Att sluta amma

Jag är bara några dagar från att sluta amma Nova helt och hållet nu. Halva jag jublar, halva jag gråter.
Att sluta med Oliver föll sig väldigt naturligt och kändes inte alls speciellt jobbigt eller vemodigt. Amningen med honom var ju väldigt strulig från början till slut så det var lite av en befrielse att slippa det. Jag ammade Oliver för sista gången strax efter hans sexmånadersdag. På tisdag blir Novis åtta månader.
Med Nova har det ju funkat kanon från första stund, och vi har haft den där mysiga mamma-barn-stunden som amning ska vara. Självklart har det varit jobbigt bitvis med, men det känns ändå lite tungt att klippa det speciella band som bara jag, ingen annan i hela världen, hade med henne.
Det hela har så klart med lite ”ångest” att göra över att hon växer så snabbt och tiden går så fort. Var är min lilla bebis som nyss kom till oss? Detta blandat med att det antagligen (man ska aldrig säga aldrig) är sista gången man är med om den första småbarnstiden gör det lite extra tungt i hjärtat att sluta amma helt.

Jag har den sista tiden ammat två gånger om dagen, dvs varje bröst en gång per dygn. Nu den senaste veckan har jag gått ner till en gång om dagen, så en gång vartannan dag/bröst. Det spände en del i det oammade bröstet när det gått närmare två dygn sedan senaste amningen i nån dag där, men nu har de redan vant sig och det kommer snart vara dags att sluta helt. Det är nog bara för mig att bestämma mig för vilken dag det blir *gråter en skvätt inombords*

image

Bild från juli 2014. Nova ca 1 vecka gammal?

image

Bild från augusti 2014. Nova ca 1 månad.

2 thoughts on “Att sluta amma

  1. Åååh jag har precis slutat amma Texas jag med 😥 Jag har gråtit över detta.. även om jag aldrig räckt helt till på egen hand (gett flaska på kvällar och successivt fått öka den med) så är det en stor grej att sluta med detta.. Kalla mig knäpp men jag har t.o.m känt mig som ”mindre mamma” :/ Så är det ju inte men jösses va påverkad man blir!!! Från att ha kunnat lugna helt med bröstet till att bli bortvald i princip. 1ggn typ varannan dag vill han mysa med bröstet nu och då memorerar jag varje suck av mys ❤ Kram på dig!

    • Alla övergångar kan kännas lite tuffa men man hittar andra nya sätt att mysa sen. En där man slipper flasha boobisarna varje gång! 😁😉 Och du kommer alltid vara världens bästa mamma för Texas, så det så! 😊 Kram på dig!

Kommentera

