Nova 11 månader

Elva månader. 11!! En månad kvar till ett år! Om juni kommer gå lika fort som maj gjort så kommer jag inte hinna reagera! Känns som alldeles nyss som jag skrev ett månadsinlägg om Nova, men nu är det alltså dags igen.

Kropp & Knoppimage

Det görs inget BVC-besök vid elva månader, så detta är egna siffror. Och eftersom jag både har fullt upp samt är halvt senil så glömde jag bort det och får fixa imorgon!

Vikt: 9,2 kg
Längd:  73 cm

Rund och go är hon såklart, men inte lika rund som Oliver var. Tänder är det fortfarande bara två små korn i underkäken. Jag väntar och väntar på tänderna i överkäken men de lyser med sin frånvaro fortfarande. Håret är ljust och börjar bli lite lite långt i nacken nu, och dessutom lite lockigt? Inte mina gener det kan jag lova! 😛 Kläder är storlek 74 och 80 för det mesta, men vissa plagg i 68 sitter också bra. När det gäller byxor så blir det helst i strl 80 då allt annat tenderar att bli för kort. Skor har hon ett par i storlek 18 som passar bra nu. Blöjor är Up&Go storlek 4 på dagen, och Comfort Fit storlek 4 på natten.

Utveckling

Nova kryper fram i rasande fart och ställer sig upp mot allt. Hon går ännu inte längs med möbler, utan ser hon något intressant längre bort, så är det ner på alla fyra som gäller och så upp igen. Ibland när jag ska sätta ner henne på golvet sträcker hon på sig som en stel pinne och vill stå upp. Jag har försökt släppa henne och låta henne stå på golvet utan att hålla i sig några gånger, och ibland får hon lite balans och står en kort sekund eller två, men oftast faller hon som en fura (jag fångar henne självklart). Först igår stod hon upp emot 5-10 sekunder och verkade fått lite mer kontroll på balansen, likaså idag. Snart så… 😉

image

Hon har börjat gå lite med lära-gå-vagnen, även om det är lite tveksamt ännu. Hon har även börjat lite försiktigt att haja att man kan klättra. Hon har tagit sig upp på nedersta imagetrappsteget när vi varit nere i källaren till exempel. Hålla stenkoll med andra ord!

Hon är fortfarande väldigt fascinerad av katterna, och frågar man var kissen är så spanar hon genast runt sig ner på golvet.

Hon kan roa sig själv väldigt bra genom att krypa omkring och leka med det hon hittar. Det finns några säkra ställen där jag oftast hittar henne; image
1. Kattmatskålarna är första stället hon sätter fart mot
2. När de lyfts upp på bänken går på hon Lasso (robotdammsugaren). Startar honom och sitter sedan i vägen.
3. Utanför köket är det skostället i hallen som är första anhalt. Dra ner alla skor och sprida ut i halva hallen är en kul hobby om du frågar Nova. Tugga på skor och suga på skosnören är också skoj.
4. Olivers rum är slutdestination. Där finns mängder av leksaker att leka med! När Nova tröttnar på att leka själv och vill ha uppmärksamhet kryper hon fram till mig eller Johan och kör huvudet rätt in i benen på oss. När vi tittar ner på henne så sätter hon sig på knäna och sträcker upp armarna för att bli upplyft.

Milstolpar

Jag har testat att sätta Novis på pottan några gånger, och den 19 maj så kissade hon faktiskt på pottan för första gången. Det var ju självklart bara slump och tur, men ändå 😉 I lördags, den 30 maj, så lossnade det med lära-gå-vagnen. Kanske mest för att vi inte testat på väldigt länge.

Mat & sömn

Mat- och sovschemat för Nova 10-11 månader ser väl ut likadant som förra månaden tror jag. Den enda skillnaden är att jag försöker skjuta lite på hennes sovstunder, så de kommer lite tidigare på dagen. Innan var gränsen för sista sovning klockan 17, dvs då jag väckte henne om hon mot förmodan fortfarande sov. Nu är sista tiden klockan 16 för att inte störa nattningen. Försöker också ge middagen lite tidigare än innan.

Dagsrutiner

Kl. 6:30 Vakna
Kl. 7:00 Frukost (gröt)
Kl. 9:00 Mellanmål (smörgås eller banan)
Kl. 9:30 Sova ca 1,5-2 timmar
Kl. 12:00 Lunch + efterrätt
Kl. 14:00 Mellanmål (banan eller yoghurt)
Kl. 14:30 Sova 1-2 timmar
Kl. 16:30 Middag
Kl. 18:30 Välling
Kl. 19:00 Sova för natten

Hon sover bra på nätterna. Vaknar till 1-3 gånger per natt ungefär. Ibland har hon satt sig upp i sängen men det är bara att lägga henne och stoppa in nappen så somnar hon om fort. Sova på dagen är inte riktigt lika roligt längre. Ibland sover hon jättebra i nästan 2+2 timmar, ibland (som idag) blir det bara knappt 1+1 timme. Som jag tror jag nämnt innan så sitter hon ofta och leker lite i sängen innan hon somnar, framför allt på dagarna, och sedan är det som om hon bara kollapsar och somnar mitt i leken. Så jag har hittat henne i sängen sovandes lite hur som helst… 😀 image image Gillar och ogillar

imageSom jag nämnt tidigare så är hon galet förtjust i katterna. Det räcker att jag eller Johan jamar så skrattar hon förtjust. Nova älskar sin gosedjurshund. Den kramar hon varje natt, och suger gärna på hans svans. Hon verkar gilla när det går fort framåt eller bakåt, men inte lika mycket uppåt och neråt. Att gunga ser hon mest förskräckt eller uttråkad ut av, medan att sitta bak på min cykel och swisha fram är roligt. Samma sak om jag lyfter upp henne i luften fort, så ser det ut som hon hisnar, medan att flyga fram på min axel eller mot spegeln är superkul! Hon gillar att bada, plaskar för glatta livet. Hon är antagligen en blivande skofetishist, har en grej med skor! Hon älskar att få gå när någon håller henne i händerna. Hon tycker inte om att behöva vänta på vällingen. Får hon se flaskan har vi ungefär tre mikrosekunder på oss att göra den klar innan ljudnivån i huset eskalerar fort. Får hon syn på banan, yoghurtförpackningar, fruktpureglasburken eller plastburken med majskrokar som alltid står på bordet så börjar hon vifta exalterad med händerna. Majskrokar skulle hon för övrigt kunna äta hur många som helst. Det tar henne ungefär tio sekunder (?) att äta upp en majskrok. Ja, det var väl det för denna gången! Nästa gång blir hennes ettårsinlägg! image

Kommentera

