Potträning 2.0

Innan jag ens börjar skriva detta inlägg ska jag inleda med att varna känsliga läsare för att detta inlägg kommer handla om potta, kiss och blöjor. Så, nu vet ni.
Det var ganska längesedan jag köpte pottan nu och det var även ett tag sedan som jag började försöka introducera den för Oliver. Jag hade inga intensioner att köra på stenhårt utan bara låta honom vänja sig. Såg väl okej ut till att börja med, men så helt plötsligt tvärvände det och Oliver totalvägrade att ens sitta på pottan. Tog jag fram pottan ställde han genast tillbaka den bakom toaletten. Han ville INTE veta av den. Fine, jag kan inte tvinga honom så jag backade, men fortsatte fråga nästan varje morgon om han ville sitta på pottan. Självklart fick jag ett bestämt ”nej” varje gång, men så plötsligt vände det för ungefär en vecka sedan! Det gick helt plötsligt bra att sitta på pottan, och han kissade både en och två gånger. Med massa beröm började han koppla ”kiss i pottan” = ”duktig Oliver”, och stämde in i mina hyllningstal till honom genom att peka i pottan, klappa i händerna och säga ”dutti!” =)
I söndags morse sa han ”bajja pottan” mitt under frukosten, och insisterade på att gå på pottan just då. Nästan lite irriterad över tajmingen tog jag honom till toaletten och satte honom på pottan. Och då kissade han! Vet inte om det var en slump eller om han faktiskt kände det på sig och sa till? Han ska bara lära sig skillnaden mellan ”kissa” och ”bajja” med 😉
Sedan dess har han fått kissa på pottan direkt på morgonen varje dag och på kvällen innan läggdags. Imorse chockade han mig totalt när jag tog av blöjan och den var TORR!?! För drygt en vecka sedan vägde den lika mycket som honom på morgonen och vi fick sätta på en Up&Go ovanpå ”nattblöjan” för att det inte skulle läcka genom. En torr nattblöja fanns inte ens på kartan. Så när jag ställde fram pottan imorse satte han sig och kissade. Mycket. Behöver jag säga att jag var stoltare än en tupp? =) Duktig Oliver!
Nu förstår jag att blöjan inte kommer vara torr varje natt framöver (om ens någon gång men den närmaste tiden), men nu vet jag att det är möjligt och vi fortsätter öva. I lugn och ro och i Olivers takt, utan någon som helst deadline! 🙂
Har ingen passande bild till inlägget, utan bjuder på denna från häromdagen stället.

image

Glad kille i bilen på väg hem till "mamo o affa"

One thought on “Potträning 2.0

  1. Wow go Oliver!!! Så duktig. På helgerna så sätt honom på toa innan måltider, efter sovning och innan ni ska iväg nånstans. Och du, tips, köp toaring! Att tömma en potta full med bajs är inte väldans najs. Men det kanske bara är jag som är känslig. Vi hade aldrig potta utan körde ring på toan direkt. Jaja, smaksak!
    Hejja Oliver, detta kommer gå galant!!!

Kommentera

