direkt att snön knakade under klacken. Kramsnö! Så medan jag skottade rullade Olle en stor boll som blev basen i vår första snögubbe för säsongen. I avsaknad av hatt fick han Johans gamla keps och såg ut som en riktig gangstasnögubbe, haha!

image

Idag! Säsongens och årets första snögubbe!

Medan Nova sov målade jag dörrposter ännu en gång och hann precis bli klar tills Magnus och Jennifer kom förbi. På med overaller och vantar igen och så bar det iväg till pulkabacken!
Oliver åkte på snowracern ihop med Mange, Feffe eller mig och jag åkte halva backen i pulkan med Novis några gånger. En riktig kanondag med två mycket trötta barn till kvällen som resultat!

image

Full fart på väg till backen!

image

Redo för första åket!

image

image

Lite fika 🙂

Kan inte sluta skratta åt det här. Dagens sista åk 🙂

Det var det jullovet det. Snart dags att gå och lägga sig om man ska orka upp i tid imorgon…!

Kommentera

