Förkyld kille och trött mamma

Igår när jag nattade Oliver var han lika lättsövd som vanligt, men under kvällen vaknade han vid ett flertal tillfällen och var ledsen. Vi gick in och gav honom nappen och han somnade om, dock hörde jag att han lät alldeles snuvig? Mycket riktigt så har vår lille Plutt åkt på en förkylning som ställt till det rejält inatt. Han var snorig och täppt så han inte kunde andas, och när han andades med munnen åkte nappen ut och han blev ledsen. Jag tappade räkningen hur många gånger jag var uppe och tröstade, vaggade och nattade om honom. Varje gång jag själv höll på att somna om vaknade han och skrek. Som tur var hade vi kvar några små flaskor med koksaltlösning från hans förkylning som nyfödd, så det gav jag vid tre tillfällen. INTE populärt! Att hålla fast sin vilt skrikande son för att droppa i koksalt i näsan på honom gör ont i hela mammahjärtat och jag var nära att börja gråta jag med.

Halv sju var det dock morgon och det var en pigg liten Oliver som ville upp och leka. Hans mamma däremot… Vi vinkade hejdå till pappa som åkte iväg för att hjälpa till vid Rångedala marknad och fick leka vidare själva. En timme senare när vällingflaskan var tom så var det dags för morgonluren. Trodde jag. Samma problem som på natten antar jag, och Oliver ville/kunde inte sova. Och då blev det ingen ta-igen-förlorad-nattsömn för mamma heller. Det var bara att gå upp och äta frukost och fortsätta underhålla en lekfull, men snorig liten plutt.

image

image

Unge herr linslus 🙂

Vid tio var det dags för gröt och när jag matat lite mer än hälften började Oliver se väääldigt trött ut. Jag hann bara tänka tanken att ”nu somnar han väl i stolen snart” innan han faktiskt höll på att göra det – på riktigt! Den sista skeden åt han nog mer sovande än vaken. Så det var raka vägen i säng för unge herr Kallin. Nu har han sovit en halvtimme och jag funderar på att gå och lägga mig jag med…
image

3 thoughts on “Förkyld kille och trött mamma

Kommentera

