Oliver 9 månader

Idag blir vår kära lilla älskling hela nio månader. Om bara tre ynka månader fyller han ett år. Även om jag kan bli lite ”chockad” över hur fort det har gått, så blir jag inte så ”förvånad” över Olivers ålder längre (det kom när han blev sex månader), men idag fick jag en sån ”uppenbarelse” där det slog mig att jag faktiskt gått hemma utan att jobba i nio och en halv månad! Hur gick det till? Och när?

Hade tänkt göra en sammanställning när han blir året, men det har hänt så mycket de sista månaderna så jag är rädd att jag glömmer bort allt om jag väntar, så det får bli en nu vid nio månader också 🙂

Oliver nio månader

Fick muta honom med en badanka för att han skulle sitta still. Det funkade! I ungefär tre sekunder…

De flesta som träffar Oliver, och inte känner honom, brukar säga att han verkar vara en så snäll och glad bebis, och jag kan nog inte annat än hålla med. Han är för det mesta väldigt lätthanterlig (om man får säga så om barn) och har inte långt till ett leende, oavsett om det är pappa som busar eller en främmande tant som pratar med honom. Än så länge är han inte speciellt blyg för främlingar, men å andra sidan märks det på honom när någon han känner dyker upp. Favoritstunden på dagen är nog när pappa kommer hem från jobbet, då skiner han som en sol, sen förföljer han honom i lägenheten och mamma duger inte längre =P

Upptäckar-Plutten
När jag som vanligt skulle ta månadskorten på honom idag började jag med att lägga honom på rygg på fällen som jag alltid brukar, men att få en bild på det var omöjligt. En halv sekund senare låg han nämligen på mage och ålade iväg mot något spännande. Och allt är ju spännande i Olivers ögon, en pappersbit som hamnat på golvet kan undersökas både länge och väl och undrar vad som händer om man skakar den där sladden i luften eller vänder katternas vattenskål upp-och-ner? För att inte tala om hur allting smakar!  😀 Allt som är inom räckhåll och tillräckligt stort eller litet för att greppas, ska undersökas, noga. I och med att han själv kan ta sig framåt nu så har ju plötsligt en ny värld öppnats med massa spännande saker att undersöka. Att öppna en skåpslucka är inga som helst problem och så nu kan han undersöka allt i från mattfransar till kaffesump i komposten… Speciellt intressanta är just katternas matskålar. Han har nån slags mani på dem och kan få en himla fart ut i köket med siktet inställt på matskålarna, så de får vi alltid ställa upp på köksbordet för att innehållet ska få vara kvar.

Så här blev de flesta korten när jag skulle fota honom idag. Han låg liksom inte still…

Åla, stå och gå
Åla runt gör han nu. Hela tiden. Jag var säker på att han skulle börja krypa då han började ställa sig på knä, men det blir på magen han tar sig framåt. Dock ställer han sig allt som oftast på knäna, och på fötterna med rumpan i vädret också för den delen, så vi får se om han kanske börjar krypa ordentligt så småningom. Att ligga på rygg är inte längre en hit, så det kan bli riktiga fajter på skötbordet när det ska tas av och på kläder. Enklast är att sätta honom upp och dra på en vanlig tröja, då är han jätteduktig med att hjälpa till med armarna. Något att hålla i och undersöka är ett måste när man byter blöja!
Dessutom har det där ”räckhållet” som vi haft den senaste månaden just utökats med ungefär en halvmeter högre upp. Han har länge försökt resa sig mot saker, men helst med hjälp av mammas händer men idag just så lossnade det lite. Efter att jag varit uppe med honom imorse och lagt honom i sängen igen för att sova lite till var han inte riktigt lika trött som jag och höll på att böka runt i sängen som han brukar utan att vilja sova. När jag efter en stund vände på huvudet för att se vad han höll på med, fick jag se honom ståendes i sängen kikande på mig mellan spjälorna. Det var första gången han gjorde detta helt själv, och det har han under dagen gjort massor av gånger sedan dess. Men även bord, stolar eller soffan eller vad som råkar finnas i närheten ska försökas ställa sig upp mot. Han ålar fram till mig och sträcker upp händerna för att få hjälp att ställa sig upp. Oliver är alltid glad när han får stå upp, och ännu hellre gå! Oliver har sedan vi kom hem från Öland egentligen varit duktig på att gå medan vi håller honom i händerna. Har tänkt lägga upp en film på det, men det har inte blivit av.
Jag har märkt på Oliver att han vill väldigt mycket. Han vill mer än han kan! Ibland är det som om han tror att han visst kan släppa båda händerna från kanten han håller i när han står upp, för han förstår inte riktigt sina begränsningar. Så det har blivit en och annan vurpa i golvet, och fler lär det väl bli… Jag har aldrig tyckt eller trott att Plutten är speciellt tidig i ”utvecklingen”, men vi får se när han kommer lära sig gå själv, om det blir innan året eller ej 😉

Oliver 9 månader

Får lite hjälp av pappa att stå upp.

Oliver och djur
Oliver har alltid varit väldigt fascinerad av djur har jag märkt. Första gången vi märkte det var på midsommarafton hemma hos Peter & Tytti där deras stora Australian Shepherd Tarrak började skälla i trädgården och Oliver skrattade istället för att tycka att det var läskigt. När han sedan satt och tittade på hur Tarrak sprang runt och lekte med en gammal fotboll skrattade han lyckligt flera gånger. Sedan hemma hos min mammakompis Terese som har en stor Rhodesian Ridgeback så var han inte det minsta rädd när hunden kom fram för att hälsa. Inte heller Martys lilla (och då menar jag lilla) Prazský krysarík med lika mycket energi som fyra valpar skrämde honom, det lockade bara fram skratt istället! 🙂
Självklart är då även katterna väldigt intressanta här hemma, och han ”jagar” dem varje dag! Rasmus är lite mer tolerant och flyttar bara på sig när Oliver börjar dra i pälsen på honom, medan Ronja alltid håller ett säkerhetsavstånd på minst en meter! =P

Mat och sömn
Vi har redan från början varit noga med att alltid låta Oliver sova i egen säng, och det kan vi nog vara tacksamma för nu, för han har alltid varit väldigt enkel att söva, både på dagarna och kvällarna. När vi ser att han är trött på dagarna går vi och lägger honom i sin säng och går ut från rummet, två minuter senare sover han (oftast). På kvällen ger vi honom välling och sedan brukar han somna lika lätt som på dagen. Sedan sover han hela natten till sex-halv sju, men vaknar oftast 1-3 gånger och är ledsen, men så fort han får nappen igen så tystnar han och somnar om (eller fortsätter sova kanske stämmer bättre, jag tror han gnäller i sömnen många gånger). Han sover fortfarande tre gånger om dagen (minst) och sovstunderna varierar från 20 minuter till tre timmar, men runt en timme är vanligast.
Vad gäller mat så äter han numera jättebra och det mesta går hem. Första tuggan är alltid lite skeptisk men sedan gapar och äter han som om det inte fanns någon morgondag. Om det inte är mammas lax- och potatispuré det bjuds på, den har varit lite motig… Jag märker sällan på Oliver att han är hungrig. Inte på det sättet att han börjar bli kinkig för att det gått några timmar sedan han åt senast. Däremot när jag sätter honom i stolen och tar på haklappen, då får banne mig gröten vara färdigblandad, annars blir det inga nöjda tongångar!

Edit: Tillagt 120917

Kläder
På senaste BVC-besöket vid åtta månader mättes Oliver till 69,5 centimeter så storlek 68 borde ju fortfarande funka kan man tycka, men de börjar kännas väldigt tajta på honom. Det får helt enkelt bli 74 på bodys, men på byxor funkar 68. Skorna jag köpte till honom för ett tag sedan är i storlek 20 och jag hoppas de ska passa hela hösten. Strumpor har han bara på sig när han har skorna på sig, för strumpor åker annars av direkt. Inte för att han sparkar av sig dem, utan för att han drar av sig dem!
Även om hans garderob (dvs byrå) mest innehåller bodys än så länge, så har jag den sista tiden börjat föredra vanliga tröjor istället. Så mycket smidigare att ha det än bodys, så nya kläder till honom kommer bli mer och mer tröjor än bodys.

Me, myself and I
Efter förlossningen tittade jag besviket ner på den degklump till mage jag numera fått, och jag ville att den skulle försvinna över natten helst, men alla runt omkring mig sa att det tar lite tid. Man får räkna med att det tar lika lång tid för kroppen att återställa sig som det tar för den att bli…eeeh… ”förstörd” (menar inte det så, jag kommer inte på rätt ord?). Det vill säga nio månader.
Jaha. Det är alltså nu. Nu ska alltså min kropp vara tillbaka i ursprunglig form? Hörde du det kroppen!? Du ska vara tillbaka i ursprunglig form nu! Nä, den lyssnar inte. Med andra ord visar vågen på lite för många kilon än. Kan ju inte stoltsera med att jag själv gjort speciellt mycket för att hjälpa kroppen på traven dock. Jag sitter och tittar på degklumpen  och suckar och tänker att ”imorgon ska jag minsann ut och springa!”. Det är bara det att det kommer så mycket annat emellan hela tiden… och så ska jag bara… och det regnar ju faktiskt nu… och jag måste ju faktiskt göra det här precis just nu, först…faktiskt. Ja, jag är lat. Jag har alltid varit och kommer säkerligen alltid att vara det också. Men nån gång ska den bort. Jag tänkte jag börjar imorgon med en löprunda. Om det inte regnar förståss…

***

Hmm… har gått och funderat på det här inlägget i flera dagar nu, och på allt jag tänkt skriva om honom, men nu kan jag inte komma på mer! Och nu är jag så trött efter att ha jobbat i tre dagar, så nu ska den här morsan gå och lägga sig!

God natt!

3 thoughts on “Oliver 9 månader

  1. Rolig läsning! Det går så himla fort, tjoff så är de stora och springer omkring 🙂
    Det där med latheten från en själv känner jag allt för väl igen. Min degklump försvann inte trots att Alexander fyllde ett år, två år å snart tre år. Fast nu har jag ju Annie att skylla på och några månader kvar att kämpa 🙂

    Det är så roligt att läsa om hur han utvecklas Oliver. Så roligt att ha nedskrivet för man glömmer så fort.
    Skönt att han äter det mesta. Det jobbigaste som finns är ju att truga truga truga med maten.
    Ja nu vet du ju iofs

Kommentera

