Första advent 2015

Jag ska skriva en önskelista och skicka till tomten. På den ska det stå att jag önskar mig fler timmar på dygnet. Alternativt att helgen skulle bestå av tre dagar.
Det är nu söndag kväll och helgen är snart slut. Det är första advent idag vilket innebär att majoriteten av Sveriges befolkning har plockat fram sina ljusstakar, stjärnor i papp, plåt och stål, porslinstomtar, ljusslingor och julhanddukar och allt vad det är. Jag har hittills inte känt mig pepp inför julen överhuvudtaget. Jag kunde gott haft lite (mild och regnfri) höst ett tag till.
Men, igår började jag med att stryka och hänga upp julgardinerna i köket, fortsatte med ljusstakar, julstjärnor och alla andra lampor. Och allt eftersom myskänslan började infinna dig inomhus så kom den hos mig också (för regnet utomhus gav då verkligen ingen stämning).
Sedan var tanken att jag skulle hinna baka lussekatter. Det hann jag inte. Så det tänkte jag göra idag istället. Det hann jag inte heller.
Dock har det smugit sig på en julpepp hos mig och min att göra-lista växer hela tiden med julpysselsaker jag vill göra!
Jag åkte in en snabbis till Knalleland idag och att gå där bland alla fina tomtar, lyktor och granar fick mig att gå lite i spinn, regnvädret utanför till trots.
Även om jag inte alls hunnit med så mycket som jag hade velat denna helgen så har jag kommit en bit på vägen i alla fall. Julpyntningen är väl i stort sett klar. Jag skickade ut Johan och Oliver till skogen igår för att hämta lite mossa och tio minuter senare kom de tillbaka med en hel kasse. Det använde jag till att pynta en adventsljusstake som jag köpte grejer till på Balders Hage i Alingsås (underbar affär, nog tur jag inte bor närmare den…) för några veckor sedan. Idag fick jag tända första ljuset 🙂

image

Ljusbricka, blockljus, siffror och dekorationer från Balders Hage.

image

Efter Knallelands-rundan blev det ett stopp på Dalsjöfors Handelsträdgård där jag köpte granris för att kunna göra en dörrkrans, och efter tips från Solveig blev det även en liten hyacint som jag sedan använde för att göra mitt allra första försök till en julgrupp ihop med lite mossa som blivit över. Är väl godkänt för att vara första gången…?

image

Eftermiddagen spenderades hos Johans mormor på kalas och så var helgen slut. Någon dörrkrans hann det inte bli idag, och några lussekatter eller pepparkakor har inte blivit bakade. Jag får satsa på nästa helg istället…

Kommentera

