Testar ersättning

Som jag nämnt så har Nova börjat vakna oftare på natten nu sedan ett tag tillbaka. Jag börjar, i dubbel bemärkelse, bli väldigt trött på det. På mammaträffen idag diskuterade vi lite amning vs ersättning, och då min mammapolare Mikaela har samma problem som mig om nätterna så bestämde vi oss för att köpa ersättning idag och testa att ge inför natten.
Sagt och gjort, ikväll värmde jag på 100 ml Nan 1 och började ge Nova i flaska.

image

Flaskan är inga problem sedan tidigare, och ersättningen gick hem den också. Johan tog över efter en stund och jag gick för att natta Oliver.
Nova hade slukat hela flaskan, rapat en gång men ändå inte varit helt nöjd så Johan värmde på mer ersättning. Under tiden hann Novas missnöje växa till rätt rejäla proportioner, och mer mat i flaskan hjälpte inte utan hon skrek bara som besatt.
Till slut gav Johan upp och kom in till mig. I samma stund som jag tog över rapade hon typ fem gånger på raken och tystnade direkt! Note to self: flaskmatning orsakar mer luft i magen och barnet behöver rapas!!
Jag gav henne lite mer ersättning innan hon verkade nöjd, lade ner henne i korgen och hon stendäckade. Nu ska det bli väldigt intressant att se om hon sover bättre inatt! 🙂

One thought on “Testar ersättning

  1. Vad skönt att hon tog ersättningen. Men var försiktig med mängden i början. De kan få väldigt ont i magen när de inte är vana. Hoppas dock hon slipper och att att hon sover gott inatt.

Kommentera

