Recept på championsås/champinjonsås

Ända sedan jag postade inlägget om att jag var på Johans jobb och åt pannbiff med championsås i januari 2011 har jag i stort sett dagligen (!!) haft sökningar på championsås (stavas det inte champinjon?), och således en hel del träffar på grund av det. Har tyckt så synd om alla googlare som hamnat på min blogg  i hopp om ett smarrigt recept och kan nästan se framför mig deras besvikelse över bara ett spontant ointressant blogginlägg om vad jag ätit den dagen. Har också varje gång tänkt att jag måste be Johan om receptet på hans otroligt goda championsås så jag kan lägga ut det till alla hungriga svampälskare, men ja… tiden har gått utan att något har hänt. Igår lagade Johan fläskkotletter med…just det, championsås, så jag passade på att pressa fram hemligheten så jag kan dela med mig här. Så här, alla kära stackars besvikna svampsurfare – låt mig presentera receptet på Johans championsås!!

Godast är det ju att göra på färska champinjoner, ännu bättre om du har plockat dem själv! Låt mig tipsa om detta svampset från Interiora till svampplockningarna i höst! Det är en praktisk svampkasse med svampkniv och borste!

 

Championsås/champinjonsås, 4 port

Ca 400 gram champinjoner, färskaChampionsås, champinjonsås
½ gullök
2,5 dl grädde
2,5 dl mjölk
Creme Fraiche, ca en matsked
Hönsbuljong, en tärning
Salt
Socker
Peppar
Citronsaft
Aromatkrydda
Ljus redning

Skiva champinjonerna och finhacka löken. Stek champinjonerna i rikligt med smör tills de får fin färg och lägg dem åt sidan. Fräs löken snabbt, utan att de får färg. Blanda i champinjonerna i stekpannan igen och späd med grädde, mjölk och en klick cremé fraiche samt kycklingbuljongen. Krydda med vitpeppar samt lite salt, lite svartpeppar och lite aromatkrydda (var försiktig med kryddorna så det inte blir för salt). Sockra lite samt häll i en skvätt citronsaft.
Låt koka lugnt i cirka fem minuter. Red och ställ av. Klart! 🙂

Så där ja, varsågoda!

One thought on “Recept på championsås/champinjonsås

  1. Pingback: Pannbiff med championsås | Martinas lilla värld

Kommentera

