Pulkaåkning i Karlssons backe

Sitter i soffan i vardagsrummet. Ute singlar lite snö ner. Bredvid mig ligger Oliver utslagen och sover. Han som slutat sova dag. Ute ligger Nova och sover i vagnen, så jag springer och kikar ut ungefär vart femte minut för att se om hon vaknat, men det är lugnt och stilla än.

Ja så hade jag tänkt inleda detta inlägget. Eller ja, det gjorde jag ju precis men det gäller inte riktigt längre. Nova vaknade och det blev dags att väcka Oliver ur hans powernap och så sprang tiden iväg och nu är det många timmar senare. Sitter åter igen i soffan men barnen sover i sina sängar nu!

Det har ju snöat nåt kopiöst här. Vi skottade undan 15 cm i torsdags eftermiddag och på fredag förmiddag fick jag gå ut och skotta uppfarten på ytterligare 15 cm som fallit under natten. Jag älskar snö och att det faktiskt är vinter på vintern, men nu räcker det!! Jag vill inte ha en centimeter till. Träningsvärken jag har nu räcker till 😉

Det som är bra med snön är ju att man kan hitta på lite mer aktiviteter än under regn och töväder. Åka pulka till exempel. I veckan klickade vi dessutom hem en snowracer/bob eller va man nu vill kalla det på nätet, som vi hämtade ut idag och monterade ihop. Och självklart skulle den invigas också!
Så hela familjen tog sig till pulkabacken som inte ligger långt härifrån och åkte så snön sprutade och traskade uppför backen igen tills svetten rann! Den här backen brukade Johan åka i som barn och det var en rejäl sådan, brant och lagom lång. Det gick undan med andra ord!
Nova fick sitta lite i babypulkan medan jag drog den över snön men hon var inte så road. Hon fick lägga sig och sova gott i vagnen istället. Oliver uppskattade fart desto mer och traskade gladeligen uppför backen för att sedan susa nerför i full speta!

image

Redo att åka utför...!

image

Fick åka lite på längden 🙂

image

Fast det var inte så jätteroligt. Tittade mest på alla andra runt omkring.

image

Mamman fick också ge sig nerför backen!

image

Och så gå uppför igen...

image

Jag och Oliver ska ge oss på att åka bob...

image

...vilket slutade i en vurpa!

Och så här såg det ut, och lät…

”Igen!” 😁

Kul med en familjeaktivitet som för en gångs skull inte blev till fiasko! 😛 Hemma igen tog vi lite fika och då var det en kille som höll på att somna över matbordet så han fick gå och lägga sig i soffan en stund.
image

Ikväll har vi varit och firat Andreas som fyller år imorgon. Tack vare (eller på grund av) hans tupplur i soffan tidigare så höll han igång som en duracell-kanin hos Andreas och Sara ända till efter nio då vi åkte hem. Nu hoppas vi att det ska resultera i lite sovmorgon imorgon! ☺

Kommentera

