Mitt 2012

Det börjar ju nästan bli en tradition här att göra en liten sammanställning av året som gått, så varför sluta nu? Fokusen är ju på MITT år och vad som hänt mig, men med tanke på att det är Oliver som tar upp en väldigt stor del av mitt liv numera så kan det hända att det handlar en del om honom också… 😉

Januari

* Årets första månad präglas av sömnbrist! Med en tvåveckors bebis som hellre är vaken på natten och sover på dagen var det begränsat med sömn.
* Johan börjar jobba igen och jag är själv hemma med det lilla knytet som jag knappt visste hur man tog hand om…

* Dagarna fylls av amningar, BVC-besök och barnvagnspromenader.

Februari

* Sakta men säkert börjar Oliver lära sig vad som är dag och natt så det ger mig och Johan lite mer sömn om nätterna.* Mina föräldrar kommer på besök och hälsar på sin dotterson för första gången sedan jul.
* Börjar planera inför kommande dop för Oliver och plockar fram min pyssellåda för första gången sedan julkorten. Resulterade i 10 inbjudningskort.

* Sara och Andreas bjuder in till bröllop, och jag och Sara går på bröllopsmässa på Åhaga.
* Jag klipper lugg igen.

Mars

* Jag åker på tokförkylning lagom till vi har dop för Oliver.

* Jag går på mammagruppträff för första gången och träffar mammor med jämngamla barn.
* Jag och svärmor åker en tur till Ullared och babyförrådet fylls på.
* Oliver blir tre månader gammal och hans viktkurva bekräftar att amningen inte fungerar så bra som den ska, vilket resulterar i besök på amingsmottagningen.

April

* Johan fyller år och vi firar påsk. Lyckades pyssla ihop några påskkort med en liten ”påskagubbe” som prydde insidan.

* Oliver blir fyra månader och nu har han tagit igen sig i vikt igen. Amningen fortsätter strula och krångla, men jag kämpar på för Olivers skull.
* Vi lämnar tillbaka den gamla sovkorgen och byter till spjälsäng.
* Jag anmäler mig till babysim i sista stund och börjar bada med Plutten varje torsdag eftermiddag.
* Andreas och Saras bröllop närmar sig så april rymmer både en svensexa och en möhippa.
* Oliver smakar på gröt för första gången.

Maj

* Det är fullt upp med bröllopsbestyr och planering inför Andreas och Saras stora dag.
* Den 12 maj ringer bröllopsklockorna i Brämhult och medan min mamma är här och tar hand om Oliver är jag och Johan värdpar för Andreas och Saras bröllopsfest.

 

* Dagen efter bröllopet fotar jag Sara och Yatzy uppe i hästhagen.
* Vi åker till Halmstad och magnetröntgar Johans knä.
* Sommaren kommer med besked och bjuder på en av de varmaste dagarna på hela året.
* Jag blir firad på min första mors dag med frukost i sängen med jordgubbar och choklad!
* Innan månaden är slut hinner Oliver lära sig att sitta själv utan stöd!

Juni

* Juni börjar med att jag är bröllopsfotograf i kyrkan för min mammavän Terese.
* Jag och Johan firar tvåårig bröllopsdag med middag på La  Copita medan Oliver är i trygga händer med farmor och farfar.
* Mamma fyller jämnt och hela familjen åker till Gränna och firar henne.
* 16 juni kommer och Oliver blir ett halvår gammal.
* Samma dag är jag upptagen med möhippa för Tytti.
* Dagen därpå är det släktkalas för mamma hemma i Skillingaryd – vilket slutar med att halva familjen Andersson åker på magsjuka!
* Midsommar firas hemma hos Peter och Tytti med god mat och frågesporter!
* Jag har dealat till mig backstage-pass till Borås Sommartorsdagar och fotar artisterna från första parkett. Först ut på scen är Eurovisionvinnaren Loreen som drar publikrekord.

Juli

* Det blir återigen en tur till Halmstad för operation av Johans knä.
* Jag går in och börjar jobba lite extra på Siba under min mammaledighet. Allt satt kvar och jag kände mig som hemma efter fem minuter.
* Jag åker till Varberg för fotouppdrag åt Unibrands. Det blir en heldag ute vid havet med modefotografering för deras kommande höstkatalog.

* Jag fortsätter fota sommartorsdagar med bland andra Lisa Miskovsk, Darin Zanyar och Metal AllStars.
* Vi åker på minisemster ute hos Andreas och Sara i Rångedala med ridning, loppisar och grillning.
* Vi får en härlig dag i Varberg med massor av sol, lite bad och fiske innan sommaren regnade bort helt och hållet…

Augusti

* En veckas sol och bad på Öland med Johans bröder och fruar. Det var tanken i alla fall. Utan badväder blev vi mest sittande i stugan på en fluginvaderad bondgård, med besök på Ölands djurpark, Borgholms slottsruin och lite minigolf.
* På väg till Öland känner jag Olivers första tänder, och i stugan lär han sig att åla!

* Bror min fyller 40 och det firas med grillkalas hemma i Skillingaryd.
* Veckan efter Öland ringer kyrkklockor igen, för Peter och Tytti.
* Min blogg når besöksrekord med 472 visningar på en dag.

September

* Månaden började tråkigt med besked om Sibas nedläggning i Borås. Plötsligt var man arbetslös…
* Jobbade en del extra under utförsäljningen och var där den sista dagen och tog betalt av Sibas sista kund någonsin.

* Oliver bli nio månader gammal och lär sig ställa sig upp själv mot möbler och liknande utan problem.
* Jag blir utsett till Samsungs enda testpilot i Sverige för deras kompakta systemkamera NX20!
* Jag blir ett år äldre och Oliver lär sig krypa samma dag!

Oktober

* Jag och Sara går upp i ottan och ställer oss och köar i timtal för att vara bland de första besökande till Magnolias årliga Magnolia-dag.

* Min ”arbetslöshet” blir kortvarig då jag den 8 oktober fick beskedet att jag fått ett nytt jobb på NetOnNets huvudkontor som Sales Merchandiser – mitt drömjobb!
* Plötsligt närmar sig slutet på en tio månader lång mammaledighet och det gällde att utnyttja sista tiden hemma med min plutt!

November

* Första november infinner jag mig klockan 08:00 på min nya arbetsplats! Där blir jag matad med information från morgon till kväll, men med en bra lärare var jag ganska självgående efter en vecka ungefär.
* Oliver säger sitt första ord – MAMMA! Ord som lycka och stolt räcker inte till… 😉
* Johans farfar och Oliver gammelfarfar går bort vid 85 års ålder.
* 28 november tar Oliver sina första stapplande steg.

December

* Det blir vinter med snö och minusgrader.
* Jag målar apor på löpande band och skickar ut inbjudningskort till Olivers ettårskalas.
* Den tionde december lossnar det ordentligt för Oliver och han lär sig gå själv på riktigt.
* Ettårsfotograferingen görs hos en gammal klasskompis till mig från Ljud&Bildskolan.
* Det blir 16 december och vår älskade son fyller ett år!! Det blir kalas med Johans familj samma dag…

* …och kalas med min familj nästkommande helg.
* Så är det jul igen och julafton firas i Skillingaryd, juldagen hos Johans föräldrar.
* På juldagen får också Oliver sin första hårklippning =)
* På annandagen känner jag Olivers tredje och fjärde tand som spruckit fram! Efterlängtade sådana!
* Nyårafton firas in i goda vänners lag i Rångedala!

Det var mitt 2012 det. Ska jag plocka några höjdpunkter så kommer det bara handla om Oliver, såsom att han lär sig sitta, gå och stå och självklart – säga mamma! 🙂 Allt toppas med två fantastiska ettårskalas! Det bästa med hela året är att få ha varit med och se vår son växa och utvecklas och lära sig nya saker hela tiden, samtidigt som man numera får öva på tålamodet varje dag… 😛 Och att ha fått ett nytt jobb också! 😀 Nästa år väntar ännu mer roligheter och äventyr för vår lille Plutt (som börjar bli en ganska stor Plutt!).

Men vägen dit börjar med jobb imorgon, så nu blir det sängen! Godnatt!

One thought on “Mitt 2012

Kommentera

