Nova 1 månad

Almanackan visar måndag den 4 augusti vilket för många innebär första dagen på jobbet efter semestern, men för oss betyder det att vår lilla prinsessa blir en månad gammal. Det går så fort…
Under den här tiden har nog Nova varit med om mer saker än Oliver gjorde under hela sitt första halvår tror jag, haha. Lite skillnad att vara nummer två (och att födas på sommaren)! 😉
Hon växer som hon ska, nästan i alla fall. På fyraveckors-kontrollen hade hon gått upp dåligt i vikt, antagligen som ett resultat att hon börjat strula lite med amningen, så vi ska på en extra kontroll på onsdag. Nu verkar hon dock skärpt till sig så gissar att hon tagit igen det glappet med råge nu 😉 I hennes BVC-bok står nu i alla fall
Vikt: 4000 gram
Längd: 53 cm
Huvudomfång: 36,3 cm

Sova är nog det hon är bäst på. De två första veckorna varwpid-img_4629.jpg det nästan det enda hon gjorde, medan hon nu är mer och mer vaken för varje dag som går. Hon har faktiskt sovit om nätterna redan från början, utan några större bekymmer alls. Det var några nätter den första veckan då jag inte fick henne att sova i sin korg, utan det slutade med att hon fick ligga kvar i vår säng framför mig efter amningen. Då sov hon som ett barn, medan jag sov desto sämre. Men sedan har hon sovit i sin korg varje natt, vaknar för att äta och somnar sedan om. Så just det kan jag inte klaga på, däremot tycker jag hon vaknar lite för tätt fortfarande, så jag kan inte påstå att jag är speciellt utvilad för det…
Däremot är hon stört omöjlig att få att sova i sin korg på kvällen, efter vi nattat Oliver. Därför får hon sova i soffan hos oss fram tills jag går och lägger mig, för där går det bra att sova. Men en tumregel för Nova har varit sedan start att ju stökigare och högljuddare det är – desto bättre sover hon!

Fästa blicken kan hon göra och gjorde i korta stunder redan på sin tvåveckorsdag, och har sedan blivit bättre och bättre. Något riktigt (svars)leende har vi inte fått ännu, men den som väntar på något gott… 🙂 Hon var stark i nacken redan när hon föddes, och lyfter numera huvudet ganska bra – dock med en del headbangande fortfarande. Hon gillar att vara där vi är, helst i famnen såklart. Nappen har hon till slut accepterat och suttar bra på nu, hon var väldigt skeptisk i början (klöktes av den) så vi har fått truga en aning. Annars beter hon sig som en typisk liten nyfödd bebis; äter, kräks, rapar, fiser och bajsar om vartannat 😉

Puss på dig på din första månadsdag! 🙂

Har redigerats den 9 augusti

Kommentera

