Barnmat – kolja med äggsås

Igår lagade Johan färsk kolja till middag, och sparade en extra filé till mig att göra barnmat av. Jag tog inspiration av detta recept av Per Moberg men körde lite på Kajsa Varg-metoden då vi hade både palsternacka och kålrot i kylen som vi behövde göra åt. Jag gjorde även med potatis för att få en komplett måltid. Någon färsk persilja hade jag inte hemma så jag använde torkad.

Kolja med rotfrukter och äggsås
Barnmat från ca 6 månader

Koljafilé
Potatis
Morot
Palsternacka
Kålrot
Lök
Vitpepparkorn
Lagerblad

Sås:
1 ägg
1 msk smör
1 msk mjöl
1 dl mjölk
1/2 dl matlagningsgrädde
Persilja

image

Skala lök och rotfrukter och skär dem i skivor. Lägg i en kastrull med vatten, 2 vitpepparkorn och lagerblad. Låt koka i 5 minuter.

När vattnet stormkokar – lägg i fisken, koka upp, dra åt sidan och lägg på locket. Låt stå i 5-7 minuter tills köttet är vitt.

Hårdkoka ägget. Lägg det i kallt vatten för att svalna och skala dem sedan och hacka fint. Skölj och hacka persiljan.

Smält smöret i en kastrull och pudra över mjölet, tillsätt mjölk och grädde och vispa det slätt. Låt sjuda i 5- 10 minuter på svag värme. Blanda ner ägg och persilja.

Jag hällde av vattnet från fisk/rotfrukterna (glöm inte plocka ur lagerbladet/bladen) och mixade med stavmixer. Sedan hällde jag över äggsåsen och mixade lite till och rörde om. Beroende på ålder på barnet kan man mixa helt slätt eller lämna små ”klumpar” i purén.

image

Kolja med rotfrukter och äggsås

Maten fick klart godkänt av Nova i alla fall. Kul att göra något lite annorlunda och inte bara fisk och potatis kokt i vatten!
Jag vet faktiskt inte hur stor filé jag använde, den var nog större än de 70 gram originalreceptet står på (uppskattningsvis det dubbla??) och jag hade ganska mycket rotfrukter så mitt kok räckte till ca 8 måltider. Bra att fylla upp frysen med burkar då mat går åt som smör i solsken nu när hon ska äta varm mat två gånger om dagen!

One thought on “Barnmat – kolja med äggsås

Kommentera

