Barnmat; frikadeller och sås till kött

Efter storhandling och matlagning igår fick vi lite köttfärs över, och då jag behöver laga lite mat till Nova för att fylla upp frysen med så beslöt jag mig för att tillaga frikadeller idag. Har aldrig gjort det innan, det blev aldrig av till Oliver, men visade sig vara hur simpelt som helst.

Frikadeller
300 gr köttfärs
1 dl standardmjölk
3 msk potatismjöl
Kryddor, tex persilja, oregano, timjan

Rör ihop färs, mjölk och potatismjöl. Krydda med valfria örtkryddor. Rulla till små bollar och lägg i kokande vatten. Tänk på att ha ganska mycket vatten i grytan då det blir enklare att se om de är klara i det bubblande vattnet. Frikadellerna flyter upp till ytan när de är klara.

image

Det tar bara några få minuter för frikadellererna att bli klara.

image

Åh va...gott det ser ut. Verkligen. =P

Servera ihop med till exempel valfri potatispuré. Mosa med gaffel till lagom konsistens.

Efter det koket sparade jag lite av kokspadet för att göra till en sås. Tänkte det kunde bli lite saftigare och godare för Nova att ha till frikadellerna.

Sås till kött
2 msk flytande margarin
3 tsk mjöl
2 dl mjölk
2 dl kall köttspad
Örtkryddor
Ev redning

Häll smöret i en gryta och rör ner mjölet. Tillsätt mjölk och kokspad och låt sjuda på låg värme i ca tre minuter. Krydda med valfria örtkryddor, tex persilja, timjan och dragon. Red eventuellt till lagom konsistens.
Häll i istärningsbricka och frys.

Jag gjorde även två potatispuréer när jag ändå var igång. En med förska morötter, och en med frysta broccoli- och blomkålsbuketter. Nu har jag ytterligare en variant på måltid i frysen att välja mellan till Novas luncher! 🙂

image

image

Mina knasiga barn! ❤

image

Kommentera

