Bilder från sommartorsdagen med Loreen

Ja i torsdags den 28 juni var det dags för årets första sommartorsdag i Borås och vädret kunde inte varit bättre. På kvällen syntes nog inte ett moln på himlen och termometern visade runt tjugo grader. Kunde inte bli en bättre start på sommartorsdagarna, och med ingen mindre än Loreen på scen så kan ni ju tänka er hur mycket folk som tagit sig ner till Stora Torget i Borås! Det är uppskattat till cirka 25 000 besökare denna kväll vilket är nytt rekord.

Så var det det där med mitt backstage-pass då. För att förklara hur det hänger ihop måste jag backa några år i tiden, närmare bestämt hela tio år! Anledningen till att jag flyttade till Borås från första början var för att gå Ljud&Bildskolans Kvalificerade Yrkesutbildning inom Strömmande Media. En av huvudena bakom starten av skolan här i Borås var Gunnar Jägsell som är en eldsjäl inom media och teknik och som alltid syns så fort det händer något i Borås. Tillsammans med Henry Augustsson startade han för två år sedan Lokalkanalen som rapporterar och filmar allt som händer i Borås, stort som smått. För någon vecka slängde jag iväg en fråga på Facebook till Gunnar om han hade möjlighet att fixa ett extra fotopass åt mig till Loreens konsert på Stora Torget. Vore kul att fota lite scenbilder igen (fick lite blodad tand efter att Erik Grönwall gästade Borås för två år sedan). Och ja, det kunde han! Eftersom de själva filmar eventet så får de inte så högupplösta bilder, men detta kunde ju då jag bidra med. Jag får fota en internationellt känd artist på nära håll och de får lite foton av mig, mycket bra överenskommelse tycker jag, eller hur? 🙂 Ett bildspel med mina bilder ligger nu på deras hemsida! *stolt som en tupp*

Lite stolt över mitt backstagepass 😉

Jag kom ner till stan vid åttatiden och lyckades efter lite förvirring hitta ingången till scenområdet. Först frågade jag killen i grinden efter Gunnar, men kom sedan på att mitt namn kanske stod på listan. Han började leta efter mitt namn, och precis när han hittade det så kom Gunnar farande med mitt presskort i handen. Med detta runt halsen fick jag traska ut och in som jag ville. När jag kom in där bakom scen och såg mig omkring kände jag mig bara väldigt… fel. Det kändes som om det skulle komma en vakt och köra ut mig när som helst! När jag sedan såg alla andra fotografer på området med sina värstingkameror och fetingobjektiv kände jag mig hyffsat malplacerad med min lilla Canon EOS 400D, haha. Som tur var hade jag batterigreppet på, så såg det lite bättre ut, och senare även min externa blixt 😉 Men nog snackat – här kommer bilder! Jag har även uppdaterat min fotoblogg med fler scenbilder på Loreen, så kika in där också! 🙂

En ganska full gågata…

Förväntansfulla fans…

Loreen anländer….

En liten flicka som gav Loreen blommor får en kram.

Kärt återseende mellan Loreen och Christer Björkman.

Uppställda för fotograferna.

Fullt torg…

Redo för konsert… 🙂

Christer Björkman tackas av som Boråsambassadör av Fredrik Sandgren.

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Loreen äntrar scenen till ett högt jubel.

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Många iPhones riktade mot scenen 😉

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Vackra Loreen.

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012  Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012  Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

My heart is refusing me…

Loreen, Christer Björkman, sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Vid sidan av scenen stod Christer Björkman och beskådade det hela. Han ser inte så nöjd ut men det var han säkert! 🙂

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Bakom scen.

Låtlistan Loreen hade med sig var inte lång:

* Prelude
* Sober
* My heart is refusing me
* She’s the one
* Euhopria

Efter de tre första låtarna blev alla fotografer bortkörda för då fick vi inte fota mer, så tyvärr har jag ingen bild från självaste Euphoria. Jag hade kunnat gå ut och knö in mig bland folket för att ta någon bild, men jag kände inte för att ut och trängas (bekväm efter att ha fotat från första parkett – svar ja!) så jag stod kvar bakom scen och väntade på att hon skulle gå av istället.

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Loreen kliver av scen.

Loreen, Christer Björkman, sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Omkramad och rosad av Björkman efter konserten.

Loreen, Christer Björkman, sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Nöjda efter avslutad spelning.

Efter att Loreen stått bakom scen en liten stund och pratat med några människor kom en vakt och sa att han inte längre kunde garantera säkerheten och att Loreen var tvungen att ta sig därifrån. Folk var som galna runt omkring scenområdet och skrek sig hesa hela bunten tror jag. Vakten eskorterade bort Loreen och hennes ”folk” till en väntande taxibuss, men efter att hon hoppat in i taxin smet hon ut igen för att gå ut och hälsa på några fans. Där skrev hon några autografer och tog emot en teckning innan hon bokstavligt talat blev ivägdragen igen till taxin.

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Gav sig ut ur taxin för att möta lite fans.

Loreen,sommartorsdag Borås 28 juni 2012

Skriver en sista autograf innan killen drar iväg henne till taxin.

När taxin rullat bort så lugnade sig folkstormen till slut och Borås återgick till en helt vanlig lugn sommarkväll. Jag frågade Gunnar om mitt pass gällde alla torsdagar och det gör det, så kan hända att jag dyker upp backstage någon mer gång i sommar. Övriga artister som gästar Borås i år är bland annat Lisa Miskovsky, Darin och Metal Allstars (Europe, Hammerfall och The Poodles). Vem/vilka skulle du helst vilja se bilder på? 🙂

2 thoughts on “Bilder från sommartorsdagen med Loreen

  1. DARIN! haha , ne skoja bara! Jag väljer nog Metal Allstars om jag ska välja!
    Kul med massa fina kort ju, blev ju jättefina bilkder med din lilla Canon EOS 400D=)
    Kul att du fått presspass! Ska jag skicka ner ett par Kid lurar till Oliver så att han kan följa med i en sån där sele på magen nästa gång:-P

  2. Haha, ja det kanske vore nåt. Springa backstage med en unge på magen i bärsele 😛 Nädu, så dags ska han ligga hemma o sussa. Vi har redan ordnat med barnvakt den kvällen Metal Allstars kommer för då ska vi ner till stan båda två! 🙂

Kommentera

