Siba i Borås lägger ned

Väntade hela dagen igår på att nyheten skulle komma upp på BT, men inte förrän idag eftermiddag kunde boråsarna läsa om nedläggningen av Siba i Knalleland. Och som utlovat så kommer här en utförligare version av vad som hänt.

I fredags eftermiddag/kväll ringer min butikschef (BC) Alexander mig, och eftersom jag inte kunde svara just då talade han in på mitt mobilsvar, där han berättade att det skulle bli ett obligatoriskt personalmöte på måndagen, där regionschefen (RC) skulle komma och ”reda ut situationen”. Vid mitt besök på Siba bara förra veckan pratade jag och Alex lite om läget och undrade vad som skulle hända egentligen, eftersom han inte fått något riktigt BC-kontrakt ännu, och vi heller inte fått någon ny ställföreträdande butikschef (StfBc) sedan den gamla slutat. Men aldrig kunde vi ana att det var så pass illa.
När det däremot kallas till personalmöte, obligatoriskt även för tjänst- och mammalediga så började ju självklart hela personalen ana oråd. Spekulationerna gick nog vilda under hela helgen, och mötet på måndagen befarade alla våra misstankar. Jag hoppades självklart att det kanske kanske kunde vara bra nyheter, men i samma stund man kommer till arbetet och blir presenterad inför personalarbetare och en representant från Handels så visste man innerst inne vad som skulle sägas.

Foto: BT.se

Nedläggningen innebär att all personal är uppsagd. Siba har inget krav på omplacering, det gäller bara inom kommunen och närmaste Siba ligger i Göteborg. Beroende på hur länge vi har jobbat har vi olika lång uppsägningstid med betald lön, i mitt fall tre månader. Eftersom jag för tillfället är mammaledig ger det ju mig lite ”extra tid” att söka nytt jobb, men för mina kollegor innebär det att de kan stå utan jobb om bara någon månad. Utförsäljningen av butiken började redan så smått i måndags och kommer pågå under ungefär två veckor, sedan ska lokalen tömmas och den sista september finns inte Siba längre kvar i Borås 😦

Personligen känns ju självklart detta jättetråkigt, och det kommer kännas väldigt konstigt att ens arbetsplats sedan sex år tillbaka inte kommer finnas kvar. Även om jag skulle välja att gå vidare och hitta ett nytt jobb så hade man ju velat ha kvar butiken och kollegorna. Jag hade sett fram emot att få jobba extra några helger under hösten, och kanske gå in och jobba medan Johan skulle ta pappaledigt någon gång nästa år. Så blir det alltså inte nu…

Anledningen till nedläggningen är kortfattat för hög lokalhyra, för dålig lönsamhet och för hård konkurrens. I efterhand har jag fått veta att lokalen legat för uthyrning under runt två års tid (vet ej exakt) och att de fortfarande hade tre år kvar på kontraktet, och nu först har de hittat ett företag som velat ta över  hyreskontraktet. Detta innebär att butiken kunde lagts ner för längesedan om de hittat ny hyresgäst tidigare, och att butiken kunde få fortsatt i tre år till om ingen ny intressant hade dykt upp.

Vad som händer med mig och mina kollegor nu är det ingen som vet. Många kommer nog söka sig till konkurrenterna. Själv känner jag att jag jobbat klart i butik om jag fick välja. Framför allt är det tiderna som inte är så lockande längre, speciellt när man har ett annat jobb som mamma som väntar när man kommer hem. Och just det jobbet kallar på mig nu – dags att lägga Oliver för natten!

Over and out!

 

 

2 thoughts on “Siba i Borås lägger ned

  1. Mähhh… fan vad tråkigt! Det här gillade jag inte… men du kommer hitta något annat att trivas med, håller tummarna Ma!!! Men för att se något positivt i det här då är väl att nu kommer du byta jobb… man kan ju lätt fastna på ett ställe och bli kvar;-)
    Hoppas verkligen du hittar något med bra tider & härliga arbetskamrater… men som sagt, först ska du vara mamma lite till på heltid… till den där söte filuren=)

  2. Pingback: Jag har ett nytt jobb! | Martinas lilla värld

Kommentera

