Jag är gravid, igen!

Ja då var nyheten ute. Oliver ska bli storebror. Jag är gravid. Jag och Johan ska ha barn. Igen.
Har nu gått 18 fulla veckor och har alltså gått in i vecka 19. Liten är beräknad till 13 juli fick vi veta på ultraljudet igår. Eftersom det är kusin Algots födelsedag, så har jag planerat att knipa ihop till den 14e. 140714 är ju ett bra födelsedatum dessutom 😉
Igår var vi alltså på ultraljud och fick se vår lille bebis för första gången. Fick inget tidigt ultraljud nu som jag fick förra gången, vilket var synd. Jag har lite svårt att förstå att det verkligen är en liten krabat där inne annars nämligen, även om det har känts av betydligt mer denna gång än förra. Men jag ska ta det från början…
Jag ”plussade” den 10 november på fars dag, tidigt på morgonen när Johan var iväg och fiskade. Sedan var det fars dag-middag i Häglared, hem och ta hand om tvätten, en fotbollsmatch och mera tvätt och SEN kunde jag ”ge” Johan denna speciella fars dag-presenten, dock med lite leveranstid! Då hade jag gått och håIIt på den hemligheten hela dagen!
Första personerna som fick veta var mina föräldrar när vi var hemma på besök den 8 december (vecka 9). Nästa person blev Tiina som bjudit hem mig på vinkväll innan julbordet med jobbet den 13 december vilket blev svårt att snacka sig ur 😉 Övriga familjemedlemmar fick ta del av nyheten på julafton respektive juldagen. Sedan har vi berättat för nära vänner allteftersom, men vi väntade med att ”slå på stora djungeltrumman” tills efter ultraljudet.

Som jag nämnde innan så har denna graviditet känts av betydligt mer än den förra! Jag har haft illamående på morgonen och varit extremt känslig vid tandborstning som gjorde varje morgon till en kamp för att få behålla frukosten, om jag kunde äta någon överhuvudtaget… Jag var extremt trött de första veckorna (hade kunnat somna rakt över tangentbordet på jobbet) och hade andra typiska gravidsymptom såsom akut vrålhungrig i tid och otid. Magen svällde upp väldigt tidigt enligt mig själv, och jag fick börja använda mamma/gravidjeans redan i vecka 8!
Nu är väl de delarna över, men istället har jag fått halsbränna igen (visste att det skulle komma så småningom) och så är jag rädd att jag börjat få lite foglossning? Väldigt milt än så länge så vi får hoppas det inte blir värre.

Ultraljudet igår var väldigt spännande. Jag var lite nervös och nojjig för att det skulle vara två stycken där inne då min vän Jessie väntar tvillingar nu så det var en lättnads suck när barnmorskan Åsa sa att det bara var en bebis i magen ;-P Vidare visade Åsa utförligt vad som var vad i den svartvita bilden på skärmen och vi fick se vårt lilla pyre vinka och vrida sig och sträcka på sig där inne. Så häftigt, och jag ville inte att det skulle ta slut, men efter cirka en halvtimme fick jag torka bort gelén från magen och vi fick ta emot tre utskrivna bilder (mot 50kr) på Liten. Så här såg de ut:

image

image

image

Nu när ultraljudet är avklarat blir det nu en lång väntan och nedräkning till juli då vi får träffa den lille =)

Kommentera

