Nova 7 månader

Snälla stoppa tiden någon? Skrev inte jag nyss ett månadsinlägg om Nova? Nu har ännu en månad flugit förbi och vår lilla höna har blivit sju månader gammal.

Kropp & knopp2015-02-04 20.24

Något BVC-besök görs inte vid sju månader så dessa siffror har jag fått fram själv med tumstock, våg och måttband. (Oops, glömde idag, får mäta imorgon!)
Vikt:  8 kg
Längd:  67 cm
Huvudomfång: 

En riktig liten knubbis har hon blivit nu. Tjocka lår, armar och händer. Så go så man vill käka upp henne! 😀
Jag har motvilligt insett att storlek 62 på kläderna är för korta och måste rensas ur hennes byrå, för att göra plats för storlek 68 och 74.

Utveckling
Nova sitter allt bättre och stabilare, men jag lämnar henne fortfarande inte utan något mjukt bakom att trilla på. Hon har blivit väldigt mer rörlig och även om hon gillar att sitta och leka med alla möjliga babyleksaker, så är det inte säkert jag hittar henne i samma position fem minuter senare. Hon tar sig från sittande ner på mage, och på mage kan hon vrida runt och backa lite. Ibland rullar hon över på rygg i jakt efter en leksak som trillat iväg utom räckhåll. Däremot har hon fortfarande inte lyckats vända sig från ryggläge till mage.

image

Det var inte så här jag lämnade henne…

Hon pruttar fortfarande mycket med munnen, men kan ge ifrån sig höga kvittrande skrik och rop också. Hon ”pratar” emellanåt också, men har också börjat ge ifrån sig ett hest väsande ljud ibland som får henne att låta som en ”walker” från The Walking dead, haha. Hon brukar också göra en konstig inandning som låter precis som om hon satt i halsen och inte får luft, något som skrämt slag på mig vid flera tillfällen, men som inte visat sig vara någon fara alls.

Hon har blivit lite ”mesig” när det kommer till främlingar och smilar och skiner mest upp till ansikten hon känner igen. Allra gladast blir hon när Oliver leker med henne. Hon älskar sin storebror och han älskar henne, och han får givetvis vatten på sin kvarn när hon skrattar lyckligt åt hans bus och fjanterier 😉

Milstolpar
Denna månad har hänt en del ”första gången” men största milstolpen är så klart att första tanden har tittat fram. Höger framtand i underkäken är det som visat sig, och den är ensam än så länge.
Andra saker som hänt denna månad är att hon börjat äta välling på kvällen, något som inte togs emot med öppna armar. Nu vet jag inte om det var lite annat som spelade in, men efter en vecka ungefär så tog hon både välling och flaska utan problem.
Nu när hon äter en flaska välling till kvällen (250 ml) så försökte jag, som jag skrev häromdagen, att skippa nattamningen vilket visade sig fungera riktigt bra. Nu har jag bara kört matfritt för henne i tre nätter men det har gått bra hittills, så nu hoppas jag bara hon slutar vakna snart så får den här mamman sova ostört på natten!

Andra nya saker hon fått göra den här månaden är att åka lite pulka, hoppa i hoppgungan samt gunga i babygunga på lekparken!

2015-02-04 20.31

Mat & Sömn

Nova har nu börjat äta mer annan mat och jag har minskat på amningen ganska mycket. Jag är lite splittrad när det kommer till amningen denna gång. Med Oliver längtade jag till att sluta, och på ett sätt gör jag det nu också, samtidigt som jag har lite svårt att klippa navelsträngen denna gången när amningen fungerar så bra. Och så är det ju väldigt smidigt att alltid ha med sig ett mellanmål, klar att serveras 😉 Jag tror jag kommer fortsätta amma ett litet tag till i alla fall, men bara som mellanmål. Till frukost äter hon numera gröt, puréer till lunch och välling till kvällsmat.

Gröten är nog favoritmåltiden på hela dygnet (förutom amningsmellanmål?) så den går undan att äta. Lunchen varierar lite. Den går oftast bra, men ibland är det lite motigt att äta. Oavsett om matningen går lite trögt eller om tillredningen gått för långsamt så fröken hinner bli helt hysterisk och skriker så tårarna sprutar så har jag ett knep som nästan alltid funkar; majskrokar! Hon älskar dem och slukar dem i ett nafs och det lugnar henne när hon är ledsen/arg/vrålhungrig. Sedan går det lättare att mata henne med gröten eller lunchen. För även de gånger hon blivit superarg för att gröten tagit för lång tid att tillreda så lugnar hon sig inte när jag börjar mata, utan hon fortsätter skrika. Men med en majskrok i handen så brukar hon tystna, och vill hon inte äta lunch kan jag slinka emellan med en sked mat när hon öppnar munnen för att äta majskrok (mohaha).

2015-02-03 12.07.51Sover gör hon normalt sett tre gånger om dagen. Hon snittar vanligtvis en timme fortfarande, men det börjar lite längre stunder nu ibland, 1,5-2 timmar. Det är oftast inga problem att lägga henne att sova, vi ger henne nappen och hunden så somnar hon själv i sin säng efter några minuter. De gånger hon inte riktigt velat somna på dagen de senaste dagarna, har jag testat att lägga henne på mage och då har hon somnat gott! 🙂
Nattningen är också väldigt enkel. Jag börjar oftast ge välling ute i köket medan Johan fixar med vår mat. Sedan gör vi en liten paus och tar på pyjamas och så ger jag sista vällingen i sovrummet i tystnad, mörker och lugn och ro. Då är det bara att lägga ner henne i spjälsängen, nappen och hunden och så somnar hon nästan alltid direkt. Oftast hör vi inte ett ljud från henne på hela kvällen (men i skrivande stund har hon gnällt flera gånger ikväll…) förrän hon vaknar på natten. Under den här månaden har nattvaket flyttats från 1-2-tiden till 3-4-tiden och nu har jag som sagt testat att skippa nattamningen i tre nätter. Det har fungerat förvånansvärt bra (än) så bara hoppas det fortsätter så.

Dagsrutiner

Hur en dag ser ut beror lite på om det är dagis för Oliver eller ej. Så här kan en dagisdag se ut!

Färgglad lunch!

Färgglad lunch!

Kl. 7 – Vaknar och får gröt, ev lite mosad banan också
Kl. 8.30-9.30 – Sover en timme (hemma eller i vagnen vid dagislämning)
Kl. 10 – Mellanmål, ammar
Kl. ca 11-11.30 – Sover en timme
Kl. 12.30-13 – Lunch, matpuréer samt fruktpuré till efterrätt
Kl. 13.30-14.00 – Sover en-två timmar (i vagnen vid dagishämtning)
Kl. ca 16 – Mellanmål, ammar och/eller lite fruktpuré/mosad banan
Kl. 18.30 – Välling
Kl. 19 – Sova för natten
Kl. ca 3-4 – Vaknar och får nappen
Kl. 7 – Vaknar

På en dagisfri dag så har jag ibland ammat på morgonen vid sju, och då har Nova somnat om direkt så har hon fått gröten runt nio istället. Är vi hemma och inte ger oss ut med vagnen (eller bilen) som är ett säkert sömnpiller så sover hon tredje passet något senare på dagen, runt tre-fyra istället för vid två. Det föredrar jag att hon gör, för då blir hon inte riktigt så trött och kinkig till kvällen som det lätt blir annars.

Slutligen så måste jag säga att Nova är en väldigt snäll liten bebis. Hon är glad och nöjd för det mesta, äter och sover och bajsar (otroligt mycket av den varan den sista veckan). Hon älskar när Oliver busar med henne och det finns nog inget som värmer hjärtat mer än att höra henne skratta åt Olivers pajasfasoner ❤

Kommentera

