Olivers mat- och sovschema

För ett tag sedan skrev jag att vi ville börja få Oliver i säng för natten lite tidigare så vi fick lite egentid på kvällarna, men det gick lite si och så med det. Insåg att det antagligen berodde på att vi inte hade någon bra rutin under dagen vilket kunde resultera i en sovstund vid sextiden på kvällen och då var det såklart svårt att natta honom vid sju-åttatiden. Så i måndags skrev jag ner hur jag skulle vilja att Oliver åt och sov under en dag och har försökt följa det så gott det går. Självklart går det inte pricka allt precis, ibland sover han lite längre och hoppar över ett mål eller vill äta igen efter två timmar en annan gång, men det känns ändå bra att ha lite grundtider att sikta på. Det går ganska bra och han har somnat någon gång mellan åtta och nio på kvällen. Med tiden ska vi försöka få honom att somna efter sju ungefär. Med en bebis på fyra månader, snart fem till och med, känns det som det är på tiden att få lite riktig rutin på dagarna!

Så här ser mitt schema ut för Oliver och som jag tror passar bra för bebisar 4-5 månader:
Kl. 07 – Amma
Kl. 8-9 – Sova (här kan jag passa på att sova lite också 😉 )
Kl. 10 – Amma + gröt
Mellan 10-13 – Sova 1-2 timmar
Kl. 13 – Amma + smakis/ersättning
Mellan 13-16 – Sova 1-2 timmar
Kl. 16 – Amma + gröt
Kl. 19 – Amma + ersättning på flaska
Kl.19:30-20:30 Sova för natten
Kl. 23 – Amma
Kl.04 – Amma

Anledningen till att han får både bröstmjölk och annan mat vissa måltider är för att jag känner att han helt enkelt inte blir helt nöjd på bara amningen längre (det finns mjölk så det är inte det som är problemet, men killen är lite för lat för att orka suga längre stunder…) och dessutom ska jag snart börja ersätta vissa amningar med mat. Hart även börjat ge honom en liten flaska ersättning när han ska sova för natten just för att han ska somna, för det har varit många skrikiga kvällar det sista. Ersättningen får honom att däcka av och somna bra 🙂
Idag ska jag laga lite mat till honom för första gången, det blir morot- och potatispuré samt broccoli- och potatispuré. Vi får se vad han tycker om det! 🙂

Stora killen sitter i egen stol och äter gröt! 🙂 Från igår.

Kommentera

