Preggoupdate

Tänkte jag skulle uppdatera lite om denna graviditet, det har ju inte blivit så många inlägg denna gång (iaf inte om man jämför med förra…)
Jag fryser inte så mycket längre kan jag börja med att säga. Nu är det nog inte många i Sverige som fryser alls med tanke på den värme och fina dagar vi fått, men jag kan ju visa en bild på min nya bästis på jobbet som jag fått stifta bekantskap med…

image

Fönstret står öppet hela dagarna för att luften står still inne i vårt rum, men fläkten räddade mig från att smälta ner till en pöl på golvet häromdagen.

Jag tror jag berättade att jag fått ta av mig mina ringar för ert tag sedan? Nu har jag fått fingrar som känns och ser ut som korvar och fötterna är rena Kalle Anka-sulorna. Hemskt obehagligt faktiskt… Det slapp jag ju förra graviditeten, men då utspelades sista månaden i november/december istället för juni/juli…

Förutom svullna händer och fötter så tror jag det mesta sitter på magen fortfarande. Har fått höra att det inte syns nån annanstans iaf, och att om man ser mig bakifrån så syns det inte att jag är gravid. Men om jag vänder mig om däremot…! 😉 Magen är väldigt klotrund men har väl börjat sjunka lite skulle jag tro?

Jobbigaste symptomet är fortfarande halsbrännan. Kan gå nån dag utan större besvär, men så kan jag även vakna på natten och känna som om jag skulle kräkas eld. Fast oftast kommer det i små, men ack så irriterande, attacker på jobbet eller när jag liggsitter i soffan på kvällen.

Foglossning har tack och lov hålla sig på en acceptabel nivå. Vissa dagar är lite sämre än andra, men för det mesta går det helt okej och känns inte mycket alls!

Rörelser känns väldigt ofta nu för tiden. Inga hårda sparkar längre, utan bebis ”knör” på där inne. Verkar bli lite sur när jag böjer ryggen för mycket eller ligger för mycket på magen och det blir trångt… =P När den väl sätter igång kan den hålla på i säkert en kvart-en halvtimme åt gången. Och det både syns och känns!! Nu i skrivande stund håller den på som om den försöker bryta sig ut genom naveln….!
Här är en film från förra veckan:

Jag går till barnmorskan ungefär vart tredje vecka nu, senast var i måndags. När min barnmorska Annika skulle känna på magen hur Bebis ligger så kunde hon inte riktigt känna huvudet och misstänkte att det låg väldigt djupt in, men bad en annan BM känna också. Hon drog samma slutsats men var också osäker. De beslöt då att kolla upp det hela med ett snabbt ultraljud.
Jag fick sätta mig ner och vänta en stund, och fick sedan ett ultrasnabbt ultraljud – vi snackar 2-3 minuter uppskattningsvis. Där kunde barnmorskan Mia i alla fall bekräfta att huvudet låg långt in och allt såg bra ut. Hon sa att det som såg ut som ett vitt ”skimmer” runt huvudet antagligen var hår. Men att bebis kommer ha (mycket) hår på huvudet när den föds är ju för mig redan självklart! 😉 Hår eller inte, det var fantastiskt kul att få se min bebis i måndags, om än för en väldigt kort stund.

Slutligen ska jag berätta att jag nu har ytterligare en anledning att se fram emot fredag (förutom att det är just fredag alltså…). Nu har jag bokat tid för den gravidmassage jag fick i alla hjärtans dag-present av Johan! Halv fem ska jag få slappna av och njuta i 55 minuter. Att få massage är en riktig bonus, men det jag nog ser mest fram emot är att få ligga på mage en stund!! xD 😉

Kommentera

