Nova 1 år!

Tiden går fort när man har roligt sägs det ju. Jag måste haft väldigt roligt det senaste året…! 😉 Vår lilla bebis är inte längre en liten bebis och det gör lite ont i mammahjärtat att inse det. Samtidigt är det så kul att se henne växa, utvecklas och bli en självständig liten individ med egen vilja och personlighet.
I lördags fyllde hon ett år och jag skapade då en ny kategori för inlägg om Nova 1 år och uppåt (till 2 år).

I och med en stressig vecka så är detta inlägg några dagar försenat, och på grund av Novas feber de senaste dagarna har jag inte kunnat ta de traditionella månadsbilderna som jag brukar. Ettårsfotograferingen hos fotograf sker på torsdag och de bilderna kommer i ett senare inlägg. Detta inlägg kommer därför även handla om dessa extra dagar efter ettårsdagen, eftersom det hänt så mycket på bara tre dagar!

Kropp & knoppwpid-dsc01056.jpg

BVC-besöket görs imorgon så återkommer med siffror då. Tippar på att hon ligger precis runt tiokilosstrecket nu.
Vikt: 9310 gr
Längd: 74,6 cm
Huvudomfång: 44 cm

Tittar man på henne så är hon inte alls så rund som Oliver var vid ettårsdagen. Hans ansikte var ju som en boll! =P Nog att Nova har en liten rund mage och goa tjocka ben och armar så är det inte alls som brorsan var. Oliver vägde 11,5 kg på sin ettårskontroll, så visst skiljer det.

Kläder använder hon allt från storlek 68 till 86! Jag har några plagg märkta med 4-6 månader (68) som passar bra fortfarande. Skorna är storlek 18-19 ungefär.
Blöjor har vi gått upp till storlek 5 på Up&Go om dagarna, men har fortfarande storlek 4 på nattblöjan.

Utveckling

De sista veckorna har vi verkligen märkt en skillnad på Nova. Hon lämnar mer och mer bebisstadiet bakom sig och börjar kännas som ett litet barn med mycket mer medvetenhet och förståelse för omgivningen. Det har självklart ökat successivt hela tiden, men måste eskalerat sista tiden. Eller så är det bara vi som blivit mer medvetna om det…?
Hon är mer medveten om oss andra, vad vi gör, vad vi äter, när vi pratar… Hon känns mer ”med” än innan.

IMG_1701

Går gör hon ju inte ännu, men kan numera stå helt själv ganska bra. Hon är inte helt förtjust i det, och tar hellre det säkra före det osäkra och vill helst sitta eller krypa fram på alla fyra. Hon har inte direkt börjat gå utmed möbler heller, utan går ner och kryper fram till det hon vill åt i så fall. När vi försökt locka fram några steg så sätter hon sig ner eller faller raklång framåt i famnen på oss, benen hänger inte med än. Det kommer dröja några veckor (månade?) till innan hon går, men vi har ingen brådska 🙂
UPDATE: Tre  dagar efter ettårsdagen kom de första stegen! Idag, 7 juli, kom de första stapplande stegen mot mig! 🙂

Pratar gör hon ju massor, men något riktigt ord har hon inte sagt ännu. Det närmaste är ”mamm… mamamamamamm” som hon sagt vid några tillfällen. Hon har även sagt något som liknar pappa lite, oftast när hon varit lite arg/irriterad eller ledsen.
Hur mycket hon förstår är svårt att veta, men jag tycker redan hon verkar förstå när jag säger åt henne att låta bli något. Sen är det inte alltid hon lyder för det, hehe 😉 Vi har börjat öva på ord som lampa, mamma, pappa och Olle men det känns som det enda ord hon förstår än så länge är ”kisse”! =P
Hon har börjat vinka lite grann. Ibland mitt i maten, men idag vinkade hon hejdå till farfar när han åkte hem, så vi övar på ordet vinka också.

2015-07-01-18.30.06Sitter på pottan för hon i stort sett dagligen nu. Det är inte alltid det händer något, men hon har lyckats att både kissa och bajsa (!!) i pottan. Oavsett om det hänt något eller ej så vänder hon sig alltid om och tittar ner i pottan efteråt liksom för att kolla om det kommit något. Om det gjort det ser hon alltid glad ut. Känns som om hon redan hajjat ”kiss i pottan = bra”? 🙂 Däremot är hon inte alltid överförtjust i att sitta på pottan överhuvudtaget. Det går bra korta stunder innan hon tröttnar och blir gnällig.

Vällingflaskan håller hon numera själv om kvällarna, och igår lyckades hon dricka ur sin pipmugg själv för första gången. Hon har sällan fått försöka dricka själv innan då hon bara viftar och skakar muggen eller håller den upp-och-ned…

Milstolpar
IMG_2246

Under denna månad har Nova lärt sig att stå själv utan stöd! Det har ju kommit gradvis hela tiden så det är svårt att säga någon exakt dag.

Fler milstolpar är både tand nummer tre (igår 6 juli) samt de första stegen (idag 7 juli), fast de hände ju egentligen efter ettårsdagen, men då jag skriver detta inlägg lite i efterhand så får de åka med i detta inlägg också 😉

Fast den allra största milstolpen nu är väl egentligen att hon fyllt ett år! 😀

Mat & Sömn

Maten är inte så mycket att säga om. Hon har samma dagsrutiner som tidigare med grötfrukost, mellis, lunch, mellis, middag och välling. Hon äter fortfarande mat som jag lagat till henne och mixat. Då hon bara har två tänder än så kommer den nog behövas mosas ett tag till, men jag har börjat ge henne lite av våra rester som är stekt och saltad, så jag kommer successivt kunna minska på hennes speciallagade mat nu.

DSC00603Hon älskar fortfarande majskrokar! Ska helst ha en i varje hand när hon äter dem! Hon biter av en bit i taget och äter dem nästan helt utan kladd!

När det gäller sömnen är hon i gränsen mellan en och två sovstunder per dag fortfarande. Ibland sover hon bara en gång, men oftast blir det nog två gånger ändå. Hade hon bara sovit lite längre på förmiddagen så klarar hon sig hela dagen, men när hon envisas med att vakna efter bara en timme så behöver hon sova en stund på eftermiddagen också.

Hon har pendlat mellan att sova bäst i sin säng eller vagnen. Nu senast är det sängen som varit bäst, men idag var hon stört omöjlig att lägga, så då fick det bli vagnen i trädgården båda gångerna.

Nätterna sover hon genom utan större problem. Förutom inatt. Den här tandsprickningen har varit till stort besvär med både feber och antagligen värk och ömmande tandkött. Jag tappade räkningen på hur många gånger hon vaknade och var otröstligt ledsen. Det var ett par riktigt trötta föräldrar som klev ur sängen idag. Tur det är semester… 😉

Personlighet

Hon är en riktig ”mammas flicka”. Andra personer duger, men mamma är bäst helt enkelt. Oftast går det bra med andra om jag inte är där, men så fort hon får syn på mig så är det (oftast) till mig hon vill komma.
Förutom mammas famn så är det hennes kära gosehund som får henne att må som bäst. Den är helt oersättlig! Jag försökte lägga henne häromdagen utan hunden som hängde ute på tork efter en tvätt. Gav henne kanindinglisen istället, men hon rörde den inte och tittade bara på mig som om hon undrade vad vi skulle hitta på och leka och såg sig om efter hunden. Fick till slut gå och hämta hennes vovve från torkningen, som tack och lov hade hunnit torka, och hon kramade genast om sin kära hund, la sig ner och somnade strax därpå utan protester. Hon skiner alltid upp när hon får syn på den. Bästa köpet nånsin till henne (och det komiska är att när vi köpte den så var den inte ens tänkt till henne!).

Hon är en bestämd liten dam som vet vad hon vill. När hon äter och tycker hon är mätt så räcker det inte knipa igen munnen eller vända bort huvudet. Nix! Hon viftar till med handen så gröten eller maten flyger över halva matbordet och hela mig (typ). Det kommer alltid så plötsligt och snabbt att jag aldrig hinner reagera så allt som oftast sitter jag där och torkar gröt från pannan och golvet… Försöker jag ge henne vatten/mjölk när det inte duger så puttar hon bestämt undan pipmuggen.

IMG_1612

De tillfällen hon är arg/ledsen vid matning så har jag många gånger försökt lugna henne genom att klappa henne på huvudet, smaka bakhuvudet och klia henne i nacken. Det har tydligen satt sig för allt som oftast nyper hon tag i min arm (hårt!) och drar dit mig som om hon vill att jag ska klappa henne. Hon kan även lika bestämt putta undan min arm/hand igen…DSC01224

Hon är väldigt gosig av sig. Lägger gärna ner huvudet på min (eller någon annans) axel när man bär henne. Hon gosar gärna med ansiktet mot ansikte med mig vilket ofta åtföljs av ett hårt nyptag om kinden, näsan eller läppen…(aj!). Tough love… 😉

Hon älskar att bada numera. Hon kan krypa fram till badkaret, resa sig upp och kika över kanten och gnälla och titta bedjande på mig för att liksom tala om för mig att hon minsann vill bada! Hon hann bli riktigt arg idag när det var baddags och jag inte fyllde upp vattnet och lyfte i henne snabbt nog… –>

Det var nog vad jag hade att skriva i detta inlägg. Som vanligt finns det säkert en massa jag borde skrivit men glömt bort, men förhoppningsvis kan jag sitta om några år och titta tillbaka på detta inlägg och minnas hur det en gång var att vara mamma till Nova, ett år. Avslutar med en bild jag fullkomligt älskar. Den är från i lördags på Novas kalas. Hon var trött och grinig, eventuellt började febern smyga sig på redan då, men när jag höll henne och hon dessutom fick sin gosehund så blev hon lugn. Jag bad Johan ta några kort på oss två tillsammans, och han fångade den här bilden ❤

IMG_20150707_212536

Från i lördags. Foto: Johan

Kommentera

