Barnmat – kyckling och pasta i tomatsås

Jag har varit lite dålig på att blogga recept på barnmaten jag gör. Jag hade tänkt skriva ner vartenda recept jag gör men så har det inte blivit, får se om jag kan skärpa mig.
Ikväll gjorde jag en ny laddning med barnmat till Nova, denna gång på en ”överbliven” kycklingfilé. Känns som om halva hennes matförråd består av kyckling och ris eller kyckling och potatis, så idag ville jag variera med pasta istället. Jag googlade för lite inspiration, men hittar sällan nåt recept som jag tycker är helt hundra, så jag tar bara grunden och gör sedan som jag vill! =P Så här blev det!

Kyckling med pasta i tomatsås

Kycklingfilé
Valfria grönsaker, tex palsternacka och kålrot
Ca ½ lök
Valfri pastasort (ej fullkorn till barn under 1 år)
Krossade tomater (jag använde ”överblivet” här också, så en halv förp, ca 250 gr)
Vitlök
Oregano
Basilika
Smör för fettberikning

2015-03-19 19.30.28

Mängderna ska vara ungefär en tredjedel kyckling, en tredjedel grönsaker och en tredjedel pasta. Jag har sett recept där man kokar allt tillsammans, men jag föredrar att koka ris och pasta för sig för att dels kunna anpassa koktiderna, men också för att kunna mixa det separat innan jag blandar ihop allt. För mig räckte detta till cirka tio portioner.

  1. Skär kyckling och grönsaker i grova bitar, skala och hacka löken.
  2. Lägg i kokande vatten och koka tills grönsakerna och kycklingen är nästan klara.
  3. Häll av nästan allt vattnet och häll över krossade tomater. Krydda med vitlök, oregano och basilika. Låt puttra någon minut.
  4. Mixa till valfri konsistens.
  5. Koka pastan som vanligt, fast utan salt i vattnet.
  6. Ringla flytande smör över pastan för fettberikning, samt för enklare mixning. Mixa till valfri konsistent.
  7. Blanda ihop och frys in i glasburkar.

2015-03-19 19.56.45  2015-03-19 20.05.52

2015-03-19 20.10.12

Yummy! 😉

Kommentera

