Trolldeg, snor och tomatpaj

Oliver är fortfarande förkyld så höll honom hemma från dagis idag med. Jag är, trots det underbara vårvädret vi har nu, lite dålig på att ta mig ut på förmiddagen. Det ska tajmas in med två mätta, utvilade och nykissade barn för att jag ska komma utanför dörren och då hinner det oftast bli eftermiddag innan jag kommer ut. Och så kan det vara så att jag är lite slö också. Högst eventuellt.

Som förmiddagsaktivitet tog jag tips från Marty och gjorde trolldeg. Som med det mesta annat som inte innebär sitta med surfplattan eller titta på tv, så trodde jag Oliver skulle tröttna efter två minuter, men vi häll nog på i över en timme medan Nova sov sin förmiddagsvila!

image

Självklart hjälpte Oliver till att göra degen också.

image

image

image

image

Även mamman lät kreativiteten flöda ;D

Inte nog med Olivers rinnande näsa så är även Nova förkyld nu också. Jag har med andra ord torkat rinnande näsor hela dagen, stup i…minuten? Oliver går ju med på det och fräser ur näsan, men att torka stackars Novas lilla näsa är inte kul att bråka om. Arg bebis!

Efter lunch kom vi ut en stund i trädgården i alla fall. Nova hade just sovit middag i vagnen på altanen så jag tog upp henne och satte henne på en filt på gräsmattan. Premiär utanför vagnen på marken för henne! Hon kände lite på gräset men satt annars mest och flinade åt Ronja som gottade sig i solen. Det var nästan vindstilla idag och så skönt ute! Längtan efter sommaren blir väldigt påtaglig såna här dagar 🙂
image

image

Groupie!

image

Eftersom det är onsdag var det jag som stod för middagen ikväll när Johan är iväg och spelar bordtennis. Det finns roligare saker än att laga mat ensam med två barn på kvällen som börjar blir trötta och hungriga. Det blir alltid enkla recept (vilket det iofs alltid blir när jag lagar mat) och paj är ju en sak som blivit min avdelning. Jag hittade det här receptet på tomatpaj i en gammal receptbok jag nog fått i skolan för X antal år sedan, och beslöt mig för att testa.
När pajen var klar tänkte jag att den knappt kommer va ätbar, det är ju bara krossade tomater och lök! Men den överraskade både mig och Johan och var faktiskt riktigt god! 🙂 Jag har fortfarande inte vant mig helt vid varmluftsugn så tomaterna jag hade tänkt garnera med (ej med i originalreceptet) fick jag skippa då fem minuter till i ugnen hade bränt pajen.

Så här bjuder jag på receptet på pajen, ifall någon vill testa en helt okej middagsrätt, helt vegetarisk också!

TOMATPAJ

Pajdeg:
100 gr smör
3 dl vetemjöl
1 dl Kesella Mager

Fyllning:
3 medelstora lökar
1 msk smör
1 frp krossade tomater, 400-500 gr
2 msk tomatpuré
2 tsk basilika
1 pressad vitlöksklyfta
Salt
Vitpeppar
Riven ost
Finhackad persilja

1½ dl Kesella Mager
1½ dl mjölk
2 ägg

Cocktailtomater till garnering

  1. Blanda smör och mjöl i matberedare till en smulig massa.
  2. Tillsätt Kesella och kör matberedaren tills det blir en deg.
  3. Kavla eller tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med gaffel. Låt vila i kylen ca 30 min.
  4. Förgrädda pajskalet i 10-15 min, 200º. Kortare tid i varmluftsugn.
  5. Gör fyllningen: skär löken i tunna skivor och fräs den i smör i en stekpanna eller vid kastrull.
  6. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och basilika. Låt puttra utan lock tills nästan all vätska kokat bort.
  7. Tillsätt vitlök. Smaka av med salt och peppar.
  8. Bred ut tomatröran i pajskalet.
  9. Strö över ost och persilja.
  10. Vispa samman Kesella, mjölk och ägg. Häll över tomatröran.
  11. Grädda pajen i va 30-40 minuter (20-25 min varmluftsugn). Garnera med cocktailtomater och kör klart de sista fem minuterna. Servera med grönsallad.
image

Tomatpaj

Kommentera

