Nova 8 månader

Då har ytterligare en månad sprungit förbi. Det är den fjärde mars vilket innebär att lilla prinsessan blir åtta månader. Ute börjar det kännas som vår i luften, solen har skinit från delvis blå himmel idag, helt underbart. Tog bussen till stan och besökte tandläkaren. Nova sov snällt i vagnen under tiden.

Kropp & knopp

Vikt: 8060 kgIMG_8404
Längd: 69 cm
Huvudomfång: 42,8 cm

Vi ska till BVC imorgon så får uppdatera med siffrorna då. Skulle väl gissa att hon ligger på runt 8,5 kg?

Kläder använder vi mest 68 och 74 nu. Vissa plagg börjar bli tajta eller korta i 68 och vissa 74’or är för stora fortfarande så det skiljer lite. Har även börjat använda lite tröja och byxa istället för bara bodies nu vilket funkar bra när hon för det mesta sitter upp.

Tänder har hon bara en liten ensam stackare i underkäken fortfarande. Jag väntar och väntar på att den ska få sällskap av ett litet risgryn till och efter oroliga nätter och oändligt massa bajsblöjor tycker jag den borde titta upp när som helst, men den tar sin lilla tid.

Utveckling

Sitta upp är inga som helst problem längre och nu är faktiskt amningskudden undanplockad och nerpackad till ett förråd. Från sittande kravlar hon sig ner på mage och sedan tillbaka från mage upp till sittande utan problem. Från mage reser hon sig upp på knä och kan stå och gunga fram och tillbaka. Dock trycker hon sig bara bakåt fortfarande hur gärna hon än vill ta sig framåt. Men i och med att hon snurrar runt på mage och backar så kan hon baxa sig in och iväg lite varstans.

Nova älskar leksaker i alla dess former och färger. Förutom att smaka på allting så skakar hon alltid leksakerna nu, för att se vad som händer. Sitter hon i matstolen och leker tar det ungefär tre sekunder innan leksaken hamnar på golvet (fast så har det ju alltid varit). En favoritleksak är nog en teether (bitleksak) i form av en fluga/bi/slända eller vad det är, som vi har liggande på skötbordet att roa henne med vid blöjbyten. En uppblåsbar boll med mjukt plyschöverdrag med glatt ansikte på är poppis, alla typer av skallror går också alltid hem.

Hon gillar mat och tittar alltid nyfiket på mat som bärs förbi henne och sträcker sig efter allt vi äter. Vi kan hålla fram precis vad som helst och hon gapar. Riktig mat är mer intressant än bröstet nu och även om jag gjorde en ”bra amning” idag så är det snart slut med det helt och hållet.

Motoriken övas upp hela tiden. Till mellanmål på förmiddagen brukar jag ge henne en smörgås som jag skurit i småbitar och lagt ut på stolbrickan framför henne som hon sedan pillar i sig själv. Ibland tar hon en hel näve brödbitar och trycker in i munnen, men hon har även börjat visa lite av ”pincettgreppet”.

Något som är väldigt tacksamt är att hon redan (?) liksom hjälper till vid av- och påklädning genom att sträcka ut eller dra in armarna i ärmen på tröjan eller bodyn. Fascinerande att de redan hajar det! 🙂

IMG_8509

Milstolpar

Denna månad har Nova äntligen, för första gången, vänt sig2015-02-21 17.09.17 från rygg till mage helt själv. Anledningen till att det dröjt är ju helt enkelt för att hon sällan ligger på rygg numera, eftersom vi alltid sätter henne upp istället. Förra måndagen, den 23 februari var dagen då det skedde i alla fall. Samma dag såg jag även att hon gick från magläge till sittande. En vecka tidigare, måndag 16 februari, började hon resa sig på knäna och stå på alla fyra.

Nu väntar vi bara på att hon ska börja ta sig framåt genom att åla eller krypa!

Mat & sömn

Mat, sömn och dagsrutiner funkar riktigt bra nu. Hon vaknar nästan prick sju varje morgon och äter gröt, sover tre gånger om dagen, äter mellanmål och lunch och välling till kvällen. Sedan sover hon hela natten utan matpauser, men jag får oftast gå upp en gång eller tre för att stoppa in nappen. De flesta nätter går rätt bra nu, ibland kan hon vakna lite oftare men för det mesta sover hon numera bra. Jag hoppas verkligen nätter som –> DE HÄR <– är ett minne blott!

Sover om dagen är oftast runt en timme fortfarande, men hon kan sova lite längre stunder nu ibland, upp emot två timmar. Att lägga henne på dagarna är inga som helst problem, jag ser på henne när hon är trött (och vet när hon borde vara det) så lägger henne bara i hennes säng, ger nappen och hennes gosehund och lämnar rummet. Hon sover oftast inom fem minuter. När hon sovit klart ligger hon ofta vaken, ibland upp emot en halvtimme (uppskattningsvis) innan hon ger ifrån sig minsta ljud. Hon ligger där nöjd och kikar, leker lite med sina fötter eller något gosedjur i sängen medan hon vaknar till. När jag sedan kommer in till henne skiner hon upp som en sol när hon får syn på mig.2015-02-17 08.52.37

Att natta henne på kvällen är ungefär lika enkelt. Hon får välling vilket hon slukar med stor aptit, tills vi tar en liten konstpaus och byter blöja och tar på pyjamas. Sedan tar vi sista slurken välling inne i lugn och ro i sovrummet. Vi ger 250 ml men hon lämnar oftast kvar lite grann i flaskan. Sedan är det bara att ge nappen och lägga henne i sängen. För det mesta tar hon sin gosehund, kramar den hårt och vrider över på sidan. Då vet man att hon kommer somna utan problem! 🙂

Hon ligger inte längre still i sängen. Jag kan hitta henne åt nästan vilket håll som helst när hon vaknat, men oftast på tvären, kanske med en fot ut genom spjälorna 😀 En natt hade hon lyckats vända över till mage och var minst sagt missnöjd.

2015-02-12 10.05.49Första mellanmålet på dagen, på förmiddagen, blir en macka. Då tar jag ljust rostbröd och brer med smör och leverpastej, viker dubbel och plattar till och skär sedan i små tärningar. Dessa får hon sedan själv pilla i sig. När hon är klar är det leverpastej över hela stolbrickan och halva Nova! 😀 Idag fick hon dock äta sin smörgås som en vuxen, när jag höll i den och hon fick ”bita av”. Gick bra det med! 🙂

Till lunch äter hon alla de olika slags matpuréer jag lagar till henne. Hittills har hon inte ratat någon i alla fall 😉 Idag fick hon min spaghetti och köttfärssås som verkade populär. Den är ju lite mer ”klumpig” än tidigare släta puréer, men det gick bra så hon verkar ha kommit gång med ”tuggandet” också.

Dagsrutiner

En ”perfekt dag” ser väl ut som nedan, och ett tag kunde jag nästan klocka henne efter det här mat- och sovschemat, men det kan ju variera hit eller dit. I grund och botten ser i alla fall en dag ut så här:

Kl. 7 – Vaknar och får gröt
Kl. 8:30-9:30/10 – Sova
Kl. 10 – Mellanmål – babysmörgås och ev lite mosad/riven frukt
Kl. 11:30-12:30 – Sova
Kl. 12:30-13 – Lunch. Ca en dl matpuré samt efterrätt (fruktpuré)
Kl. 15/15:30-16/16:30 – Sova
Kl. 16/16:30 – Mellanmål. Amma/mosad banan eller annan frukt/kokt ägg eller fruktpuré
Kl. 18:30 – Välling
Kl. 19 – Sova för natten

Gillar och ogillar

Ju större Nova blir, desto mer egen personlighet utvecklar hon och hon blir mer och mer en egen liten person och individ. Jag kan nu se tydligt vad hon gillar och inte gillar. På pluslistan ligger bada – när hon får sitta upp. Hon börjar få upp intresset för vatten och gillar att plaska. Hon brukar fnissa när jag klär av henne på skötbordet, av nån märklig anledning. På minuslistan ligger istället ta på kläder…! Inte så illa längre, men hon gillar fortfarande inte när man drar en tröja/body över huvudet. Hon avskyr att bli torkad om näsan och resten av ansiktet med, men det börjar bli lite bättre.

Nova älskar katterna! Hon är så fascinerad över dessa pälsbeklädda varelser och flinar så fort hon får syn på dem, och är nästintill omöjlig att mata om en eller båda kommer in i köket vid matdags.

Nu vet jag att jag hade ett antal mer grejer i huvudet som jag tänkte jag kunde skriva under denna rubriken, men hjärnan är alldeles för trött för att kunna tänka nu så jag lämnar det och går och lägger mig! Imorgon är en ny dag och det vore bra om jag inte somnade på mammafikan imonn… 😉

IMG_8485

Så här glad kan man va när man blir 8 månader!

Kommentera

