Flytten till huset

Oj vad det händer saker och det går undan samtidigt som tiden springer iväg! Har hela tiden i huvudet att jag vill skriva ner och berätta vad som händer, mest för egen del att hjälpa minnet med, men det finns liksom inte tid. All tid går åt till att packa upp, plocka, flytta runt, tömma kartonger, planera, fixa mat, mata barn, städa, kissa barn, plocka lite till… Detta inlägg har skrivits i flera omgångar under två dagar, främst när jag ammat då det inte funnits någon ”mobiltid” annars överhuvudtaget.

Vi är inte de roligaste föräldrarna nu som tacklas mellan att ta hand om två småbarn och samtidigt försöka göra huset framkomligt. Bokstavligt talat, för det är (har varit) grejer precis överallt!

Fredag 14 november
Det här datumet var nästan lite magiskt. Det var inpräntat sedan länge men också ett datum som känts så avlägset att det nästan inte gick att förstå att dagen faktiskt kommit när den väl gjorde det.
Mina föräldrar kom efter nio på förmiddagen och tog hand om barnen medan vi var nere på banken och fick ta emot de ”magiska” nycklarna. Vi passade även på att köpa en liten blomma som vi gav till granntanten som tack för lånet av balkongmöbler vid fotografering och visning av lägenheten samt en liten avflyttningspresent. Medan vi var iväg jobbade pappa på för fullt med att fylla det släp han lånat med sig, så när vi kom hem kunde vi åka nästan direkt. Klockan 12:05 gick första flyttlasset mot huset! Mamma stannade kvar i lägenheten med barnen medan jag, Johan och pappa åkte ut.
Det var en speciell känsla att stå där, utanför VÅRT hus med nycklarna. Pappa fick ta några bilder på oss innan Johan fick äran att stoppa nyckeln i låset.

image

Äntligen fått nycklarna till huset! Foto: pappa

image

Låser upp för första gången 🙂

Sedan lastade de av släpet medan jag försökte fördela ut lådorna till någorlunda rätt ställe/rum för att frigöra plats i hallen. Därefter direkt tillbaka till lägenheten för lunch. Då anslöt Johans föräldrar, Andreas och Magnus och kunde hjälpa till med de stora tunga möblerna. Andreas gjorde så gott han kunde med nyopererad hand! 🙂

image

Fullastat släp redo för avfärd

Vid nästa lass åkte vi allihopa så nu fick även barnen följa med till sitt nya hem. Sara kom hit direkt efter jobbet och hjälpte till att börja plocka upp i köket. Jag fick hela tiden frågan ”var vill du ha denna? Var ska detta stå?” och jag var lika ovetandes och förvirrad varje gång. Det blev mycket provisorisk placering i köksskåp och -lådor som vi ändrat om när vi fått känna in lite hur vi vill ha det, men det var skönt att kunna tömma av några kartonger och kassar i alla fall. Under tiden körde grabbarna två vändor till och fyllde på vardagsrummet med möbler och kartonger. Jag, mamma och pappa fixade lite i sovrummet under kvällen med att få ihop Novas spjälsäng samt att jag passade på att höja vår sängbotten med assistans av Oliver.

image

Mitt i kaoset 🙂 Foto: Sara

image

Oliver ville gärna hjälpa till att skruva 🙂 Foto: mamma

Fyra lass blev det totalt på fredagen innan vi beställde pizza från Roma och åt ute i köket. Det var bra att de gamla ägarna lämnade åtta extrastolar åt oss så vi alla fick sittplats 🙂
image

Efter en minst sagt intensiv dag var vi dödströtta och stupade i säng. Farmor nattade Oliver, Nova somnade snällt i sin ”nya” säng (och såg väldigt liten ut i en gigantisk säng…) och mina föräldrar tog sovrummet uppe. Tyvärr hade jag alldeles för mycket i huvudet för att kunna somna, Nova vaknade varannan timme ungefär och dessutom var rummet svinkallt så någon vidare sömn fick varken jag eller Johan.

image

Lilla Nova i stora sängen

Lördag 15 november
Lördagen började vid åttatiden. Jag hade legat vaken en stund utan att kunna sova, fast jag var supertrött, så jag beslöt mig för att gå upp och åka och köpa lite frukost. Alla andra sov så tyckte det skulle bli kul att överraska med lite färska frallor. Åkte in till Konsum i Dalsjöfors city bara för att se att de inte öppnade förrän klockan nio. Fail.
Åkte hem igen och såg att Oliver vaknat och snart var hela huset vakna. När klockan passerat nio åkte jag iväg igen och köpte lite frukost.
Det mesta i lägenheten var tömt nu, men förråd och matkällare var fortfarande fulla så Johan och pappa åkte iväg direkt, medan jag och mamma tog svängen över Häglared och lämnade av Oliver hos farmor och farfar. Det var otroligt skönt för alla parter denna dag 😉
I lägenheten fortsatte vi tömma av och städa så smått. Johan och pappa bar för glatta livet och fyllde två lass under dagen innan alla våra saker äntligen fanns på plats i huset, dock utspridda i varje rum och garage. Vårt vardagsrum såg ut som hämtat ur ett avsnitt av ”Maniska samlare” med väldigt knapp framkomlighet. Lådor och möbler överallt!!

image

Ursäkta röran, vi har just flyttat in!

Vi nöjde oss med att ha tömt och halvt städat lägenheten denna lördag så det blev inte jättemycket plockande på kvällen. Nattsömnen blev något bättre, men fortfarande lite kallt, samt att Nova ville äta med ungefär tvåtimmarsintervaller.

Söndag 16 november
Mina föräldrar stannade fram till lunchtid och innan de åkte hann pappa och Johan sätta upp våra nya hallmöbler. Jag hittade dem på Blocket för ett tag sedan och skickade Stefan att åka och hämta dem i Värnamo. Nu fick jag se dem på riktigt för första gången och när de väl satt på plats så blev jag grymt nöjd! Sjukt snygga om du frågar mig! 🙂

image

Lite stökig bild men snygga hallmöbler, eller hur? 🙂

Hela söndagen gick till att plocka upp, stuva undan och rensa upp allt. Det är galet vad mycket saker man har egentligen! Jag vet nu att jag behöver inte köpa kläder på väldigt länge, inte heller skor, eller krukor, eller galgar och plastburkar… Och ljus. Och servetter.

Idag måndag har Johan varit hemma från jobbet då vi verkar ha gått och köpt oss en sjukstuga? Jag är förkyld, Johan är kass, Nova är jättesnuvig och Olivers envisa hosta är tillbaka. Vi har spenderat hela dagen med att röja i vardagsrummet och kunde under förmiddagen ställa både soffbord och matsalsbord på plats, så skönt! Därefter har prio varit på köket och få undan all bröte där och det blev vi också klara med idag. Det går framåt i alla fall 🙂
Imorgon blir det nya tag i badrummet! Därefter blir det Olivers rum. Han sover nu i sovrummet nere som ska bli Novas rum sedan, fram tills vi tapetserat om rummet uppe. Nästa rum på listan är vårt sovrum och därefter gillestugan och hobbyrummet.
Jag tänkte mitt i flyttandet att jag undrar vad det är för datum den dagen vi kan säga att ”nu har vi packat upp sista flyttkartongen!” 😉

Kommentera

