Nova 5 månader

Tänk att vår lilla prinsessa redan blir fem månader idag! Jag tyckte tiden gick fort med Oliver men nu liknar det ju nästan ett skämt! =P Stanna tiden någon!

Kropp & Knopp

Denna månaden har varit händelserik på alla sätt och vis. Främst är det ju flytten till hus som tagit nästan all vår tid, och med den innebär det ju även byte av BVC. I fredags var vi på vårt första besök på den ”nya” barnavårdscentralen och fick träffa BVC-sköterskan Helena som gav Nova två små sprutor samt vägde och mätte.IMG_6080

Vikt: 6 770 gram
Längd: 65,4 cm
Huvudomfång: 41 cm

Nova har nu börjat ”tjocka till sig” och fått goa runda lår och veck lite här och var. Brås hon på storebror kommer hon va rund som en boll lagom till ettårsdagen! =D
Kläder är storlek 62 som används mest, men en och annan 68 går på nu också, och jag insåg häromdagen att det är dags att plocka undan alla kläder i storlek 56, vilket kändes sorgligt i mammahjärtat.

På huvudet finns numera ganska mycket hår! När hon var runt tre månader hade hon tappat så mycket att hon nästan va flintskallig, men redan till fyramånadersdagen hade det börjat komma tillbaka rejält, och väldigt snabbt! Nu har det kommit tillbaka väldigt mycket och har blivit ljusare på kuppen. Det blir nog en liten blondin av henne också så småningom skulle jag tro!
Jag får fortfarande vanligtvis höra att hon är väldigt lik storebror, även om det kommer en och annan kommentar att hon är lik mig också.

IMG_6093

Mat & sömn

Jag helammar fortfarande Nova och då det fungerar så pass bra nu så kan jag tänka mig att hålla på lite längre än med Oliver, även om jag börjar längta till den dagen då jag får ha min kropp för mig själv och inte längre vara så bunden som jag är nu.
Gröt får hon dock en hel portion till kvällen nu, det är riktigt poppis! Det tog drygt en vecka att gå från första smakprovet till full portion. Nu blir hon arg så fort den tar slut =P

Jag har tänkt att när som helst börja med lite smakprover på potatispuréer, lite morot och broccoli och så. Ska bara få lite tid över att ställa mig och koka dem…!
Annars finns inte så mycket att säga om maten, hon ammar. Punkt. Dagtid är det ungefär 2-3 timmar mellan varven, känns som 30 minuter ungefär… =P Hon klarar sig längre om vi är iväg och hon ligger i vagnen eller babyskyddet.

Nattsömnen har varit lite si och så. Den var väldigt bra ett tag, vaknade en gång och åt på natten, 2014-12-02-11.45.06men då sov hon väldigt lite på dagen. I samband med att hon började ta nappen, plus att jag började lära känna henne lite mer, så började sömnen på dagen ordna upp sig och hon låg och sov! Ett tag sov hon ju bara vid bröstet och vaknade så fort jag lade henne ifrån mig, vilket blev väldigt frustrerande till slut. Nu kan hon gnälla för att hon är trött och vill sova, så jag bäddar ner henne i sin säng och då sover hon. Oliver var inte sån, var han trött så somnade han, han gnällde aldrig för att han var trött (vad jag kan minnas). Hon snittar en timme per sovstund, väldigt sällan längre när vi bara är hemma. Ute i vagnen kan hon sova lite längre.
Tricket för att Nova ska sova gott är att ge nappen, lägga henne på sidan, helst höger, gosedjursdelfinen hon fick av Anna bakom ryggen som stöd och kanindinglisen framför henne att hålla i/krama. Då brukar hon somna gott! 🙂 Viktigast är i alla fall att hon får något att hålla om när hon ska sova, en bit av täcket, en snuttefilt eller ett gosedjur. Precis som mamma som måste hålla om en kudde för att sova gott 😉

Dock hände något med nattsömnen när hon började sova bättre om dagen. Hon började vakna med tvåtimmarsintervaller och blev inte nöjd av annat än bröstet. Det resulterade i en väldigt trött mamma… Efter lite snack på BVC om det så försöker jag nu proppa henne mätt inför nattningen med både gröt och amning så hon klarar sig några timmar, och så har jag helt enkelt sluta mata henne om hon vaknar för tätt. Då vill det till att fort fixa sömntricket med delfinen och dinglisen, så lyckas jag faktiskt få henne att somna om ibland. De senaste nätterna har gått bättre med matning runt tolv och sedan vid fyra. Inatt sov hon från halv åtta till halv två så det går bättre! 🙂

Dagsrutiner

Hur dagen ser ut beror ju lite på vad jag gör och hittar på, om Oliver2014-11-13-12.43.57 ska till dagis eller ej, men på ett ungefär så ser en dag ut så här:
Kl. 5-6 Ammar och somnar om
Kl. 7-8 Vaknar
Kl. 9-10 Sover första gången, ca en timme
Kl. 12-13 Sover andra gången, ca en timme
Kl. 15-16 Sover tredje gången, ca en timme
Kl. 18:30-19 Äter en portion gröt
Kl. 19-19:30 Ammar och läggs för natten

Sen ammar jag ju under dagen då såklart, som jag inte skrev upp här 😉

Utveckling

Nova fortsätter få ännu bättre kontroll över armar och händer. Hon kan greppa saker och ta dem till munnen –  vilket hon gör med precis allt hon får tag i! Hon gillar leksaker, gärna de som skramlar, och kan få riktiga viftattacker. Hon ligger bra på mage och klarar ligga så en ganska bra stund, när hon inte orkar mer blir hon sur så då får jag lyfta upp henne eller vända henne till rygg. Hon vänder inte om själv ännu, men vrider sig till sidan från ryggläge så det är nog på gång så småningom.

IMG_6111Hon sitter upp bättre och bättre. I mitt knä kan hon nästan sitta själv, men välter såklart både hit och dit. Testade ikväll att sätta henne på golvet med amningskudden runt om och det gick väl ”så där” 😉 Styrkan finns ju där, men balansen får vi öva vidare på.

Hon dreglar inte längre så kopiöst som tidigare, så klarar dagarna utan dreglisar för det mesta. Däremot fortsätter hon att ”prutta” med munnen. Jättemycket! Mest när hon är glad, pigg och alert, men det kan kommer några arga missnöjespruttar när hon är riktigt, riktigt arg/ledsen också.

Milstolpar

Under den senaste månaden har det hänt rätt mycket. Först och främst flyttade vi från lägenheten till huset, vilket innebar att vi övergav den gamla sovkorgen mot en spjälsäng den 14 november. Det är samma spjälsäng vi köpte till Oliver, fast vi (och med vi menar jag pappas vän) har lackat om den till vitt.

Ett första smakprov har vi hunnit med också. Det allra första som passerade hennes läppar förutom mjölk och D-droppar va lite kvarg från mitt finger den 7 november (tror jag). Sedan har hon fått smaka på lite av såserna från vår mat några gånger, men framför allt fick hon börja smaka på gröt den 20 november.

Det har också skett en stor förändring när det gäller att bada. Nova brukade hata det, och skrek i högan sky när det var dags för ett dopp. Så här i efterhand kan jag förstå det – jag har mig själv att skylla. Oliver älskade att bada från första stund, så honom var det bara att doppa ner i vattnet och bada. Nu gjorde jag ett nytt försök att bada Nova för ett tag sedan, men istället för att bara chocka henne med ett plötsligt dopp så visade jag henne badbaljan, pratade lugnt med henne och sänkte försiktigt ned fötterna till att börja med. Jag hade även lite varmare vatten än rekommenderat som jag läst tips om. Då gick det plötsligt hur bra som helst, och när jag satte henne i badbaljan tyckte hon det var riktigt kul och plaskade gärna i vattnet 🙂

2014-12-02-16.08.24

Hon har hittat sina fötter denna månad! Det började nog mest som att hon bara råkade få tag i ben och fötter när de kom flaxande framför händerna, men de sista dagarna så ser det mer målmedvetet ut och hon kan stanna upp och studera sina tår. Jag räknar dagen för det riktiga medvetna greppandet om fötterna till 30 november, första advent.

Vi har fått låna en Bumbostol som hon suttit mycket i, men i måndags den 1 december satt hon i sin barnstol/matstol för första gången och det var en höjdare. Hon verkade glad över att komma upp i vår nivå, och kul med ett bord framför sig med leksaker att slänga ner på golvet 😉

Oj, tänk vad mycket det finns att skriva om någon som bara levt fem månader än! Men nu är denna månadsdag nästan snart slut och ögonen går i kors på mig här. God natt god natt, imorgon ska vi lämna över lägenhetsnycklarna till de nya ägarna!

One thought on “Nova 5 månader

  1. så roligt att läsa! kan inte förstå att hon har blivit så stor! :O känns som igår vi var och hälsade på er! 🙂 längtar tills vi ses nästa gång. om bara dessa bakterier kunde försvinna nångång…

Kommentera

