Barnmat och muffins

Igår var det dags för ännu en träff med mammagruppen och denna gång pratade vi om barnmat och fick testa på att laga egen barnmat/puréer som man ska börja med senare. Till vår hjälp hade vi dietisten Julia Backlund som visade att det var faktiskt väldigt enkelt och ganska kul att göra, så förhoppningsvis kommer Oliver få en hel del egenlagad mat framöver. Men än så länge får han nöja sig med bröstmjölk ett litet tag till. Här nedan ser du vad vi kokade ihop; broccoli/potiats, morot/potatis, palsternacka/potatis, kyckling/potatis/morot och slutligen en smoothie på frysta hallon och blåbär samt lite banan. Recept och annat matnyttigt hittar ni på Julias blogg.

Fyra olika grönsakspuréer samt en babysmoothie gjord på frysta bär.

Idag har jag som jag skrev innan varit duktig och putsat fönster. Tror aldrig de varit så hemska tidigare, men nu ser vi bra ut, Johan och jag 😉 När fönsterna var rena fick jag för mig att jag ville baka så jag satte igång och göra lite muffins. Hade som tur var alla ingredienser hemma så det var skönt. Gjorde på samma recept som jag gjorde för någon månad sedan, men denna gång gjorde jag dubbel sats eftersom det inte alls blev så många som receptet utlovade sist. 12 stycken blev 6 och idag fick jag ihop 15 på dubbel sats.

Ingredienser
50 gram smör, rumstempererat
1,5 dl  strösocker
1 st ägg
1 dl  crème fraiche
2,5 dl  vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 tsk  vaniljsocker
3 dl  bär, frusna eller färska till exempel hallon eller hallon & blåbär.

Gör så här
1. Rör ihop smöret och sockret med elvisp i en bunke.
2. Rör i ägget och crème fraichen.
3. Blanda vetemjölet med bakpulvret och vaniljsockret och rör ner i smeten.
4. Fördela smeten i en smord muffinsbricka för tolv muffins eller i bakformar som placeras i brickan. Varva med hallonen.
5. Grädda i i 200 grader i ca 12-15 minuter.

Recept från Tasteline.com

Hallon- och blåbärsmuffins med creme fraiche

Over and out!

Kommentera

