Att natta Oliver

Att gå och lägga Oliver för kvällen har nog blivit min favoritstund på hela dagen. Det är i regel jag som sköter nattningen då Johan oftast lagar mat just då. Det ska gå till på samma sätt varje kväll, och han är lika mysig varje kväll 🙂

Vi börjar med kvällsmat vid sextiden. Oftast är det gårdagens middag han får äta, men ibland blir det bara en macka och ”löll” (mjölk). Efter det är det dags att borsta tänderna och sitta en stund på pottan. Då måste ”mamma sitta hä” *klappar på toaletten* och ”mamma läsa boke”. Oftast är det boken om Rorri med olika ljudknappar som det ska bläddras i, men Willes djurbok duger vissa kvällar också.
Vissa kvällar blir det ett bad, något Oliver älskar! Sedan när nattblöjan är på är det dags att säga godnatt till pappa, så kram kram innan Ollie rusar in i sovrummet och upp i vår säng, klättrar över till min sida och tänder sänglampan. Sen är det läsa godnattsaga. Nu har vi ”Nedräkningen till läggdags” som har sex uppslag med två fraser på varje uppslag. Kort och bra att läsa 😉 men som samtidigt är bra för att öva räkning upp till fem med. Sedan kan man alltid passa på att prata om annat och peka på olika saker som apans svans, musens nos och kaninens öron blandat med Ollies fötter och mammas mage 🙂
Boken slutar med att alla fem vänner har gått och lagt sig och ligger och sover, och då pekar han på alla djuren i tur och ordning vilket kan låta ungefär så här:
”Apa nanna, lelo (lejon) nanna, kine (kanin) nanna, lamme nanna, muse nanna, Olle nanna!”
Han säger Olle om sig själv, uttalas ”Ålle”, vilket också blivit hans smeknamn både hemma och på dagis.

image

Så fort boken är slut så släcker han lampan och hoppar ner på golvet. Jag sitter kvar i sängen och lyfter upp honom i knät. Så är det kramkalas där han verkligen kramar mig hårt och länge, och allt som oftast får jag en stor blöt puss på kinden också ❤
När vi kramats klart (jag vill aldrig släppa taget…) släpper jag ner honom i sängen och han letar lyckligt upp sina nappar, bäddar ner sin docka under täcket och lägger sig tillrätta. Jag pratar lite med honom och klappar honom på huvudet, säger god natt och lämnar rummet. Oftast hör vi inte ett ljud från honom under hela natten förrän det är dags att gå upp nästa morgon.

Så här går det till varje kväll. Samma procedur varje kväll. Han är precis så lättnattad som det låter och vi är så otroligt tacksamma för det. Underbara mysiga fantastiska unge! ❤

Är dock lite orolig för hur det kommer gå framöver. Då det inte blir något husköp för oss i år utan vi blir kvar i lägenheten så kommer vårt datorrum göras om till Olles rum. Så det är byte av rum, byte av säng och sluta med napp som väntar Oliver inom de närmaste månaderna. Hur går man tillväga, vilken ordning gör man det i? Sluta med nappen först när han fortfarande sover som han är van vid, eller nappen sist så den får vara en trygghet vid flytten till nytt rum och säng…?? Alla tips mottages tacksamt 🙂

2 thoughts on “Att natta Oliver

  1. Om ni ska ändra på något i Olivers rutiner osv tycker jag ni ska göra det nu så fort som möjligt. Blir det för nära bebisens födsel kan det tyvärr bli att han förknippar ”dåliga saker” (som han tycker, tex att inte få ha nappen) med bebisen och tycker det är bebisens fel. Vi fick detta råd från BVC att ”ha allt som vanligt” de första månaderna när bebisen kom för att försöka minska svartsjuka hos storasyskonet. Nu hade vi tur, Xander var aldrig det minsta svartsjuk, men man vet ju aldrig hur det blir.
    Vi bytte också rum och säng till Xander innan Annie, men några månader innan hon kom. Nappen lät vi honom ha kvar ett tag, fast bara i sängen på natten.
    När vi sen tog bort nappen hade vi pratat mycket om det innan. En morgon innan förskolan hämtade han alla nappar, vi slog in dem i ett paket och han la dem ute på trappen. De var till de små tomtenissarna 🙂 (detta var va en månad innan den julen). När han kom hem från förskolan stod det ett stooort paket ute på trappen och ett kort till Xander. Det var från tomten som tackade så mycket och nissarna var så glada. I paketet låg en stooor brandbil som Alexander önskat sig väldigt länge. Han blev så glad!
    Han frågade aldrig efter sina nappar men försökte sutta på sin snutte på kvällen när han skulle sova. När jag frågade vad han gjorde sa han ”nått måste jag ha i munnen” 😀 men han somnade så gott och hela proceduren gick så bra. Har aldrig försökt ta Annies napp sen heller.
    Hur NI än väljer att göra tror jag det kommer gå så bra! Lycka till med allt!
    Ursäkta för en hel uppsats 😳😝

    • Tusen tack, jag behöver alla tips jag kan få. Tyckte det lät bra som ni gjort så kanske ”härmas” där 😉
      Hade tänkt att han skulle sluta med napp innan bebis men det kanske gå efter ändå? Han har ju den bara när han sover nu, aldrig på dagen så det är ju nattningarna som oroar mig. Men kanske dags att börja möblera om snart då! 🙂

Kommentera

