Hatar förkylningar

Jag hatar förkylningar! Det är illa nog att bli förkyld själv, men när ens son blir det är det så mycket värre. I fredags blev Oliver förkyld med rinnande näsa, och jag skulle ta förkylningen åt honom tio gånger om för att han skulle slippa. Att åka hem till Jessie på kvällen för att natta honom där var väl inte den smartaste idén, men vi hade en trevlig kväll, om man bortser från en hysteriskt skrikande Oliver som var täppt och inte kunde sova…

Helgen har sedan fortsatt i samma anda. Dagarna går ganska bra, men det är när det kommer till sömnen som det ställer till problem. Han blir täppt i näsan och kan inte andas, måste andas med munnen och tappar då nappen. Och eftersom nappen är hans tröst i detta hemska som händer honom blir det som en ond cirkel för stackarn. Igårkväll gav vi honom Nezeril näsdroppar innan han somnade för kvällen, och efter en fullspäckad dag som dessutom blev en timme längre på grund av sommartiden, somnade han som en klubbad säl. Det var vid elvatiden, strax efter jag och Johan gått och lagt oss som det satte igång. Han vaknade och skrek som om jorden höll på att gå under, och jag kunde inte göra något annat än att försöka trösta då jag inte kunde ge näsdroppar redan igen. Jag fick honom att somna på mitt bröst/mage utan napp när jag låg på rygg i sängen, men eftersom jag inte kan sova på rygg var det inte någon långsiktig lösning. Att ha en tiokilos klump över sig gör det dessutom inte direkt lättare att andas… Lyckades få honom att sova bredvid mig istället för mig vid några tillfällen, men det var korta stunder då han flera gånger vaknade och skrek. Vet inte hur länge det höll på, men jag tror det var runt tretiden som jag lyckades lyfta över honom till hans säng och jag fick mig någon timmes sömn innan det började om vid femtiden.

Nu när det var dags för förmiddagsluren hade jag inget annat val än att ge droppar igen för att han skulle kunna somna. Ska köpa koksalt i eftermiddag som man kan ge oftare utan såna restriktioner som med näsdroppar. Och be till Gud att han blir frisk snart så hans föräldrar, och han själv, kan få sig sin skönhetssömn om nätterna. Inget kul sätt att avsluta föräldrarledigheten på… =/

5 thoughts on “Hatar förkylningar

  1. Tips! Om du inte har möjlighet att inhandla koksalt, så kan du väldigt enkelt göra den själv.
    Blanda 1 dl vatten med 1 krm salt, koka upp och låt det svalna.

    Hoppas han snart är mycket piggare!!!

  2. jag kom på att jag glömde skiva att en nässug från Apoteket är guld värt också!! vet inte om du har en sån redan kanske men den är väldigt effektiv! Medina tyckte först att den va läskig och slängde med huvudet så fort hon såg den men efter att hon fattat varför jag tog fram den håller hon numera huvudet helt stilla och ler stort efter att mamma sugit ut allt snor. hon ser uppriktigt nöjd ut hahah… kan man få bättre betyg än så? 🙂

    • Okej. Nä har faktiskt inte brytt mig om att köpa en sådan. Får man även bort snoret inne i näsan som man bara hör är där, eller är det bara till för busarna längst ut som man ser?

Kommentera

