Nova 3 månader

Time flies och så var det plötsligt den 4 oktober vilket innebär att vår lilla prinsessa blir tre månader. Dock tycker jag just denna månaden varit lite långsammare än de två första, trots att vi har haft fullt upp med lägenhetsförsäljning. Varit rädd att jag missat ta månadskortet flera gånger, innan jag kommit på att det inte varit den fjärde ännu.

Och så här är det att heta Nova och vara 3 månader! Detta var IMG_5398hennes siffror på BVC i onsdags.

Vikt: 5480 gram
Längd: 59 cm
Huvudomfång: 38,7 cm

Utveckling

Hon har ju redan ökat drygt två kilo på vikten och en decimeter på längden och det syns! Tycker hon känns stor redan 😛 Det märks att hon nu är väldigt mer medveten om det mesta, tittar och lyssnar efter oss. Hon tycker verkligen inte om att vara själv, utan vill vara i samma rum som oss, men allra helst i famnen. Babysittern eller soffan kan gå bra ibland, korta stunder, innan hon blir rastlös och arg.

Hon börjar få lite kontroll över armar och händer nu och kan vifta och få tag i saker. Främst är det mitt halsband som hon greppat tag i, men även figurerna över babysitterna har hon börjat försöka fånga. Hon kan få syn på sina händer ibland också och ligga och titta och förundras över dem. Även fötterna kan hon sitta och kika på.

Huvudet har hon bra kontroll på nu och kan hålla uppe jättebra. Hon ligger på mage utan problem och ligger stadigt på armbågarna. Sittande i soffan så sitter hon inte avslappnat bakåtlutad, nej nej – här skaffar vi magmuskler genom att lyfta upp huvudet och liksom försöka sätta sig upp (alternativt vika sig dubbelt framåt).
Vänster är fortfarande hennes favorit och det håll hon helst vrider huvudet åt, men min träning med henne har gett lite resultat i alla fall för nu vrider hon åt höger ibland också, det gjorde hon aldrig innan.

IMG_5440

Milstolpar

Första leendet är ju avklarat ”sedan länge” och numera ger hon oss så härliga smil varje dag och är riktigt glad över att se oss. Ibland märker jag att hon släppt taget vid amning och undrar lite irriterat vad det nu är som är fel, men när jag tittar ner på henne möts jag av det mest underbara leende. Så ligger hon och tittar på mig en stund, sedan fortsätter hon att äta igen.
Jag kan sitta med henne i knät och sjunga för henne, det älskar hon. Hon tycker tydligen det är så roligt att hon varit på vippen att skratta flera gånger. Jag är fortfarande osäker på när jag ska räkna det första riktiga skrattet. Första gången var häromdagen och nu idag var det ännu mer.

Första tåren har också fallit nu. På min födelsedag av alla dagar! Hon låg i babygymmet och började gnälla lite, men jag ”skulle bara” först. Plötsligt var det som om någon tryckte på en knapp och hon blev JÄTTEarg. När jag kom och lyfte upp henne var ögonen fuktiga och så rann en tår längs med ena kinden… 😦 Några fler sådana har vi dock inte sett efter det.

Mat och sömn

Äter gör hon ju – väldigt ofta om du frågar mig. Som en liten vidareutveckling av mitt smått frustrerande inlägg förra veckan, så var den dagen kulmen på vad jag förstått är en tillväxtperiod.

När barnet är två till tre månader har de flesta föräldrar kommit in i rutinerna och situationen känns lite mer förutsägbar. Men då kan barnet komma in i perioder när det helt plötsligt vill äta oftare igen. Det brukar bero på så kallade tillväxtperioder, som innebär att barnet växer och att tillgång och efterfrågan på mat inte är i balans. Då behöver barnet äta mer för att det ska stämma igen. Ju mer barnet suger desto mer bröstmjölk produceras. Under en sådan period är det bra om mamman dricker och vilar mer.

Källa: 1177.se

Det kändes som om hon åt konstant hela den dagen, och ja… det är ganska uttröttande – därav det inlägget. Det är inte lika illa längre, men däremot äter hon ofta och sover väldigt lite om dagarna. Enda sättet att få en ”paus” är att lägga henne i vagnen och gå ut, men det hade varit skönt med lite fler soffpauser ibland 😉

Däremot kan jag inte klaga för mycket på det, eftersom allt detta antagligen är priset för att få sova på nätterna. Jag ammar och lägger henne för natten vid sju-åtta på kvällen och sedan sover hon lite olika. Natten till den 20 september, dopdagen, vaknade jag i lätt chock klockan sex på morgonen! Då hade hon alltså sovit oavbrutet i tio timmar!! Räknar man det som att hon sovit hela natten? Natten därpå gjorde hon samma sak igen, men sedan dess har det varierat från 02-05 när hon vaknat.
Det är fantastiskt skönt att få sova så många timmar ostört såklart, men mina bröst är inte lika glada… 😉 Inatt vaknade jag klockan fem med en genomdränkt BH. Jag hade missat att lägga in dubbla inlägg igår kväll, så det var bara att gå upp och byta (vilket jag får gärna oavsett dubbla inlägg vissa nätter). Det dröjde till sex innan lillstrumpan vaknade och ville äta. Som så många andra nätter låter jag henne bara äta från ena bröstet och så går jag upp och pumpar det andra och fryser in mjölk.

Så summa summarum så äter hon mycket och sover lite på dagarna, och sover mycket och äter lite på nätterna!

Vår söta stora lilla prinsessa ❤

Från i torsdags.

Från i torsdags.

Kommentera

