”Olle saknas pappa!”

Oliver är inne i en väldigt pappig period nu. Nämner ofta flera gånger per dag hur ”Olle saknas pappa!” när Johan inte är hemma. Det första han frågar efter på morgonen är pappa. När jag svarar att han åkt till jobbet bryter han ihop. Om Oliver är uppe tidigt på morgonen, innan Johan åker, bryter han ihop när pappa måste åka.
Måndagar är värst, första dagen efter helgen. Dessutom är Johan borta extra länge på måndagar eftersom han gör veckohandlingen direkt efter jobbet då. Jag gillar inte måndagar!

Första dagen efter en långhelg är ännu värre. Som idag. Vaknade ur min halvsömn av ett illvrål ute i hallen när Oliver står och tjuter efter pappa som redan var lite sen till jobbet. Går upp för att försöka lugna och trösta honom, men det är nästan omöjligt. Han viftar, fäktar och sparkas för att komma loss från mina försök att krama om honom.

När han väl lugnat sig går resten av dagen bra. Han kan bli lite nedstämd ibland och säga att han saknar pappa, men annars går det bra. Och oftast lite bättre för varje dag som går, tills det blir helg och man börjar om nästa måndag igen…

Jag frågade häromdagen om han inte saknar mamma någonting när han är på dagis.
– Nä-ä! svarade han bestämt.
– Saknar du bara pappa?
– Bara pappa!

Men nej, jag tar inte illa upp av det. Det som är jobbigt är att han blir så ledsen över att Johan åker till jobbet.

Vi får hoppas jag kan skaffa mig ett jobb så får Johan vara hemma med barnen ett tag. Då vet jag en som skulle bli glad i alla fall 😉

image

Kommentera

