Barnmat – Torskgryta

Jag var på mammafika idag och en av mammorna konstaterade att jag lagade egen mat till Nova. Även om den köpta maten är bra mat och absolut inget dåligt alternativ, så är anledningen till att jag gör egen att det blir så mycket billigare än att bara köpa burkar. Sedan kan jag ju inte sticka under stolen med att man faktiskt känner sig lite extra duktig också 😉
Vi kom även in på lukten på barnmat. Köpt barnmat må vara på bra råvaror och allt det där, men den luktar verkligen inte gott! Oavsett vad man köper tycker jag de luktar ungefär likadant, och det är i stil med kattmat! Blä! Maten jag lagat till mina barn däremot, den luktar som mat ska lukta. Är det kyckling och curry så luktar det kyckling och curry, lagar jag lax så luktar det lax. Denna fiskgryta gjorde jag ikväll och den luktade så gott att jag själv blev sugen på torsk! 🙂
Jag hade nämligen lite dåligt med fiskrätter till Nova så jag tinade två torskfiléer från frysen och gjorde en fiskgryta. Receptet hittade jag på semperbarnmat.se, men modifierade som vanligt lite efter eget tycke och smak (och ingredienser i kylskåpet).

Fiskgryta
100 g KRAV-märkt Torsk
4 st potatisar
1 liten gul lök
3/4 dl palsternacka
3/4 dl morot
2 msk rapsolja
1/2 dll grädde
2 nypor dill
1 nypa vitpeppar
1 dl vatten

image

Tog morot och kålrot som fanns hemma

Samtliga ingredienser avser ekologiska råvaror.
1. Tärna potatisen i mindre bitar och koka den under lock i 1 dl vatten, tills de är mjuka.
2. Skala och skär palsternackan, moroten och gullöken i tärningar om cirka ½ cm. Lägg dem tillsammans i en gryta med 0,5 dl grädde och tillräckligt mycket vatten för att vätskan precis ska täcka rotfrukterna. Krydda med vitpeppar. Vrid ner värmen när det börjar koka och låt puttra under lock tills bitarna är mjuka.
3. Tärna torsken och låt den sjuda i cirka 1 minut med rotfrukterna och ca ½ tsk citronjuice.
4. Häll av nästan allt spadet men spara det i en mugg så du eventuellt kan späda grytan.
5. Tillsätt sedan dillen och mixa sås och fisk och potatis. Blanda ihop.

image

Koka potatis och låt grönsakerna puttra under lock.

image

Fiskgryta på torsk med potatis och rotfrukter

Maten slukade Nova med god aptit sedan! 🙂

PS. För er som vill anmärka på att det inte alls är något lock på grönsaksgrytan så lät jag det koka upp utan lock och när potatisen var klar tog jag det locket till grönsakerna. Har bara ett lock som passar de grytorna. =P

Kommentera

