Julafton och juldagen 2013

Igår skrev jag ett långt blogginlägg om julafton och juldagen, men lite strul med WordPress-appen gjorde att allt försvann. Tack för den! Nu gör jag ett nytt försök, men denna gång på vår nya surfplatta som jag precis varit nere och köpt i Knalleland! Det blev en vit Samsung Galaxy Note 10.1 Wifi. Min nya leksak, woho! 🙂 Materialistisk lycka ännu en gång 😉
Men nog om det, här kommer (åter igen) min berättelse om julen 2013!

Julafton började med att Oliver vaknade med feber på natten men lite Alvedon kunde råda bot på det. Dagen och kvällen firades i Häglared hos svärföräldrarna/ farmor & farfar med det mesta som hör julen till. Lite senare dök även en tomte upp (Johans farbror) och när Oliver fick syn på denne maskbeklädde herre blev han vettskrämd och slängde sig runt halsen på farfar. Jag kan inte riktigt klandra honom för
han dök upp i hallen helt utan förvarning och såg nog lite läskig ut. MEN… tomten hade ju paket med sig som han delade ut och paket har ju Oliver efter två födelsedagskalas lärt sig vad det är! Så när första julklappen till Oliver kom gick han fram och hämtade den själv, med farmor i andra handen. När alla julklappar var utdelade följde han med fram och skakade hand med tomten. Sedan var det full fokus på att öppna paket som innehöll en brandbil, en traktor, en megastor grävmaskin, kläder och böcker med mera. När han var klar med sina klappar hjälpte han gärna till och öppnade Saras klappar också 😉 Jag själv fick en fotobakgrund som jag önskat mig så frivilliga till porträttfotografering anmäler sig i kommentarsfältet nedan! 🙂

image

Foto: Jag, Sara och Solveig

När det var sovdags somnade Oliver pang bom utan protester medan vi vuxna spelade julklappsspel och sällskapsspel. När viskulle åka hem erbjöd sig farfar ta hand Om Oliver över natten så vi slapp dra upp honom när vi åkte hem.

Juldagen började med en skön sovmorgon ^^ innan vi packade in resten av julklapparna i bilen. Efter lite fika i Häglared styrde vi slutligen mot Småland. Där var det fullt hus med alla kusiner, mängder av julmat och så småningom kom det en tomte och knackade på fönsterrutan . Oliver reagerade på nästan samma sätt om dagen innan med tårar men han sansade sig fort – kanske var det på grund av sina kusiners iver över den rödklädda mannens ankomst…? Det var oavsett en skojfrisk tomte som besökte oss, som ”tvingade” alla vuxna att högt säga att de tror på tomten för att få sina paket 😉 Oliver vågade i pappas beskydd ta emot sina julklappar själv med så långa armar han bara förmådde. När han skulle vinka hejdå till tomten chockade han oss alla genom att han vågade gå fram och ge tomten en kram! Sedan öppnade han julklappar med Iegobil, pussel, kläder och leksaksbilar.
image

Vi stannade kvar två nätter i småland och kom hem igår eftermiddag. Idag har vi haft en lugn och slö dag med bara ett Knallelandsbesök av mig. Och sen kan ni ju bara gissa vad jag lekt med resten av dagen 😉

Kommentera

