Semester, kalasshopping & trädgårdsbad

Semester! Sommar! Sol! Värme! Blå himmel! Bad! Hav!
Allt det har vi faktiskt fått idag, förutom det allra sista ordet. Det hoppas vi att vi ska hinna med i år också.
Idag gick Johan på semester. Han tog ut en extra dag imorgon då han är ute med jobbarkompisarna ikväll. Jag tror jag har räknat ner och längtat tills idag lika mycket som Johan…! Nu kommer han vara hemma i fem veckor! Underbart! 😀
Precis som hela veckan så har dagen gått i kalasförberedande tecken. På förmiddagen när Nova sov (i tre timmar! Tack fröken!) så fick Oliver leka ute i sandlådan medan jag putsade fönster i vardagsrummet. Johan var hemma tidigt och gjorde sig klar för att gå ut, och jag skjutsade in honom till stan och hann även gå in på Maxi och handla bak- och kalasgrejer samtidigt. Oliver och Johan väntade i bilen medan jag och Nova sprang runt och letade efter sugrör, tårtpapper, marsipan och gelesocker med mera. Det slog mig att det nog var första gången som hon var med och handlade…?

image

Hemma igen var det matdags för Nova, och när det var avklarat så hade jag egentligen hundra saker på min att-göra-lista men det var fortfarande tokvarmt ute, solen sken och jag kände att jag både behövde och ville ge barnen lite av min tid också så jag letade fram den lilla ”babypoolen” vi köpte förra året men aldrig använde, och blåste upp den. Vi har ju knappt någon gräsmatta utan mest jord och grus i trädgården, men en liten plätt har vi på baksidan och där, halvt i skugga ställde jag poolen. Fyra hinkar vatten senare så var den klar att användas! Oliver var som en studsboll. Han fick ta på sig sina nya badbyxor med Blixten McQueen på (stor favorit hos Oliver) och till Nova letade jag fram en badblöja. Hon hade ju inte gjort nummer två på ett tag så tänkte att det nog var bäst… Klädde av henne och satte henne på pottan när jag ändå höll på och där satt hon, lite halvmissnöjd som vanligt. När hon grinade lite extra illa frågade jag skämtsamt om hon bajsade. När jag ställde henne upp så tappade jag hakan när jag såg att hon faktiskt hade bajsat i pottan! #proudmoment #stoltmamma
När nu det ändå var avklarat så fick hon låna ett par babybadbyxor som Oliver hade när jag babysimmade med honom.

image

Förväntansfull grabb ska just kliva i vattnet

Båda barnen var nog lika exalterade. De plaskade lyckligt och skrattade båda två och hjärtat mådde så där extra bra av att se dem leka ihop. Även om jag lagt undan lite måsten för tillfället så passade jag ändå på att hänga upp lite tvätt i trädgården 😉 Efter att jag bränt av ett gäng bilder på barnen förståss! 😀

image

image

image

image

image

image

När barnen var nöjda med plaskandet duschade jag av dem i badkaret och så var det plötsligt läggdags. Efter de somnat har jag åter igen grejat i köket; ikväll var det tårtfyllningar som blev till. Imorgon blir det ännu mer med tårtfix, bakning, städning och presentinslagning. Skönt att ha Johan hemma då som kan ta hand om barnen medan mamman fixar och donar! 🙂

Nu kom Johan hem från sin aw så nu blir det sängen! Gonatt!

Kommentera

