Oliver 3 år

Då ska vi se om jag kan få ihop ett inlägg om Oliver som treåring. Ville ju helst publicera detta på själva treårsdagen, men tiden räcker knappt till att gå på toaletten längre känns det som, så bättre sent…!

Kropp och fysik
Det görs ju ingen BVC-kontroll med mätning och vägning vid tre år, så dessa siffror är såna jag själv fått fram med vår badrumsvåg och en tumstock!
Längd: 94 cm
Vikt: 16,3 kg
image

Den runda bollen som Oliver var vid ettårsdagen är sedan länge borta och han har sträckt ut sig rejält nu. Han har sedan han föddes legat över genomsnittskurvan på vikten och under på längden. Kollar jag kurvorna med mina mått ovan så ser man att det fortfarande är så 😉
Använder fortfarande mycket i storlek 92, men går mer och mer över till 98 då 92 blir för kort på vissa plagg. Lite komiskt är dock att han fortfarande kan ha tröjan han hade på sin ettårsfotografering! =P
En riktig blondin är han fortfarande och jag hör fortfarande att han är en liten kopia av Johan som barn. En riktig pappas pojke med andra ord! 😉

Språk & förståelse
Oliver pratar på riktigt bra och mycket. Han kan säga det mesta han vill, även om allt som kommer ur hans mun inte riktigt ”makes sense”. Oftast håller vi bara med när vi inte förstår… =P
image

Det är så roligt att höra alla kopplingar och tankar som snurrar i huvudet på denna lilla pojk. Häromdagen satt han och Johan och pratade om att jultomten kommer snart, varpå Oliver säger att tomten kommer i jullastaren! Hjul som jul…eller? 😉
Oliver har fortfarande kvar lite stamning när han pratar, kanske mest då han blir ivrig.
Mer om hans språkfärdigheter kan läsas i inlägget ”Olle glad ute”.

Mat & sömn
Olivers aptit på mat är en riktig berg- och dalbana! Ena dagen äter han ”som en häst” för att totalt matvägra nästa.
Till frukost är det ”macka mjukost” som gäller med ”gjölk i svampglaset”. Förstår inte riktigt var G’et kommer från i mjölk… Frukostmackan kan försvinna i ett rasande tempo och han slukar två stycken vissa dagar, till att jag får sitta och tjata i honom varje tugga.
Det är fortfarande kolhydrater han äter bäst till lunch/middag, det vill säga pasta, ris och potatis medan fisk, kött och kyckling är lite svårare. Ibland. Ibland äter han även det utan minsta protester. Ibland äter han allt om vi bara matar honom! Det beror mycket på vad som serveras också såklart. Fast även om maten går bra ena dagen är det inget som säger att han äter det nästa…

När vi kommer till sömnen befinner sig Oliver just nu i gränslandet mellan att behöva sova på dagen eller inte. Vissa dagar går det rätt bra, en annan dag blir eftermiddagen…inte så rolig med en övertrött trotsig skitunge som inte är nöjd över mycket. Ett tag lät vi honom bestämma själv, några dagar bad vi förskolepersonalen att han skulle sova på dagen, nu ber vi dem att inte låta honom sova på dagen… Det är en jobbig övergångsperiod just nu där en helvaken dag kan ge en unge som somnar vid matbordet eller soffan vid fyra-fem-tiden eller en arg och grinig tjurfrans framåt kvällen, medan en tupplur på dagen oftast ger en gladare pojk men ger oss en rejäl utmaning när det är dags för nattning på kvällen. Därför vill jag helst inte att han sover på dagen längre, men ibland är det oundvikligt.
image

När det kommer till nattning numera är det inga ”fem minuter klart” som gäller längre. Vi har satt upp en regel att det är tre böcker (korta) som gäller och tre sånger – sen får det vara bra. Annars hade vi kunnat sitta där inne halva natten och läsa Nalle Puh-böcker. Dock nöjer han sig inte med det, utan började komma upp gång på gång. Det började med en gång för att dricka lite vatten, sen har det eskalerat. Dricka vatten, kissa, flyga flygplan, hoppa som en groda, spela på surfplattan (!!) eller sjunga fler sånger är några av ”ursäktena” vi hört.
Han ska dock ha lite cred för uppfinningsrikedomen och smartheten här. En kväll när vi som vanligt bråkat över nattningen kommer han upp och ser minst sagt orolig ut att jag ska bli arg för att han kommer upp för femtioelfte gången. Jag går mot honom i hallen, irriterad inombords men väntar på vad han har att säga.
– Olle lessen! säger han med stor underläpp.
Mitt mammahjärta brister och jag följer med honom in i sängen och kramas länge.
Kvällen därpå kommer han ut ur sovrummet och konstaterar glatt ”Olle lessen!” när han inte vill sova. Nice try mister! 😉
Ett tag ville han lägga sig i vår säng när godnattsagan var slut och det gick bra, då somnade han utan större protester. Sedan bar vi bara in honom till hans säng när vi gick och la oss.
Detta funkade bra någon vecka eller två, tills han började komma in till oss på natten, vid två-tre ungefär och ville sova i vår säng. Inte okej! Jag är den typen av förälder som inte vill ha barn i sängen, de har egna sängar att sova i! Min egna sömn är alldeles för skör och värdefull för att äventyras och störas av små sparkande barnafötter och hostattacker i ansiktet och liknande. Så efter två nätter med en hostande och sparkande Oliver emellan oss så var det tvärstopp med att somna i vår säng om kvällarna, vilket självklart ledde till konflikter. Nu har han nästan kommit över det, och går med på att somna i egen säng. Däremot kommer han ofta in till oss på morgonen på (dagis)lediga dagar, vid sex-sju-tiden och somnar om. Detta har jag ingenting emot som då får en mysig familjesovmorgon istället för att tvingas upp med tuppen för att göra frukost! ❤

Potträning part 5
Det var inte länge sedan jag skrev ett inlägg om Olivers potträning (kan läsas –> HÄR <–) och bara sedan dess har det hänt mycket. Oliver kan räknas som blöjfri på dagarna nu, han säger till varje gång han behöver kissa, oavsett klädesplagg. Han kan oftast knipa ett tag ifall det skulle dröja en aning tills vi kommer till toaletten. Han har även sagt till flera gånger när det är dags för nummer 2, men det är fortfarande den biten som strular lite ibland. Men vi är på god väg så det ska inte vara något problem länge till! 🙂
image

Förra måndagen var lite av en milstolpe då jag slängde hans första par kalsonger i tvätten som INTE kissats eller bajsats ner! 😀
Han börjar även vilja gå och kissa på toaletten på morgonen, så då tror jag inte nattblöjan är allt för långt borta från att ryka heller. Men det får vi ta i hans takt och vi stressar inte med den. Väldigt skönt också att han hellre vill sitta på toaletten istället för pottan, speciellt vid nummer två 😉 Vi har till och med suttit direkt på en vanlig toalett utan några pottsitsar eller liknande och det har gått det också. Väldigt skönt då han kommer kunna gå på toaletten även om vi är iväg hos andra eller tex på stan och så.
När man tittar tillbaka på potträningen nu som drog igång på allvar i augusti tror jag, så har det verkligen varit upp och ner, fram och tillbaka. Stundtals har det känts helt hopplöst och tanken att ge upp och skjuta på det hela har varit lockande… Därför känns det fantastiskt att vara ute på andra sidan nu och tacksamt att man inte gav upp utan envisades vidare.

Sätt & personlighet
Hur ska man beskriva en hel person och dens sätt att vara? Oliver är den mest fantastiska, roligaste, mest tjurskalliga, påhittigaste, trotsigaste, busiga, gnälligaste, tokiga och underbara unge jag vet! =P
Han som alltid varit väldigt lugn och snäll har dock blivit mycket brötigare och bösigare (ska uttalas med ett bonnigt Ö långt ner i halsen 😉 ), det vill säga ”vildare” och lite mer hårdhänt och våldsam. Det yttrar sig när som, vid matbordet likväl som när han busar och leker. Jag vet inte hur många gånger per dag vi får säga åt Oliver att vara lite försiktig i sina lekar med Nova och att hon är lite ömtålig fortfarande. Missförstå mig inte, han gör det sällan av elakhet, utan det har blivit hans sätt att vara. Jag tror inte heller de gånger han faktiskt bitit (!) Nova i fingrarna är av elakhet utan kanske en reaktion på att inte längre vara ensam om mamma och pappas uppmärksamhet? Jag vet inte, men jag hoppas väl lite på att han ska lugna ner sig en aning igen.
När vi ändå är inne på rollen som storebror så är han för det mesta en väldigt kärleksfull och snäll sådan som gärna delar ut pussar och kramar, och han kan bli riktigt upprörd om han inte får ge en kram just när han får infall för det. Ett mammamys-moment var en morgon när han smugit in och lagt sig i vår säng efter att Johan åkt till jobbet och somnat om. Nova vaknade och jag ammade henne, och sedan slumrade vi vidare båda två i sängen. Efter en stund hör jag hur Oliver börjar vakna till och röra på sig. Sen viskar han till mig:
– Mamma… Mamma! Olle håller Nova handen!

image

Olivers humör pendlar från toppen till botten och tillbaka igen på en handvändning. Han kan bli otroligt tjurig och arg när han inte får som han vill, och lägger han den sidan till är ALLT fel! Skitkul! =P Man kan lugnt säga att det är Oliver som sätter humöret för resten av familjen här hemma, är Olle glad är vi glada. Är Olle sur… 😉

Vad mer ska man säga? Har kanske skrivit tillräckligt nu. Nu tar jag julledigt! Kan hända att uppdatering dröjer ett par dagar med julfirande i dagarna två som väntar nu!
God jul mina vänner! 🙂

One thought on “Oliver 3 år

  1. Mycket rolig läsning! Man jämför ju med sona egna trots att man inte ska. Alla är ju så olika, det ser jag bara på mina egna! Tex att de blev blöjfria samtidigt, hehe. Ja Xander har ju varit blöjfri dagtid några år, men nu äntligen är blöjan borta nattetid. Samma vecka blev Annie torr nattetid också 2,5 år tidigare än storebror :-p
    Lite roligt att Xander vägde exakt samma som Oliver, 16,3kg, på sin 3-årskontroll. Han var dock lite längre, 99,5cm 🙂
    Sen är det härligt (sjysst va?!) att läsa att fler har ungar med humör. Häromdagen ringde jag mamma i ren frustration och sa att jag skulle ställa ut Annie på gatan för jag orkade inte med henne 😉 älskade unge!
    God Jul och tack för det fina julkortet som kom idag!

Kommentera

