Nyårsafton 2014

Det blir en snabb resumé över nyårsafton nu. Det var lite oklart länge över var och med vem vi skulle fira in det nya året, men det slutade med att vi stannade på hemmaplan och bjöd hem Johans föräldrar på trerätters. Johan stod för för- och huvudrätt medan jag fixade efterrätten. Får jag säga att det var bland de godaste måltider jag nånsin ätit??

Nyårsmeny

FÖRRÄTT

Räkcocktail
Räkor med rödlökscremé och avokadoröra

HUVUDRÄTT

Helstekt oxfilé med jordärtskockspuré och konjaksås.
Serverades med potatiskaka med västerbottenost.

EFTERRÄTT

Passionfruktspannacotta
Toppad med exotiska bär och hallonchoklad

IMG_7054

IMG_7106

IMG_7117

IMG_7137

IMG_7140

Jag har faktiskt aldrig gjort pannacotta tidigare, men det var ju inte alls så svårt. Jag som är lite extra svag för passionsfrukt fullkomligt älskade denna pannacotta som fick en lite syrlig och såå god smak. Ihop med bären på blev det heavenly! 😀

Jag gjorde på dubbla receptet som jag hittade här, och tur var väl det då enkel sats inte hade räckt långt. Jag fick ut precis lagom till fem cocktailglas. Hade nästan hoppats att Oliver skulle somnat till efterrätten så jag kunde äta hans med, men tyvärr var han pigg som en lärka då 😛 😉

****

Passionfruktspannacotta recept – räcker till 4-5 portionsglas

4 passionsfrukter
4 dl grädde
2 krm vaniljpulver
4 msk socker
2 gelatinblad

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten i minst 5 minuter. Skrapa ur passionsfrukterna och koka upp innehållet tillsammans med grädde, vaniljpulver och socker i en kastrull. Tag av kastrullen ifrån platan. Rör ner gelatinbladet i vätskan tills det lösts upp helt. Sila vätskan och häll upp i 4 små portionsformar. Kyl ner i minst 4 h.

****

Innan vi satte oss och åt så fick svärfar ta lite familjebilder på oss framför granen.

Familjen. Foto: Leif K

Familjen. Foto: Leif K

Foto: Leif K

Foto: Leif K

När maten var uppäten och alla var mätta och glada så var vi rätt nöjda med kvällen, så Leif och Solveig åkte hemåt strax innan elva, inte långt efter att Oliver slutligen stupat för natten. Själv var jag så trött att jag kunde somna stående så vi gick faktiskt och lade oss innan tolvslaget. Vi hade inte hunnit somna när vi hörde det började smälla utanför, men det tog inte lång tid från att det tystnat tills jag sov djupt!

Kommentera

