Nova 10 månader

Så har ytterligare en månad sprungit förbi och Nova blir tvåsiffrig. Tio månader. Nu är det inte långt kvar till den första födelsedagen. Sjukt. Precis som förra månaden var det en riktig pärs att ta månadsbilderna idag. Lilla fröken är inte still en halv sekund utan kryper iväg direkt, puh! Det gjorde nog inte saken lättare när Jessie var på besök idag med sina barn som kröp, gick och sprang omkring samtidigt 😉 Så den där bilden jag brukar ta i början när hon ligger på rygg på fårskinnsfällen… Det blev ingen sån idag!

Kropp & knopp

Ska till BVC på onsdag så uppdaterar med siffror då.IMG_0129

Vikt: 8720 gram
Längd: 72 cm
Huvudomfång: 43,7 cm

Två små tänder är det fortfarande i munnen och tänderna i överkäken lyser fortfarande med sin frånvaro. Nova har ett finger eller två (eller hela handen) i munnen mest hela tiden och dreglar titt som tätt så det känns som om att de borde vara på gång.

Kläder är väl 74 som passar bäst, men jag har väldigt lite av den storleken i hennes byrå. Jag har mest köpt i strl 80 till henne, som såklart är lite stort ännu. Men vissa byxor sitter väldigt bra i storlek 80 och det känns inte nån vidare mening att köpa på sig massa 74 nu.
Hon fick ett par skor i doppresent av mina föräldrar som hon har invigt nu. De är i storlek 18 och är lite stora ännu, men passar bra att ha nu när vi är ute. Hon fick till och med testa att gå lite ute på asfalten den dagen 🙂

Blöjor har hon storlek 4 och Up&Go på dagtid (sedan 2-3 månader tillbaka?) och ”vanliga” på natten.

Får fortfarande höra att hon är lik storebror, men har även fått lite kommentarer att hon är mer lik mig än Johan. Vore ju faktiskt kul om något av mina barn faktiskt såg ut som mina… 😉

Rund och fin är hon, som bebisar ”ska vara”, men känns inte som om hon är lika tjock som Oliver var. Rund om magen är hon, men inte riktigt lika tjock i övrigt…?

Utveckling

Var börjar man…? Att vända sig från rygg till mage har lossnat2015-05-04-11.36.14 ordentligt nu, det var ju lite trögt i början, så nu vänder hon runt på en sekund, upp på alla fyra och sedan till sittandes. Hon har denna månad lärt sig att resa sig upp med hjälp av möbler och liknande, så hittar henne ofta stående i spjälsängen när jag kommer in i sovrummet.

Att skriva om Nova nu utan att nämna katterna går inte. Hon ÄLSKAR dem. De har nästan knuffat ner Oliver från tronen tror jag, hon fullkomligt lyser upp när hon får syn på någon av dem. Skrattar lyckligt så fort hon får komma nära dem, och kan krypa runt i hela huset i jakt på att få klappa dem. ”Klappa”. Hon slår lyckligt med händerna, griper tag i pälsen och gapar sedan stort och tar en ”tugga” päls i munnen. Kan förstå att både Ronja och Rasmus gärna travar iväg när hon kommer krypandes… 😉

Om det inte finns katter i närheten så är deras matskålar det hon siktar in sig på när hon släpps ner på golvet. Raka vägen till deras mathörna för att äta lite kattmat eller vända på vattenskålen upp-och-ner. När de plockas upp på hyllan så hon inte kan leka med dem, så går hon direkt på Lasso. Undrar om det är för hennes hårdhänta behandling av honom som han betedde sig som en riktig mupp vid städningen igår…??
2015-05-04-08.44.32Andra ställen hon gärna kryper till är skostället i hallen där man dels kan tugga på skor, eller dra ut alla grejer ur skötväskan på golvet. Nästa ställe hon gärna kryper till är Olivers rum där det finns massa roliga leksaker, ofta utspridda över hela golvet så det är bara att hugga in på första bästa!

Hon älskar att gå när vi håller henne i händerna, men hon har ännu inte gått själv utmed möbler. Idag satte jag henne framför lära-gå-vagnen för första gången och hon gick några steg, men verkade mest tycka det var läskigt sedan och ville helst slippa.

ALLT ska i munnen. Jag har plockat ut både lite matrester, plastbitar och kattmat som hon hittar på golvet. Kan inte minnas att jag gjorde det så mycket med Oliver, men det gjorde jag kanske…

Napp använder hon bara när hon sover sedan nästan två månader tillbaka. Det är endast vid några undantagsfall hon har nappen i vaket tillstånd. Hon har redan lärt sig att hon ska spotta ut den när hon vaknar på dagen och släpper den utan protester när jag lyfter upp henne ur spjälsängen (om hon inte redan spottat ut den innan).

IMG_0299

Milstolpar

2015-04-23-13.57.59Den 17 april reste sig Nova upp för första gången. Det var mot vardagsrumsbordet när hon upptäckte att det fanns saker där uppe som hon ville komma åt. Efter det var det en tveksam fortsättning på det, men nu sista dagarna har det lossnat och hon ställer sig lite titt som tätt mot grinden vid trappan, i spjälsängen eller nån möbel.

Två dagar tidigare åkte hon cykel bakom mig i cykelbarnstol för första gången, när vi skulle lämna Oliver på dagis. Det verkar hon tycka är rätt kul, sitter och pratar och sjunger under tiden vi rullar fram 🙂

Den 26 april testade jag att ge henne vällingflaskan när hon låg på skötbordet och då höll hon den själv! 🙂

Mat & Sömn

Maten är inte så mycket att skriva om. Hon äter som hon ska utan större protester. Gröten på morgonen är brådskande, kan inte väntas med. Vällingen likaså. Får hon syn på flaskan och att vällingen är på gång är det missnöjda toner tills flaskan sätts i munnen på henne. Vissa dagar är det tacksamt att ha en hjälpsam storebror som hjälper till att mata Nova med mat medan jag springer runt och fixar mat till mig och 2015-04-27-13.01.17Oliver. Banan och efterrätt blir hon glad av så fort hon får se. Smörgås som hon alltid fick tidigare har hon börjat vägra. Vet inte om det är för att vi köpt ett nytt sorts bröd eller om hon bara tröttnat på macka…?

Nova sover två gånger per dag sedan en knapp månad tillbaka. Det var lite rörigt i en övergångsperiod på ungefär en vecka runt förra måndagsdagen, men nu funkar det bra med två sovstunder. Vid två tillfällen (båda hemma hos farmor och farfar) har hon vägrat sova på eftermiddagen och bara sovit en gång, men annars är det två som gäller. Hon har tidigare varit väldigt lättsövd på dagarna, men har blivit lite känsligare för att sova på andra ställen än hemma. Tricket har blivit, har jag nyligen kommit på, att lägga henne i vagnen istället! Hon har fått sova ute mycket de sista veckorna och när jag varit iväg i helgen har vagnen fått följa med, och hon somnar snällt på några minuter ute i friska luften.

Det är så skönt med hus och trädgård just för att hon kan få sova ute mycket nu när vädret är okej. Har jag varit ute och gått kan hon få sova klart ute, är det uppehåll så lägger jag henne gärna i vagnen ute oavsett om jag ska vara ute eller inne. Med batterier i babyvakten så har jag koll på henne även om jag grejar med annat inomhus.

2015-04-30-15.12.25Denna månaden har hon fått sova första gången vid tio-tiden och sovit i upp till två timmar, och andra gången vid tre och sovit fram till fem som mest. Jag har haft klockan fem som gräns när hon inte får sova längre och har väckt henne de gånger hon inte vaknat då. Eftersom hon den sista veckan varit lite orolig och svårsövd om kvällarna har vi bestämt att ändra den gränsen till fyra eller halv fem.

Idag lade jag henne redan vid två och hon sov till halv fyra. Förväntade mig en väldigt lättsövd bebis men hon var väldigt orolig och somnade inte helt förrän halv nio! Vet inte vad det var som oroade henne så. Hon var bara nöjd när en av oss var med inne i sovrummet. Får hoppas det är en kort övergående fas…?

Hon har även börjat sova på mage en del denna månad. Nån gång när jag lagt henne på dagen sätter hon sig upp och leker lite med nåt gossedjur en stund, och sen är det som om hon kollapsat mitt i i leken och fallit framstupa rätt ner med ansiktet i kudden, haha.2015-04-23-12.36.19

Mat- och sovschema/dagsrutiner

Kl. 6:30-7 – Vakna och får gröt
Kl. 9:30 – Mellanmål, 1/3-1/2 banan
Kl. 10 – Sova, 1,5-2,5 timmar
Kl. 12-12:30 – Lunch och efterrätt
Kl. 14 – Mellanmål, yoghurt eller fruktpuré
Kl. 14:30 – Sova, 1-2 timmar
Kl. 16:30 – Middag
Kl. 18:30 – Välling
Kl. 19 – Sova för natten

Personlighet

Nova är för det mesta en glad och go liten tjej, skrattar och ler. Nyfiken och klåfingrig… 😉 Hon älskar när man sjunger och dansar, leker titt-ut i spegeln eller kittlar henne. Hon är gosig och vill gosa med mitt huvud/ansikte, vilket inte är lika mysigt när hon griper tag i håret eller borrar in fingrar och naglar i kinderna på mig.

Hon är inte helt såld på att gunga. Sist satt hon mest och såg uttråkad ut, och gungade jag för högt såg hon nästan skräckslagen ut. Inte som brorsan som älskat att gunga från första stund!

2015-04-18-13.09.16

 

 

 

 

Kommentera

