Sista mammadagen

Har tänkt få iväg det här inlägget typ hela dagen, men det blir först nu, när dagen snart är över. Min sista mammadag – på väldigt länge! Elva månaders mammaledighet är slut. Den som precis började. Så känns det i alla fall. Oliver föddes för två-tre månader sedan och jag har precis börjat lära mig hur man är mamma. Fast i själva verket är han snart en ettåring med outtömlig energi och oändligt behov att pilla på allt han kommer åt. Han testar mitt tålamod till gränsen och gör mig smått tokig ibland, men gud vad jag kommer sakna att vara hemma med honom om dagarna!

Dagen började med en oförskämt bra sovmorgon till halv åtta! Han sov i tolv timmar! Så gröten och dagens andra mål blev lite förskjutna idag, men vad gör det när vi ändå inte hade någon tid att passa eller aktivitet på schemat. Vi gjorde inte speciellt mycket idag, var ute och gungade lite på eftermiddagen, men det var så kallt så vi blev inte långvariga. På grund av sovmorgonen så klarade sig Oliver bra på två sovstunder idag, utan att bli trött och gnällig på kvällen – för första gången. Han ska egentligen ha klarat sig på två sovstunder för länge sedan, men vi har haft en bra rutin med tre sovstunder ända tills nu, så inte känt någon anledning till att försöka rubba på det. Det har dessutom varit väldigt tacksamt för mig att få sova en timme till eller två på morgonen.. 😉

Älskade knäppa tokunge som stoppat ett värmeljus i munnen…

Imorgon börjar ett helt nytt liv för mig. Inte bara ska jag börja jobba igen efter mammaledigheten, jag ska börja jobba på ett nytt ställe, med ett helt nytt arbete som jag aldrig sysslat med tidigare (yrkesmässigt då alltså). Den här dagen man på något konstigt sätt aldrig tror ska komma när man ligger där med en nyfödd bebis på bröstet. Jobba? Att ta hand om mitt barn är ju mitt jobb? Tyvärr är det svårt att försörja sig på det (om man nu inte gått och gift sig med en miljonär eller så), så imorgon väntar en ny verklighet.

Får frågan hur det känns att börja jobba. Och än så länge känns det…ingenting! Det är lite svårt att fatta på något sätt. Jag ser fram emot jobbet jättemycket, tycker det ska bli jättekul att få lära mig och jobba med något jag verkligen vill jobba med! Och så kommer jag nog tycka ett par veckor, sedan kommer jag antagligen sakna ihjäl mig efter min lilla skitunge här hemma! Jag är inte nervös för jobbet eller så i alla fall. Fråga mig igen kvart i åtta imorgon bitti… 😛

Johan då, som gör tvärtom. Han går från jobb till att gå hemma med ett klåfingrigt energiknippe. Han tycker det ska bli ganska gött att få vara hemma nu, just under de tråkigaste månaderna, men han har svårt att se hur han ska kunna gå hemma så pass länge som det nu blir. Efter att jag fick jobbet ändrade vi dagisköplats från första augusti till första april. Det är i tidigaste laget som jag vill skola in Plutten, men det får bli så. Det är ändå fem månader som Johan får gå hemma.

Nä, nu måste jag skriva den tredje recensionen av Samsung-kameran innan jag måste i säng. Fattar inte hur jag ska orka upp imorgon och hålla mig vaken hela dagen, utan extra sovstund 😛

Godnatt! Wish me luck… :S

 

 

Kommentera

