Nova 2 månader

Det har redan gått två månader sedan vår lilla prinsessa kom till oss, tänk vad fort det går! Och samtidigt känns det som om hon alltid funnits hos oss! Det föll sig väldigt naturligt att komma hem med en bebis till, ingen ”tvåbarnschock” alls utan det flyter liksom på som tidigare. Nästan… 😉
Jag kan ju erkänna att innan Nova kom så fasade jag rätt mycket för den första tiden, typ tre till sex månaderna. Jag tänkte att de är ju bara små skrikande och bajsande kollin då ändå…. Och visst kan det stämma till viss del, men jag ser att hon är så mycket mer redan. Varje dag får jag så underbara leenden så hela hjärtat smälter och det är så kul att kunna få sån kontakt med henne fast hon är så liten… 🙂

image

Nova 2 månader.

Hon har även börjat prata lite smått när hon är glad, mätt och belåten. Då låter det som hon säger ”booh” eller ”buuh” vilket är hur sött som helst! ❤

Kropp & knopp
På tal om liten, så här stor (eller liten) var hon på senaste BVC-besöket i onsdags förra veckan
Vikt: 4760 gram
Längd: 56,5 cm
Huvudomfång: 37,7 cm

Hos BVC blev även Nova undersökt av en läkare. Jag nämnde då att hon alltid vrider huvudet åt vänster, varpå min BVC-sköterska märkte att hon blivit lite platt i bakhuvudet på vänster sida. Vi lade henne på bordet och försökte få henne att vrida åt höger genom att locka med leksaker och prata med henne, men icke – huvudet låg som alltid och tittade åt vänster. De skickade då en remiss till sjukhuset, och igår fick jag kallelse där någon expert ska få kolla på henne och musklerna i nacken. Efter detta har vi blivit ännu mer uppmärksamma på hur Nova ligger och tänker på att försöka få henne att vrida åt höger, något hon gärna inte gör alls!
Lyfta huvudet uppåt när hon ligger på mage är hon däremot väldigt duktig på nu tycker jag. Håller huvudet rätt stadigt utan massa headbangande 😉
image

Nova har ganska mycket hår. Fast det syns inte på de flesta bilder, som till exempel de här ovan! För uppe på huvudet har hon inte så mycket, men på hela bakhuvudet och i nacken har hon långt brunt hår. Det ser ut lite som en tupé som glidit ner bakom huvudet, haha. Hennes ögon är fortfarande mörkt blå.
Får fortfarande många kommentarer om att hon är lik bror sin. Så det verkar bli ännu en Johan-kopia…? Starka gener i den där Kallin-släkten ;P

Mat & sömn
Äter gör hon gärna och ofta. Amningen fungerar fortsatt väldigt bra (det mesta är bra i jämförelse med Oliver…) även om hon haft sina perioder av lite strulande. Jag klockar aldrig om dagarna, men det känns som det sällan går mer än en timme mellan varven när vi bara är hemma. Lämnar jag hemmet så hon ligger i vagnen eller bilstolen sover hon och det kan gå längre mellan matningarna.
På nätterna sover hon bra i sin korg. Vi har fortfarande ingen riktigt bra nattningsrutin för henne om kvällarna vilket gör att hon oftast ”är uppe” en stund längre än Oliver. Vissa kvällar har hon somnat i sin korg redan vid sju-åtta, medan hon som igår fick somna på min mage i soffan vid niotiden. När hon väl somnat för kvällen är det nu inte ovanligt att hon sover upp mot sju (!!) timmar innan hon vill äta nästa gång 🙂
Nappen tar hon men det är inte alltid den duger. Hon behöver inte ha den så jätteofta, men när hon väl vill ha den så tuttar hon på den likt Maggie i Simpsons ;D Bäst tycker hon om Esskas latexnappar, på andra plats MAM’s symmetriska silikonnappar.

image

Mina underbara barn ❤ Bild från lekparken igår.

image

Ligger på mage och spanar medan storebrorsan leker i sandlådan. Från igår.

Älskade lilla höna! 🙂

Kommentera

