Det här med att sova…

…är kanske överskattat ändå? I alla fall om du frågar Nova.
Jag som skrev för bara nån vecka sedan att hon sover så bra på nätterna har fått äta upp det, för det har hon slutat med. Eller ja, hon sover ju, men numera är det mat som gäller flera gånger per natt, vilket gör att JAG inte sover så himla bra. Efter läggning vid sju-åtta så kan det vara matdags vid elva, ett/två och sen vid fem igen. Ibland hinner jag knappt somna om mellan varven, och gör jag det känns det som bara fem minuter ändå.
Sover hon bättre på dagarna istället då? Nej! Hon sover ”aldrig”.
Nova somnar ofta vid bröstet och ligger och äter samtidigt som hon sover. När hon väl släpper taget och jag försöker lägga henne ifrån mig vaknar hon 10 gånger av 10. Och då har hon sovit klart! För att få henne att somna måste jag mer eller mindre amma igen.

Och hon vill amma jämt och ständigt. Det spelar ingen roll om jag matat henne och tycker hon ätit bra och bör stå sig nån timme, tjugo minuter senare kan det vara dags igen ändå.
Många gånger är det nog inte mat hon är ute efter, utan tröst, närhet och trygghet helt enkelt. För här kommer det roliga som gör att mina påsar under ögonen börjar blir större och större nu – hon vägrar ta nappen! IBLAND funkar den, typ en gång på tjugo. När man envisats i fem minuter med att hon ska ha den.
Men dagtid sover hon beundransvärt lite. I vagnen när vi är ute sover hon, men då kan knappast jag ta en lur i soffan. I bilen sover hon, men samma där – det hjälper inte mig när jag är trött.
Idag är ett typexempel. Jag ammar Nova och hon somnar. Jag lyckas lägga över henne i sängen och hon sover *yes!!*. Oliver verkar också trött så frågar om han vill sova lite med. Det går han med på, men först när han får lägga sig i vår säng somnar han *dubbelyes*. Tack och lov så sover ju han fortfarande om dagarna! Nu ska JAG få sova!

image

Trodde jag ja… Lagom tills jag hör Olivers tunga snusningar bredvid mig hör jag hur Nova börjar sparka och leva i sin korg. När jag tittar ner möts jag av världens leende (tur hon är så söt så det inte går bli arg på henne….).

image

Napp? Aldrig! Jag tar upp henne och testar en ny taktik. Jag lägger mig i soffan och liggammar, då kanske vi somnar båda två? Pfft, trodde du det morsan??
Jag ger upp och går och värmer mat till mig istället. Lagom tills jag satt mig i soffan hos en sprattlande Nova och börjar äta, så somnar hon…
Nu har jag snart ätit upp, men måste strax väcka Oliver så inte han sover för länge.
Jag får väl sova en annan gång. I nästa liv kanske…

image

//Trött morsa

One thought on “Det här med att sova…

Kommentera

