Olivers potträning part 4

Obs! Detta kommer bli ett långt inlägg om kiss och bajs. Tyckte du den meningen var jobbig att läsa gör du bäst i att sluta redan nu.

image

Bild lånad från http://www.h-lindmark.se

Ja var börjar jag…? Detta gissel med potträning för Oliver. Det pendlar upp och ner som en riktig berg- och dalbana. Ena dagen tror man sig se ljuset i tunneln, bara för att komma ner på jorden fem minuter senare.
De senaste veckorna, sedan vi flyttade till huset i stort sett, har Oliver knappt haft blöja på sig alls om dagarna. Det kan gå jättebra en hel dag med kiss på pottan, för att helt plötsligt ha två-tre olyckor efter varandra på kvällen. Andra dagar går kissandet jättebra, men så kommer det en nummer två och ställer till det. Bajsa gör han nämligen helst i kalsongerna…!

Det andra stora problemet vi hade var ju, som jag berättat tidigare, att det gick bra när han inte hade långbyxor på sig, för med byxor kissade han ner sig. Så jag gjorde ett test; jag tog på honom shorts! Ett mittemellan-plagg liksom. Och det funkade! Ja, för det mesta då alltså. Nu slapp han gå omkring i bara kalsonger här hemma för att undvika att kissa ner sig hela tiden. Inte riktigt säsong för kortbyxor, men hellre det än inga byxor alls 😉 Vi körde med långbyxor så småningom också och sakta men säkert så har det slutligen gått bra med. För det mesta… Jag är dock väldigt tacksam för egen tvättmaskin just nu! Det går åt en hel del byxor och kalsonger, eller ”supersonger” (superkalsonger) som Oliver kallar dem. Jag har hittills inte tvättat ett enda par kalsonger för att de bara varit använda eller smutsiga, utan det har alltid varit för att de blivit nedkissade eller nedbajsade.
image

Att kissa i pottan på dagis har varit besvärligt. Så besvärligt att det bara hände en enda gång på hans förra förskola. Och det är inte så konstigt, det är mycket annat som distraherar där så klart!
Under hans dagisfria vecka precis efter flytten hit började det funka ganska bra med pottan här hemma, så under andra inskolningsdagen på nya förskolan (första dagen inomhus) valde jag faktiskt att ta dit honom i kalsonger. Var lite nervös när han cyklade dit i overall, men byxorna var torra när vi kom fram. Frågade om han ville sitta på pottan men den frågan har han nog aldrig svarat ja på. Att kissa i förebyggande syfte är inte Olivers melodi, utan han går bara med på det om han måste gå. Men, en halv minut efter frågan är ställd blir han kissnödig och vill gå. Vi går in på toaletten och där har de en minitoalett. Precis som en vanlig toalett, fast i miniformat, och den var ju spännande. Så där sätter han sig och kissar. Fem minuter efter vi kommit till hans nya dagis. Jag tappade hakan lite… =P
Dagen därpå skulle de på utflykt så då tog jag på Oliver blöja till dagis. Nästa dag tog jag kalsonger igen, men då visade det sig att de återigen skulle bege sig ut när jag lämnade honom. Men det hade gått bra! Oliver höll sig och kissade när de kom tillbaka.

Hemma fortsätter vi traggla. Han vill nu gärna sitta på toaletten med toalettsits/pottsits ibland vilket är tacksamt 🙂 Jag har fortsatt ta honom till dagis i kalsonger och bunkrat upp med reserver i hans klädfack. Ibland har han nya byxor när jag hämtar men oftast samma som på morgonen 🙂
En vändpunkt kom i måndags kväll. Vid nattning, efter nattblöjan redan var på, säger Oliver att han vill bajja. Jag tog för givet att det redan var gjort, som alltid annars. Men nope, blöjan var tom och när jag satte honom på toaletten så gjorde han nummer 2! Snacka om stolt mamma/pappaögonblick! 😀
Resten av veckan har gått väldigt bra. I tisdags tror jag var första dagen utan någon blöja och utan en enda olycka? Igår chockade han åter igen när han på väg hem från dagis säger att han behöver kissa. Uh-oh! Det var när vi gick i snön utan cykel, så det skulle ta längre tid än vanligt hem också. Jag säger att han får hålla sig tills vi kommer hem, och döm min förvåning när han faktiskt gör det!
image

Så efter veckor av upp- och nedgångar där jag velat ge upp flera gånger om så känns det faktiskt nu som om vi närmar oss slutet. Jag vet dock inte hur vi gör än vid längre utflykter och utomhusvistelser. Speciellt inte så länge Oliver vägrar sätta sig i förebyggande syfte…
Och sen är det ju nattetid att ta itu med också, men det känns inte som ett så stort bekymmer om unge herr Kallin bara slutade vara så tjurig på morgonen och ville sitta på pottan/toaletten så fort han vaknar! 😉

2 thoughts on “Olivers potträning part 4

  1. men se där ja! duktig Oliver!! återupplever medinas mittemellan-period när ja läser och kan inte låta bli att tycka att det är väldigt skönt att vara igenom allt det där :O snart kallinski, snart är det färdigt, kämpa på Ollie! (och mamma & pappa hehe)

  2. Pingback: Oliver 3 år | Martinas lilla värld

Kommentera

