Oliver 21 månader

Hej hopp på er! Oliver här! Min mamma ville att jag skulle skriva lite om hur det är att vara 21 månader, jag blev det igår faktiskt. Det ligger ju mittemellan 1,5 och 2 år så mamma tyckte jag skulle berätta lite om hur det är att vara jag. Och 21 månader. Som jag blev igår (min mamma är bara lite seg med att hjälpa mig skriva om det).

Världens bästa jag

Jag är en stor pojke nu, ingen liten bebis längre. Runt 86 centimeter lång eller så sa mamma när hon försökte mäta mig häromdagen. Hon sa att jag skulle stå still men det ville jag inte, jag ville ju också mäta grejer. Vad jag väger vet jag inte faktiskt, en 13-13,5 kg kanske? Alla säger fortfarande att jag är så himla lik pappa hela tiden. Alla vi träffar. Men det gör inget, vem vill inte se ut som farsan liksom! 😀

Alla säger att jag är en så go och glad kille också. Speciellt mina förskolefröknar. Det är kul på förskolan. Finns massa leksaker, massa kompisar och vi har massa kul. Många andra säger att jag alltid är så glad jämnt, och då brukar mamma säga att jag inte alls är glad jämnt. Hallå, som om hon alltid är så himla glad?

Äta

Det är tråkigt att äta. Speciellt eftersom mamma och pappa envisas med 2013-08-25-15.26.06att bara ge mig äcklig mat. Typ potatis. Eller kyckling. Och kött. Men jag har kommit på ett knep nu. Jag tittar bara på maten så vet jag om jag vill äta den eller inte, jag behöver inte ens smaka! Smart va!? Sen är mamma så tjaaatig när vi ska äta; ”sätt dig ner, sitt still, ät lite till, sluta kladda, sätt dig ner, släng inte mat på golvet, ät din mat, sätt dig ner…” Ja, ni hör ju själva. Aptråkigt! Jag tycker dessutom mamma kan ge mig lite godare mat, det finns ju massor – makaroner, pastaskruvar, pastahjul, pastafjärilar, pastarör, pastasnäckor… ja, ni hör ju! Massor! Ris kan funka också. Hon försöker lura mig ibland också! Hon blandar i typ kött och kyckling och sånt. Men det märker jag, så jag spottar ut det, haha!
Det finns lite mat som jag gillar. Macka är oftast gott. Flingor med mjölk eller yoghurt är oftast gott. Risi/mannafrutti är jättegott! Frukt är gott för det mesta, typ nektarin, clementin och päron. Banan har jag ätit så mycket att jag inte gillar det längre. Sen finns det massa annat gott – kakor, tårta och bullar och glass till exempel! Men det är inte så ofta jag får det… 😦
Fast bäst av allt är välling. Bara att mamma o pappa är så seeega på att fixa den på kvällen. Hallå, jag har typ tre mikrosekunder som jag orkar vänta, och de håller på i säkert….säkert EN OCH EN HALV MINUT! Jamen de skakar och ska värma och bara krånglar. Ge mig min välling liksom!!

Sova

Sova är gott. Sova är bra. Efter en hel dag med bus så somnar jag oftast direkt på kvällen. På morgonen brukar mamma väcka mig klockan sju. Gäsp, då är jag trött!! Så för att hämnas DSC07711brukar jag vakna vid ungefär halv sju på helgerna och väcka mamma och pappa så de får gå upp och leka med mig, haha. Ibland försover jag mig dock och sover typ till åtta-halv nio.
Jag sover på dagen också. Om jag är hemma kan jag sova lääänge, då är det så tyst och lugnt. Typ tre timmar. På dagis sover jag inte lika länge, det är alltid nån som väcker mig där, så där sover jag mellan en och två timmar. Då får jag ibland sova lite till på eftermiddagen. Hur gött som helst!

 

Vad jag gillar

Åh det finns så mycket som jag gillar! Min traktor med vagnIMG_7452 till exempel. Den har djur på flaket som man kan trycka på och så låter de. Man kan även trycka på bonden som kör traktorn så sjunger han ”iia iiia oh”. Det är kul! Traktorer och bilar och maskiner och lastbilar är nog det bästa som finns! Ibland får jag titta på massa maskiner på TV’n eller på pappas dator, det är superspännande! Tecknat på TV är också skoj att titta på. Det kan jag titta på nästan hur länge som helst, men mamma o pappa kommer alltid och stör och säger att jag inte får titta mer.
Ibland får jag leka med mamma och pappas mobiltelefoner. De har massa roliga spel där. Min favorit kan jag till och med säga själv ”oooobaaaa”.
Jag gillar att bada också. Eller duscha snarare. Allt med vatten är kul.
Gunga och åka rutschkana är JÄTTEKUL!
Jag gillar min mormor och morfar och farmor och farfar jättemycket! De är alltid så snälla! 🙂
Fast det bästa jag vet är när mamma och pappa busar med mig. Pappa kittlar mig och då skrattar jag jättehögt. Mamma brukar låta som ett monster ibland och säger att hon ska komma och ta mig. Då blir jag så glad att jag springer fram och kramar henne. Då säger hon att jag är sämst på att bli jagad…

Vad jag inte gillar

Borsta tänderna är jättetråkigt! Ligga ner på skötbordet är kasst (fast mamma och pappa brukar busa med mig då i och för sig). Äta mat är inte så jättekul (bara ibland). Vänta är jättetråkigt. När farmor och farfar eller mormor och morfar har varit på besök och åker härifrån blir jag ledsen.

Vad jag kan

Alltså, jag kan ju nästan allt egentligen men mamma ville att jag skulle ge några exempel. Jag vet till exempel vad följande djur säger:

  • kossan: mmmmmmm
  • hästen: iiiiih
  • vovven: eheheheh eller vo vo vo
  • katten: aaaaaoooo
  • ormen: sssssss
  • tigern/lejonet/random kattdjur: *fräser*
  • apan: ah ah ah ah
  • grisen: *grymtar*
  • gorillan: slår sig på bröstet
  • elefanten: eeeeeeeeh
  • tuppen: e-eeeee
  • vargen: oooooooh
  • musen: pipipiipipi

Dessutom förstår jag typ allt mamma och pappa säger. Nästan.

IMG_20130916_115806

Jag på lekparken igår! 🙂

Tjohej!

Kommentera

