Storkok med barnmat & recept på köttpuré

Pust, suck och stön! Nog att jag blivit lite förslöad av att gå hemma *harkel* men ikväll har jag hållt igång så nu är jag helt slut och tänker inte lyfta ett finger mer. Trots att köket ser ut som det gör… Anledningen till denna trötthet är att jag gjort riktigt storkok med barnmat till Oliver ikväll (varvat med nattning av plutten och lite assistans när Johan lagade mat till oss) så nu ska jag väl klara mig ett tag, men det går åt fort de där puréerna. Jag har ganska ”länge” tänkt att det är dags att börja introducera lite kött i Olivers kost och idag var det dags att slå slag i saken, så när jag var och handlade köpte jag ett halvkilo högrev som skulle bli en smaskig köttpuré. Receptet har jag hämtat från boken Barnmat – råd och recept av Carina Trägårdh Lunneryd som jag fick låna av BVC.

KÖTTPURÉ

cirka ½kg kött (tex högrev eller bog av nöt, kalv, gris, lamm eller vilt)
1 l vatten
4 svartpepparkorn
1 sköljd purjolök i bitar
1 lagerblad
1 skalad morot
1 skalad palsternacka
1 knippe persiljekvistar

Ett halv kilo högrev som ska kokas. En termometer är bra att ha.

Gör så här:
1. Koka upp 1 liter vatten i en gryta.
2. Stick in en köttermometer i den tjockaste delen av köttet.
3. Lägg i köttet i det kokande vattnet tillsammans med grönsaker och kryddor. Låt koka på låg värme. Riktigt mört är tex. högrev eller bog av nöt när innertemperaturen av köttet är cirka 85°C, det tar cirka en timme.

Koka köttet på låg värme i en timme tillsammans med grönsaker och kryddor.

4. Ta grytan från värmen. Låt köttet svalna en stund.
5. Ta upp köttet. Sila buljongen som du sedan kan använda till sås.
6. Plocka bort pepparkorn och lagerblad och skär köttet i mindre bitar.
7. Hacka köttet mycket fint med en vass kniv eller kör i mixer.
8. Mixa även med morot och palsternacka som ger extra smak åt köttet.
9. Använd buljongen att späda köttet med till lagom mosig konsistens.

Jag läste receptet lite slarvigt innan jag gick och handlade så jag hade ingen palsternacka och persilja i, men tog lite vanlig gullök i istället. Jag mixade först i blender och sedan med stavmixer innan jag fick en mjuk puré av det hela. Jag fick använda ganska mycket av kokspadet för att få det slätt och mosigt. Det som blev över sparar jag till imorgon och ska göra en sås av. Det är knappt jag vill visa kort på hur purén såg ut när den var klart, för det ser ut som något helt annat än mat, haha. Jag bredde ut geggan i två istärningslådor och la det som blev över i muffinsformar. Jag föredrar aluminiumformar som inte fastnar.

Receptet med köttpurén räckte till 39 istärningar och fyra små muffinsformar.

Medan köttet puttrade på spisen passade jag på att göra lite grönsakspuréer också, när jag ändå var igång! Hur man gör har jag redan berättat om tidigare så här kommer bara lite bilder.

Det blev en omgång puré på potatis och palsternacka.

Och en sats med potatis och morot när jag ändå höll på…

Göra egen barnmat, göra egna puréer

Tre grytor står och kokar på spisen. Två potatispuréer och en köttpuré.

Så här mycket puré blev det.

Potatis- och morotspuré

13 muffinsformar med morotspuré…

Potatis- och palsternackspuré

…och 14 formar med palsternackspuré.

Och så här ser vårt kök ut efter att både jag och Johan lagat mat…. Någon frivillig??

Ja köket har sett bättre ut =P. Men det får stå och torka in lite gött till imorgon för ikväll orkar jag bara inte ta tag i det. Jag har varit duktig så det räcker för idag 😉 Imorgon ska Oliver få smaka på mammas köttpuré för första gången, får se hur det tas emot… 😉

God natt!

Kommentera

