Två månader i huset

Nu har vi bott i huset i två månader. Bara. Det känns som vi bott här i två år!! Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle kännas så rätt redan från början. Så hemma.
Jag trodde att det skulle kännas som om vi bodde i paret C’s hus åtminstone de första nätterna. Att vi ställde bilen på deras uppfart, att vi sov i deras sovrum… Men icke. Från att vi stack nyckeln i låset så var det här VÅRT hus. Vårt hem! 🙂

image

Efter två månader i hus är det några saker vi fått lära oss.
1. Vi har vant oss att tvätta händerna i kallt vatten då det tar fem minuter att bli varmt.
2. Golvet är kallt, speciellt i källaren så ett par tofflor måste alltid finnas till hands (fots).
3. Från luftvärmepumpen droppar vatten som samlas upp i en stor plastbalja som behöver tömmas nästan en gång om dagen beroende på väder. Detta kommer vi åtgärda med ett avledande rör vid dräneringen i vår.
4. Varannan måndag töms soptunnan. Andra söndagen i huset skulle jag natta Oliver och läste godnattsaga. Oliver ville titta i boken med olika bilar. Jag bläddrar och visar polisbilen, brandbilen, postbilen, sopbilen och där är en sopgubbe som tar soptunnan med…SOPTUNNAN! ”Johan, vi måste ställa fram soptunnan!!” Tack Oliver som valde just den boken den kvällen 😀 Efter det har vi satt larm på telefonen för att komma ihåg soptunnan 😉

Jag har aldrig längtat tillbaka men visst finns det saker jag kan sakna med när vi bodde i stan.
* Först och främst är det dagis. Olivers gamla fantastiska dagis med den underbara personalen.
* Sedan saknar jag torktumlaren. Tumlade handdukar och underkläder är något vi vant oss vid och som jag gärna hade haft nu med. Men att ha egen tvättstuga och tvättmaskin väger upp den förlusten 🙂
* Att bara kunna ta bussen och vara nere i stan på fem minuter. Det är inte jätteofta som jag hittills känt det behovet, men bara att ”springa in på H&M och köpa en grej” är helt plötsligt ett lite större projekt än tidigare.
* Att inte bo två minuters promenad från en mataffär de gånger man inser att man glömt köpa baksmör eller vad det nu är.

Jag kan efter två månader fortfarande undra när jag ska vakna upp ur drömmen. Bor vi verkligen här? Tajmingen med flytten var perfekt, eller i sista stund 😉 Men jag känner att det verkligen inte hade varit kul att bo kvar i lägenheten nu, efter en födelsedag och jul med alla de leksaker det har resulterat i. Allt extra utrymme tackar vi verkligen för!

Nu ska jag ta hand om min magsjuke son här. Har spenderat hela dagen med att torka spyor, sprita händerna, mata lillan, sköta tvättmaskinen (tack och looov för egen tvättmaskin denna dag!!)  och torka nästa spya… #itsaparentslife

Kommentera

