Lussekattsbak

Idag har jag till slut bakat de där lussekatterna jag tänkt göra länge nu. Igår hade jag en riktigt kass dag som började med sömnlöshet vilket resulterade i illamående (med kräkningar!?) och att jag sov halva dagen istället och inte var så pigg resten av dagen. Idag är jag i fas med mig själv igen och har bakat och gjort klart julkorten. Imorgon ska de på lådan så kan jag bocka av dem från listan också, skönt!!

Receptet till lussekatterna kommer från ICA.se, och jag tackar Malin för tipset! 🙂 Använde Kesella i som gjorde dem ”fluffigare”, men det saffran vi köpte i Thailand gav inte mycket varken av smak eller färg. Men de blev goda ändå, fast inte så vackra, haha.

Lussekatter med Kesella

  • 50 g jäst
  • 150 g smör eller margarin
  • 5 dl mjölk
  • 250 g kesella/kvarg (1 %)
  • 1/2 tsk salt
  • 2 dl socker
  • 1 g saffran
  • 1 ägg
  • ev 1 1/2 dl russin
  • ca 16 dl vetemjöl
  1. Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet, häll på mjölken och ljumma degspadet till fingervärme, ca 37˚C. Blanda ner stött saffran i degspadet.
  2. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet och kesella, salt, socker, och ägg. Rör tills det har löst upp sig. Blanda ev. i russin.
  3. Arbeta i så mycket av mjölet att degen blir smidig och släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över degen. Låt den jäsa under bakduk till dubbel storlek, 45-60 minuter.
  4. Arbeta degen några minuter i degbunken. Ta sedan upp den på lätt mjölat bakbord. Knåda i resten av mjölet. Baka ut den till julkusar, flätor, längder eller julkakor. Lägg bröden på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek, 30-45 minuter.
  5. Pensla dem med ägg.
  6. Grädda små julkusar mitt i ugnen i 250 grader, 8-10 minuter, längder, flätor, kakor i nedre delen i 200-225 grader, 15-20 minuter.
  7. Frys de som inte går åt och ta fram vartefter de ska ätas.

Receptet är hämtat från www.ica.se. Av detta fick jag 28 lussekatter och en krans.

imageimageimage

Ska kanske ta mig en liten ”kisse” nu o lägga mig i soffan. Känns som det blir tidigt i säng ikväll *gäsp*. Imorgon är det ju sagt att lill*n ska titta ut så bäst att vara utvilad 😉

Kommentera

