Jobba

Allt går i 180 just nu så inte haft mycket lugn tid. Helgen spenderades som sagt i Småland hos mamma medan Johan var i Prag med kompisar. Jag hade tänkt stanna till måndag, men nu visade det sig att jag skulle jobba på måndagen och jag fick åka hem på söndagen!

Ja, du läste rätt. Jag har just jobbat min tredje dag nu. Det gick undan, minst sagt. Annonsen kom upp förra måndagen och jag sökte samma kväll, fick telefonsamtal från bemanningsföretaget dagen efter och på torsdagen fick jag veta att jag fått jobbet som alltså började redan måndagen därpå. Snabba ryck! Anledningen till detta snabba förlopp är att jobbet är en akutåtgärd från företaget och därför gör en visstidsanställning på två veckor för mig och två till. Vi jobbar hemifrån och har endast mail- och skypekontakt med företaget, efter en introduktion via telefon i måndags.

Vad är det för jobb då? I annonsen sökte de en ”teknikintresserad skribent” och jobbet går ut på att skriva produktinformation för deras hemsida, det vill säga copywriter och samma typ av jobb jag haft innan och vill ha. Vi har fått varsin lista med produkter och länkar att hämta informationen på, och skriver sedan våra texter i Word och mailar in dagligen. Jag kände mig nästan lite ringrostig i måndags, men kom snabbt in i det och kunde vid dagens slut skicka in 11 klara publiceringar. En snabb uträkning på antal produkter och dagar visade att om jag gjorde 6 artiklar om dagen så skulle jag hinna med hela listan på två veckor.

Bild lånad från http://www.svenskafans.com

Bild lånad från http://www.svenskafans.com

Men jobba heltid hemifrån med två småbarn går inte! Därför tog jag med mig mamma hem hit i söndags så hon har fått vara här i tre dagar och ta hand om barnen, ta Oliver till dagis och ge mat till Nova. Ikväll skjutsade jag och Oliver in henne till stationen och vinkade av henne när hon tog tåget hem. Imorgon torsdag ska Johan vara hemma och på fredag kan vi nog pussla lite med svärmor så Johan kan dra iväg på skoj med jobbet. Nästa vecka tar Johan pappaledigt också.

Att jobba hemifrån är lite på både gott och ont. Visst är det skönt att dra på sig ett par mysbyxor och sedan slänga upp benen på skrivbordet med tangentbordet i knät och skriva, men även om jag ska släppa vårdnaden för barnen när jag sitter här är det svårt att inte bli distraherad när man hör dem tjuta en trappa upp. Det kanske blir bättre om några dagar…

Så nu är jag alltså anställd på två veckor via rekryteringsfirman. Vad som händer efter det är det ingen som vet. Kanske blir förlängning, kanske anställning, kanske inte…? Det beror ju helt på behovet efter de här veckorna. Det är oavsett väldigt kul att faktiskt få göra någonting annat än byta blöjor, torka matkladd och läsa Nalle Puh hela dagen 🙂

Kommentera

